سه فرضیه درباره چرایی رسانه‌ای شدن وضعیت سلامت فرمانده نیروهای قدس سپاه

زیر پوست شایعات درباره سردار قاآنی

زیر پوست شایعات درباره سردار قاآنی
به نظر می‌رسد نهاد‌های جاسوسی و ارتش اسرائیل از یافتن موقعیت مکانی سردار قاآنی عاجز مانده و تلاش دارد با جنجال‌سازی پیرامون وضعیت او به این حفره اطلاعاتی خود را پر کند
کد خبر: ۳۶۹۱۷
|
۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸

زی‌سان: در بحبوحه گسترش منازعات میان محور مقاومت و رژیم اسرائیل، طی چند روز گذشته بیش از هر موضوع دیگری شایعات پیرامون وضعیت سلامت سردار قاآنی کانون توجهات را به سوی خود جلب کرده است. 

به گزارش «زی‌سان»، در ابتدا برخی رسانه‌های اسرائیلی فرضیه و شایعه احتمال حضور سردار اسماعیل قاآنی در ساختمانی در ضاحیه بیروت همراه با هاشم صفی‌الدین، مهم‌ترین گزینه جانشینی سید حسن نصرالله را مطرح کردند، که از سوی جنگنده‌های این رژیم با بمب‌های سنگرشکن هدف قرار گرفت. 

در ادامه برخی شایعات پیرامون احتمال زخمی شدن فرمانده نیرو‌های قدس سپاه پاسداران مطرح شد. سپس رسانه‌های معاند فارسی‌زبان تلاش کردند با طرح این پرسش که سردار قاآنی کجاست؟ موضوع را بزرگ‌نمایی و فرضیات عجیبی را مطرح کنند. 

در میانه این جنجال‌ها روز دوشنبه (۱۵ مهر) ایرج مسجدی معاون هماهنگ‌کننده نیروی قدس سپاه پاسداران در همایش تجلیل از موکب‌داران و خادمان اربعین حسینی در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی طی اظهاراتی از سلامتی بودن سردار قاآنی سخن گفت، اما اشاره‌ای به محل حضور او نداشت. 

در همین روز محمد مهدی همت، فرزند شهید همت در توئیتر نوشت: حاج اسماعیل قاآنی عزیزمان در صحت و سلامت کامل هستند، فریب بازی‌های رسانه‌ای دشمن که نشان از ضعف‌شان دارد را نخورید. همچنین، مجری هفتمین اجلاس بین‌المللی هبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی، پیام فرمانده نیروی قدس سپاه را خطاب به حاضران قرائت کرد.

در ادامه جنجال‌های پیرامون این موضوع رسانه‌های اسرائیلی با درج اخباری جدید اعلام کردند که خبری از سرنوشت و مکان سردرا قاآنی نداشته و حملات هوایی آنها هیچ کدام با هدف ترور او نبوده است. با وجود مجموع این اخبار همچنان تلاش می‌شود وضعیت سلامت فرمانده سپاه قدس در مقام یک مساله برای افکار عمومی نگاه داشته شود. با این تفاسیر، در باب چرایی طرح شایعات درباره وضعیت سلامت سردار سلامی در چند وقت اخیر می‌توان سه فرضیه را مطرح کرد:

فرضیه نخست؛ جنگ روانی و تبلیغاتی علیه ایران 

روند اخبار منتشر شده پیرامون وضعیت سردار قاآنی طی یک هفته گذشته، بیش از هر احتمالی دیگری فرضیه جنگ روانی و تبلیغاتی اسرائیل و رسانه‌های هم مشی آن را تداعی می‌کند. در عصر جدید جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی ابعادی حتی به مراتب بیشتر از میدان پیدا کرده است. به نظر می‌رسد اسرائیلی با شبکه مالی عظیمی که در اختیار دارند، در میانه جنگ با جبهه مقاومت از موضوع سرنوشت سردار قاآنی به عنوان ابزاری برای جنگ تبلیغاتی بهره گرفته‌اند. 

در ابتدا احتمال شهادت و در ادامه احتمال زخمی شدن را مطرح کردند. نکته قابل توجه این است که خبر اخیر در کنار احتمال ترور هاشم صفی‌الدین گزینه اصلی جانشینی سید حسن نصرالله دبیر کل سابق حزب الله مطرح شد. به وضوح این نوع بازنمایی، نشان‌گر تلاش اسرائیل برای تضعیف روحیه مبارزان جبهه مقاومت است. 

رسانه‌های اسرائیلی قصد داشتند در ادامه نوار ترور‌های موفق خود را به عنوان قدرت برتر و بلامنازع نشان دهند تا از این طریق خود را قدرتمند نشان دهند. آنها نه تنها هیچ گونه سندی برای ادعا‌های خود نداشتند، بلکه بیشتر از طرح کنجکاوی پیرامون سرنوشت فرمانده سپاه قدس، ایجاد یک جنگ تبلیغاتی را پی‌گیری می‌کردند. 

زیر پوست شایعات درباره سردار قاآنی

فرضیه دوم؛ تلاش برای یافتن محل سردار قاآنی

یکی دیگر ار فرضیات جدی درباره رسانه‌ای شدن و طرح تبلیغات بزرگ درباره وضعیت سلامت سردار قاآنی در شرایط متشنج کنونی، این است که اسرائیلی‌ها از طریق این حربه تلاش دارند مکان و موقعیت فرمانده نیرو‌های قدس سپاه پاسداران را بیابند. 

به نظر می‌رسد نهاد‌های جاسوسی و ارتش اسرائیل از یافتن موقعیت مکانی سردار قاآنی عاجز مانده و تلاش دارد با جنجال‌سازی پیرامون وضعیت او به این حفره اطلاعاتی خود را پر کند. حتی این احتمال وجود دارد که اسرائیلی از اقدامات سردار قاآنی در جبهه‌های نبرد به شدت در هراس باشند؛ بنابراین با شایعه‌سازی تلاش دارند از حملات احتمالی به رهبری سردار قاآنی ممانعت به عمل بیاورند. 

فرضیه سوم؛ فضاسازی برای کاهش بار روانی ناشی از موفقیت عملیات وعده صادق ۲

عملیات وعده صادق ۲ که در دهم مهر ماه شکست روانی، پرستیژی و نظامی بزرگی برای اسرائیلی‌ها بود. تبلیغات گسترده و کر کننده آنها پیرامون داشتن بهترین سامانه دفاع هوایی جهان از اعتبار ساقط شد. در سطح داخلی نیز سایه رعب و هراس بر ساکنان سرزمین‌های اشغالی حاکم شد. 

بنابر بسیاری از گزارش‌ها بعد از عملیات وعده صادق ۲، شهروندان سرزمین‌های اشغالی به فکر مهاجرت افتاده‌اند. در واقع، سایه‌ای از ناامنی روانی و هراس از حمله ایران، سرزمین‌های اشغالی را در بر گرفته است. در چنین فضایی تبلیغات رسانه‌ای پیرامون ترور رهبران مقاومت، می‌تواند مهم‌ترین ابزار برای بازگرداندن شرایط به وضعیت عادی باشد. 

به نظر می‌رسد سیاست‌مداران اسرائیلی در پی آن هستند که از ترور رهبران مقاومت برای روحیه‌بخشی برای مردم خود بهره بگیرند. گستره شکست در عملیات وعده صادق ۲ به اندازه‌ای برای تل‌آویو سنگین بود که به نظر می‌رسد آنها از هر روزنه‌ای برای احیای اعتبار خود در داخل و خارج بهره می‌گیرند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: