بارش شهابی اورونیدز این هفته به اوج فعالیت خود می‌رسد/ چه زمانی و کجا آن را ببینیم؟

بارش شهابی اورونیدز این هفته به اوج فعالیت خود می‌رسد/ چه زمانی و کجا آن را ببینیم؟
شهاب‌های اوریونیدز از دنباله‌دار معروف هالی به‌جامانده‌اند و هرسال در اکتبر، وقتی‌که زمین از مسیر این دنباله‌دار عبور می‌کند، بارش شهابی اوریونیدز به وقوع می‌پیوندد. کانون بارش شهاب‌ها در صورت فلکی جبّار یا شکارچی است، بااین‌حال، اخترشناسان توصیه کرده‌اند اگر می‌خواهید بهترین زاویه دید را داشته باشید، از نگاه کردن به‌صورت فلکی شکارچی اجتناب کنید. البته ناسا نیز هشدار داده است که تماشاگران برای دیدن این منظره، باید قبل از اینکه ماه برای دیدن آن مزاحمت ایجاد کند، از آسمان صاف عصر استفاده کنند و این رویداد خارق‌العاده را تماشا کنند.
کد خبر: ۳۷۸۶۳
|
۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۵

شهاب‌سنگ‌ها که زیباترین باران دنیای اخترشناسان را رقم می‌زنند، قطار‌های درخشانی از زباله‌های فضایی را به‌جا می‌گذارند که می‌توانند چند ثانیه یا حتی چند دقیقه دوام بیاورند. این بار، اما یکی از خیره‌کننده‌ترین بارش‌های شهابی سال را در پیش داریم. پیش‌بینی می‌شود که درست در زمان هالووین این بارش شهابی به اوج خود برسد.

چه زمانی می‌توانید بارش شهابی شکارچی را ببینید؟

به گفته انجمن شهاب‌سنگ آمریکا، اگرچه بارش شهابی اورونیدز از ۲۶ سپتامبر تا ۲۲ نوامبر ادامه دارد، اما شهاب‌ها در روز‌های یکشنبه و دوشنبه این هفته به اوج خود خواهند رسید. این به این معنا است که درست در روز‌های یکشنبه و دوشنبه این، در روز‌های ۲۹ و ۳۰ مهرماه (۲۰ و ۲۱ اکتبر) بهترین زمان برای دیدن این شهاب‌سنگ‌ها رقم می‌خورد. کارشناسان می‌گویند بهترین فرصت برای مشاهده شهاب‌های خطی در آن روز‌ها از نیمه‌شب تا سحر است.

البته امسال، تماشاگران باید با یک ماه غول‌پیکر تقریباً روشن و درخشان که از شهاب‌های کم‌نور پیشی می‌گیرد، مبارزه کنند تا این رویداد را تماشا کنند. اما به گفته ناسا، اگر تماشاگران خوش‌شانس باشند، ممکن است در ساعت ۲۳، شهاب را در آسمان بدون ماه و درحالی‌که با سرعت ۴۱ مایل در ثانیه حرکت می‌کند، در هر دو نیمکره شمالی و جنوبی ببینند و شهاب‌ها در هر نقطه از آسمان شب قابل‌مشاهده هستند.

بارش شهابی اورونیدز چیست؟

بارش شهابی زمانی رخ می‌دهد که زمین از میان زباله و گردوغباری می‌گذرد که دنباله‌دار‌ها و دیگر اجرام فضایی، حین گردش به دور خورشید به‌جا گذاشته‌اند. به گفته ناسا، این زباله‌ها یا سنگ‌های فضایی معروف به شهاب‌سنگ، با سرعت زیاد به جو زمین برخورد می‌کنند و متلاشی می‌شوند و رگه‌های آتشین و رنگارنگی در آسمان ایجاد می‌کنند.

بر اساس تعریف ناسا نیز اگر این سنگ‌ها از سفر خود به زمین بدون سوختن در جو، جان سالم به درببرند، شهاب‌سنگ نامیده می‌شوند. دنباله‌دار‌های اورونیدز نیز، از یکی از مشهورترین دنباله‌دار‌ها به نام «هالی» به‌جامانده است. هر گردش هالی به دور خورشید حدود ۷۶ سال طول می‌کشد، بنابراین پس از آخرین باری که هالی در سال ۱۹۸۶ دیده شد، دیگر تا سال ۲۰۶۱ دیده نخواهد شد.

بااینکه فعلاً نمی‌توانیم هالی را ببینیم، اما خوشبختانه، حداقل دو بار در سال وارد مسیر زباله‌های آن می‌شویم و در روز‌های اخیر، شاهد گلوله‌های آتشین آن‌که از افق سیاره ما می‌گذرد، خواهیم بود.

منبع: خبرآنلاین

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: