راز موجود در گوجه‌فرنگی!

راز موجود در گوجه‌فرنگی!
دانشمندان دریافتند که خوردن روزانه معادل یک گوجه فرنگی بزرگ، احتمال ابتلای فرد به یک بیماری کشنده را تا ۳۶ درصد کاهش می‌دهد.
کد خبر: ۴۲۲۲
|
۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰

یک مطالعه جدید به یک نتیجه علمی رسیده که خوردن گوجه‌فرنگی یا محصولات حاوی آن می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به فشار خون کمک کند.

به گزارش زی‌سان، به نقل روزنامه بریتانیایی «سان»، دانشمندان دریافتند که خوردن روزانه معادل یک گوجه فرنگی بزرگ، احتمال ابتلای فرد به یک بیماری کشنده را تا ۳۶ درصد کاهش می‌دهد.

محققان در مجله اروپایی قلب و عروق پیشگیرانه نوشتند: «مصرف گوجه‌فرنگی و محصولات حاوی آن، در پیشگیری و مدیریت فشار خون بالا مفید است.»

محققان به مدت سه سال ۷۰۵۶ مرد و زن بین ۵۵ تا ۸۰ سال را تحت نظر گرفتند که ۵۸۲۱ نفر از آن‌ها به دلیل داشتن فشار خون بالا در معرض خطر حمله قلبی، بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی، زوال عقل عروقی و آنوریسم را قرار داشتند.

شرکت‌کنندگان بسته به میزان مصرف گوجه‌فرنگی به چهار گروه تقسیم شدند: کمتر از ۴۴ گرم، بین ۴۴ تا ۸۲ گرم، ۸۲ تا ۱۱۰ گرم و بیشتر.

یک مشت گوجه گیلاسی، یک گوجه‌فرنگی بزرگ یا یک چهارم قوطی گوجه‌فرنگی خرد شده حدود ۱۱۰ گرم وزن دارد.

تیمی از دانشگاه بارسلونا دریافتند افرادی که بیشتر محصولات حاوی گوجه‌فرنگی را مصرف می‌کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون هستند.

این نتایج می‌تواند در مورد سس کچاپ نیز صدق کند، اگرچه ممکن است مجبور شوید مقدار زیادی از آن را بخورید.

توجه به این نکته ضروری است که برخی از مارک‌های سس کچاپ حاوی قند بالایی هستند که پیامد‌های سلامتی خاص خود را دارد.

محققان اعتبار این امر را به ترکیب آلی به نام لیکوپن نسبت دادند.

رزا ماریا لامولا راونتوس، مدیر مؤسسه تحقیقات تغذیه، گفت: «مکانیسم‌های محافظت از قلب درگیر در کاهش فشار خون را می‌توان تا حدی به وجود لیکوپن در گوجه‌فرنگی نسبت داد.»

در این فرآیند پتاسیم همچنین ممکن است نقش داشته باشد، زیرا مشخص شده که به مقابله با اثرات مضر نمک در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک می‌کند.

یک گوجه‌فرنگی تازه با اندازه متوسط ​​حاوی حدود ۲۹۰ میلی‌گرم پتاسیم و ۴ میلی‌گرم لیکوپن است، در حالی که یک کاسه سوپ گوجه‌فرنگی حاوی حدود ۲۵ میلی‌گرم لیکوپن و ۲۸۰ میلی‌گرم پتاسیم بر اساس برآورد USDA است.

سایر غذا‌های غنی از لیکوپن و پتاسیم عبارتند از: هندوانه، زردآلو، زغال‌اخته، موز، سیب‌زمینی شیرین و قارچ.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون