ایران رنگ‌وبوی زمستان به خود می‌گیرد

جزئیات کاهش دمای هوای شدید در نقاط مختلف کشور از فردا یک‌شنبه ۲۹ مهر

جزئیات کاهش دمای هوای شدید در نقاط مختلف کشور از فردا یک‌شنبه ۲۹ مهر
الگو‌ها به ما می‌گویند، دمای هوا از روز یکشنبه (فردا/ ۲۹ مهر) آینده با سرعت و شدت بالایی روندی کاهشی و سردتر شدن در پیش خواهد گرفت و اواسط و اواخر هفته آینده کاملا سرد و پاییزی خواهد شد.
کد خبر: ۳۷۸۴۷
|
۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳

زی‌سان: از فردا یک‌شنبه ۲۹ مهر ماه نمود‌های آغاز فصل سرما در اکثر نقاط ایران به طور مشهود قابل لمس خواهد بود. به طور میانگین اکثر مناطق کشور مابین ۵ تا ۱۸ درجه کاهش دما را تجریه خواهند کرد که این به معنای آغاز فصل سرما در کشور است. 

به گزارش «زی‌سان»، هوای فوق سرد اسکاندیناوی دو ماه قبل از ورود به فصل زمستان در راه ایران است تا شهروندان ایرانی شرایطی شبه‌زمستانی را تجربه کنند. بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی در برخی مناطق با ارتفاع بالا حتی امکان بارش برف سنگین نیز وجود دارد، اما در اکثر مناطق وزش باد و بارش باران را تجربه خواهیم کرد. 

کاهش محسوس دمای هوا از فردا یک‌شنبه (۲۹ مهر)

مطابق با پیش‌بینی‌ها روز‌های آخر هفته گذشته و امروز شنبه (۲۸ مهر) دمای هوا حتی فراتر از حد نرمال گرم بود، اما الگو‌ها به ما می‌گویند، دمای هوا از روز یکشنبه (فردا/ ۲۹ مهر) آینده با سرعت و شدت بالایی روندی کاهشی و سردتر شدن در پیش خواهد گرفت و اواسط و اواخر این هفته کاملا سرد و پاییزی خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود اکثر مناطق کشور طی ۷ روز آینده، حداقل ۵ درجه کاهش دما را تجربه کنند. البته در برخی نقاط شمال‌غرب، غرب، شمال شرق، شرق، دامنه جنوبی البرز و مرکز کشور این کاهش دما می‌تواند تا ۱۸ درجه سلسیوس هم برسد که نشان از کاهش فوق شدید دما خواهد بود.

بارش برف و باران در نقاط مختلف کشور

از یکشنبه تا پایان هفته، کاهش محسوس دمای هوا، در نیمه شمالی کشور پیش بینی می‌شود. تا روز سه شنبه دریای خزر مواج و متلاطم است.

براساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در شمال استان‌های آذربایجان شرق، اردبیل، برخی مناطق گیلان و غرب مازندران بارش پراکنده پیش بینی می‌شود. فردا یکشنبه ابرناکی و رگبار پراکنده در مازندران، گیلان، شرق اردبیل و غرب گلستان ادامه خواهد داشت. همچنین در شمال غرب، دامنه‌های زاگرس واقع در جنوب غرب و غرب کشور و دامنه‌های جنوبی البرز شامل استان‌های قزوین، البرز و تهران افزایش ابر گاهی وزش باد شدید و خیزش گردوخاک انتظار می‌رود.

دوشنبه بارش در سواحل دریای خزر و اردبیل تشدید خواهد شد. علاوه بر این مناظق در شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، ارتفاعات البرز مرکزی و خراسان شمالی نیز بارش باران و در ارتفاعات بارش برف و وزش باد شدید پیش بینی می‌شود.

طی این روز در شمال غرب و غرب کشور وزش باد شدید و خیزش گردوخاک دور از انتظار نیست. سه شنبه در نوار شمالی کشور ابرناکی و بارندگی پیش بینی می‌شود و بارش در غرب مازندران، گیلان، برخی مناطق اردبیل و آذربایجان شرقی شدت خواهد داشت. همچنین در غرب، جنوب غرب، مرکز و جنوب کشور وزش باد شدید گاهی همراه با خیزش گردوخاک پیش بینی می‌شود.

چهارشنبه در سواحل دریای خزر، اردبیل و خراسان شمالی رگبار باران و در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، البرز، تهران، قزوین، شمال استان‌های سمنان و خراسان رضوی بارش پراکنده روی خواهد داد.

همچنین، شایان ذکر است که بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، از فردا تا چهارشنبه (۲۹ مهر تا ۲ آبان) به‌خصوص بعد از ظهر سه شنبه تا چهارشنبه کاهش محسوس دما، گاهی بارش باران و رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود. برپایه بررسی نقشه‌های پیش‌یابی آسمان استان تهران، طی پنج روز آینده آسمان تهران صاف تا قسمتی ابری، گاهی همراه با افزایش ابر و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

از بعد از ظهر امروز تا فردا (۲۸ و ۲۹ مهر) در بیشتر مناطق استان به‌ویژه مناطق جنوبی و غربی به‌طور متناوب گاهی وزش باد شدید، با احتمال خیزش موقت گرد و خاک یا انتقال گرد و خاک از استان‌های همجوار مورد انتظار خواهد بود.

همچنین با گذر موج نفوذ و گسترش توده هوای سرد و بروز ناپایداری‌های همرفتی از فردا تا چهارشنبه (۲۹ مهر تا ۲ آبان) به‌خصوص بعد از ظهر سه شنبه تا چهارشنبه کاهش محسوس دما، افزایش ابر، گاهی بارش باران، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی و در ارتفاعات بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، فیروزکوه با کمینه دمای ۹ درجه سانتیگراد خنک‌ترین ایستگاه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: