آدم‌خواری به جای تشییع جنازه؛ زمانی که مردم مرده‌هایشان را می‌خوردند!

آدم‌خواری به جای تشییع جنازه؛ زمانی که مردم مرده‌هایشان را می‌خوردند!
‌پژوهشی نشان می‌دهد که ۱۵ هزار سال پیش، آدم‌خواری نوعی مراسم تشییع جنازه رایج در اروپا بود. پیش از این، محققان استخوان‌های جویده شده و جمجمه‌های انسان را در غار گوف انگلستان پیدا کردند.
کد خبر: ۳۸۲
|
۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹

زی‌سان: پیش از این، محققان استخوان‌های جویده شده و جمجمه‌های انسان را در غار گوف انگلستان پیدا کردند.

به گزارش زی‌سان به نقل از سی‌ان‌ان، آدم‌خواری در حدود ۱۵ هزار سال پیش در اروپا یک مراسم تشییع جنازه معمولی بود که طی آن، مردم مرده‌های خود را نه از سر ناچاری، بلکه به‌عنوان بخشی از فرهنگشان می‌خوردند.

پیش از این، محققان استخوان‌های جویده شده و جمجمه‌های انسان را در غار گوف انگلستان پیدا کردند، که به شکل فنجان تغییر یافته بودند. این پژوهش منتشر شده در مجله «کواترنری ساینس ریویو» نشان می‌دهد که این حادثه مجزا نبوده است.

تحقیقات آن‌ها بر دوره مجدلنیایی در اواخر عصر پارینه سنگی فوقانی متمرکز بود. مجدلنیایی‌ها حدود ۱۱ هزار تا ۱۷ هزار سال پیش زندگی می‌کردند.

کارشناسان موزه تاریخ ملی لندن برای شناسایی ۵۹ منطقه مجدلنیایی که بقایای انسان دارند، به بررسی ادبیات پرداختند.

بیشتر آن‌ها در فرانسه و بخش‌هایی هم در آلمان، اسپانیا، روسیه، بریتانیا، بلژیک، لهستان، جمهوری چک و پرتغال وجود داشتند.

محققان توانستند عادات مربوط به تشییع جنازه در ۲۵ منطقه را تحلیل و بررسی کنند.

در این میان آن‌ها به ۱۵ مورد از شواهدی دست یافتند که آثار جویده شدن، بریدن استخوان‌های جمجمه و شکسته شدن استخوان‌ها برای دسترسی به مواد مغذی آن را نشان می‌داد. همگی این موارد گواه آدم‌خواری در آن زمان بود.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد در برخی موارد بقایای انسان با حیوانات مخلوط شده است.

محققان دریافتند دستکاری آیینی بقایای انسان و انجام مکرر آن در مناطقی در سراسر اروپای شمالی حاکی از آن است که آدم‌خواری عملی برای تدفین و تشییع جنازه است، نه تغذیه، و در فرهنگ مجدلنیایی‌ها رواج داشته است. این افراد به جای دفن مردگانشان، آن‌ها را می‌خوردند.

آدم‌خواری «به‌سادگی از سر ناچاری انجام نشده است».

عادت تشییع جنازه و ارتباط آن با اصل و نسب ژنتیکی

محققان با دستیابی به اطلاعات ژنتیکی هشت مکان و ترکیب آن با شواهد باستان شناسی، رابطه بین رفتار تشییع جنازه و اصل و نسب ژنتیکی را شناسایی کردند.

در این بررسی آن‌ها به دو گونه اجداد متمایز دست یافتند؛ یکی مجدلنیایی و دیگری اپیگراوتیان که دارای فرهنگ متفاوت اروپایی و از لحاظ جغرافیایی منطقه متمایز انسانی بود.

بنا به یافته‌های محققان، کسانی که در شمال غربی اروپا به فرهنگ مجدلنیایی تعلق داشتند ترجیح می‌دادند مردگان خود را بخورند، در حالی که انسان‌های فرهنگ اپیگراوتیان مردگان را بدون آدم‌خواری دفن می‌کردند.

محققان همچنین متوجه شدند به دلیل مهاجرت افراد با ریشه اپیگراوتیان به مناطقی که ریشه مجدلنیایی در آن زندگی می‌کردند، شیوه تدفین آدم‌خواری کاهش یافت.

متخصصان می‌گویند کاهش این روش تدفین به‌دنبال رفتار انسانی جایگزین شده گروه جدید در نتیجه تداخل و درآمیختگی گونه‌های مختلف انسان به وجود آمده است که موجب تغییر رفتار می‌شود. البته به باور پژوهشگران این‌ها نتایج اولیه اند و برای تجزیه‌و‌تحلیل بیشتر، به نتایج در مقیاس بیشتری نیاز است.

توماس بوث، دانشمند ارشد تحقیقات آزمایشگاهی در موسسه فرانسیس کریک، به سی‌ان ان گفت: «ما بقایای بیشتر افرادی را که در دوران پارینه سنگی در اروپا زندگی می‌کردند گم کرده‌ایم و بنابراین همیشه مشکلات در زمینه رسیدن به نتیجه قطعی وجود دارد.»

با این حال، این پژوهش با شواهد قانع‌کننده نشان می‌دهد: «مردم سراسر اروپا ۱۴ هزار تا ۲۰ هزار سال پیش، مراسم تشییع جنازه را به شیوه آدم‌خواری انجام می‌دادند.»

سایر اخبار
نظرات بینندگان
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
cm
آدم خواری در زندگی جدید هم هست اما فقط قالبش فکر کرده
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
cm
بعد اینا به ما می گن ادم خوار و وحشی
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۲
گوناگون