خطر در کمین زنان | ژلیش ناخن سرطان‌زاست؟

خطر در کمین زنان | ژلیش ناخن سرطان‌زاست؟
ژلیش ناخن بسیار مرسوم و محبوب است. این رفتار در جهت زیباکردنِ دست‌ها، به گفته برخی می‌تواند آسیب‌زننده هم باشد. در ماه‌های اخیر بسیاری از سرطان‌زا بودن ژلیش سخن گفته‌اند. آیا این واقعیت دارد؟
کد خبر: ۳۵
|
۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰

ژلیش ناخن خیلی محبوب است. آن‌هایی که علاقه به انجام ژلیش پا و دست‌شان دارند، دلیل این محوبیت را طبیعی‌ جلوه‌کردن آن می‌دانند. حالا مدتی است که خبری دوست‌داران این خدمات زیبایی را نگران کرده و آن افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست به دلیل انجام این‌کار است. بیایید ببینیم ماجرا چیست.

به گزارش زی‌سان، تا همین چند سال پیش لاک کلاسیک برای زیباکردن ناخن‌ها مورد استفاده بود. ماندگار نبودن آن اما مردم را به سمت استفاده از محصول لاک ژلیش سوق داد. اما تحقیقات اخیر درباره دستگاه‌های خشک کن UV که برای ژلیش استفاده می‌شود، نگران‌کننده است.

متخصصان پوست بعد از انجام تحقیقاتی، این که دستگاه ژلیش یا همان دستگاه خشک‌کن لاک احتمالا بتواند سرطانزا باشند را تایید کرده‌اند.

پزشکان می‌گویند که نور فرابنفش خورشید می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. این اشعه از لامپ‌هایی که برای خشک‌کردن ناخن های شما در سالن استفاده می‌شود، ساطع می‌شود.

خطر در کمین زنان / ژلیش ناخن سرطان‌زاست؟

اخیرا یک مطالعه نشان داده که خشک کن ناخن UV می تواند منجر به آسیب در DNA و جهش سلولی شود. (نیویورک‌تایمز)
بیایید دقیق‌تر به مطالعات توجه کنیم تا پاسخ این سوال را بدهیم: بالاخره لاک ژلیش بزنیم یا نه؟

به گزارش نیوزروم (newsroom)، ملیسا پیلیانگ (Melissa Piliang)، پزشک متخصص پوست در کلینیک “Cleveland” می‌گوید: «تحقیقات نشان می‌دهد که نور فرابنفش خشک‌کننده‌های ناخن UV می‌تواند باعث آسیب DNA در سلول‌ها شود؛ درست همانندِ نور فرابنفش خورشید.»

این پزشک همچنین گفته: «چیزی که ما هنوز نمی دانیم این است که این اشعه در دستگاه خشک کن ژلیش چگونه به افراد مختلف و خطر بالقوه سرطان پوست منجر می‌شود.»

دکتر پیلیانگ توصیه کرده که اگر شما در درسته افرادی هستید که برای یک موقعیت خاص سراغِ مانیکور ژلیش می‌روید، احتمالاً مشکلی برایتان ایجاد نخواهد شد، اما اگر هر دو هفته یکبار برای انجام این مانیکورها به آرایشگاه می‌روید، احتمالاً خطر ابتلا به سرطان پوست روی دست‌هایتان را افزایش می‌دهید.»

از این مهم‌تر، به گفته این پزشک، اگر تا امروز به شکل منظمی ژلیش طبیعی ناخن انجام داده‌اید، بهتر است که معاینات پوستی منظم داشته باشید و هر چیز مشکوکی را به متخصص پوست ارائه کنید.

تحقیقات در این‌باره هر روز دارد بیش‌تر می‌شود. برخی دیگر از پزشکان نمی‌توانند با اطمینان درباره نقش دستگاه‌های UV روی خطر سرطان پوست صحبت کنند.

برای مثال دکتر کریس آدیگون (Chris Adigun)، متخصص پوست دیگری در این‌باره گفته: «متخصصان بهداشت درباره این هم‌نظر هستند که نور ماوراء بنفش باعث آسیب به سلول‌های پوست می شود، اما هنوز اطلاعات کافی برای تعیین این‌که مانیکور ژل به شکل گاه به گاه، چقدر خطرناک است، وجود ندارد.»

او در ادامه گفته: «ما نمی‌توانیم این خطر را به طور دقیق اندازه بگیریم اما آنچه مهم است احتیاط‌کردن در این مورد است.»

 

آنچه لازم است که در مورد اشعه UV خشک‌کن ناخن و سلول‌های پوست بدانیم

بیایید باز هم به نتایج تحقیقات دیگر درباره دستگاه ژلیش توجه کنیم.

لامپ های UV برای ژل مانیکور ضروری هستند، چون نور آن‌ها باعث سفت‌شدن و ماندگاری لاک ناخن می‌شود. بعضی از سالن‌های آرایشگاهی حتی از چراغ های LED برای ژل مانیکور استفاده می کنند که این نور هم ماوراء بنفش زیادی را منتشر می‌کند.

در مطالعه جدیدی که چندماه پیش در مجله معتبر “Nature Communications” منتشر شده، محققان سلول‌های انسان و موش را در معرض تابش یک لامپ ناخن خشک‌کنِ محبوب که در خیلی از آرایشگاه‌های ایالات متحده استفاده می‌شود، قرار دادند.

30 درصد از این سلول‌ها وقتی به مدت 20 دقیقه در معرض نور UV لامپ قرار گرفتند، مُردند. همچنین خیلی از سلول‌هایی هم که زنده مانده بودند به DNAشان آسیب وارد شده بود.

خطر در کمین زنان / ژلیش ناخن سرطان‌زاست؟

ماریا ژیواگی (maria zhivagui)، یکی از نویسندگان این مطالعه و محقق فوق دکتری ژنومیک سرطان و سلامت عمومی در دانشگاه، می‌گوید: «الگوهای آسیبی که محققان مشاهده کردند مشابه آن‌هایی بود که در افراد مبتلا به ملانوم، یک نوع بالقوه کشنده سرطان پوست مشاهده شد.»

دکتر ژیواگی در ادامه گفته اگرچه آسیب سلولی نگران کننده است، اما این مطالعه ثابت نمی‌کند که لامپ های UV می توانند باعث سرطان شوند. چرا؟ به این دلیل که سلول‌های آزمایشگاهی نسبت‌به سلول‌های روی پوستِ دست افراد آسیب‌پذیرتر هستند.

درنتیجه همه این نظرات و مطالعات به نظر می‌رسد که هنوز هیچ مطالعه بزرگی ارزیابی نکرده که آیا افرادی که ژلیش ناخن انجام می‌دهند، نسبت‌به افرادی‌که این کار را نمی‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند یا نه.

حتی جالب است که بدانید مطالعاتی موردی نیز روی افرادی که پس از انجام منظم ژل مانیکور به سرطان پوست مبتلا شده‌اند انجام شده، اما مشخص نیست که آیا اقدام آن‌ها در مورد ناخن‌هایشان در این‌باره مقصر بوده یا نه.

نکته مهم این است که گرچه تحقیقات بیشتری باید در این باره انجام شود، اما اگر همچنان مشتاق به انجام ژلیش ناخن دست و پا هستید، باید برخی از اقدامات احتیاطی را انجام دهید؟

 

اقدامات احتیاطی برای ژلیش ناخن که باید انجام دهید

دکتر پیلیانگتوصیه می‌کند که برای مخافظت از پوستتان در برابر UV دستگاه خشک کن لاک، حتما 20 دقیقه قبل از انجام کار کرم ضد آفتاب بزنید.

او گفته که از یک ضد آفتاب با طیف گسترده و مقاوم در برابر آب با حداقل SPF 30 استفاده کنید.

یکی‌دیگر از اقدامات حیاتی این است که دستکش های محافظ UV بپوشید که از مواد مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش ساخته شده و دارای سوراخ هایی در نوک انگشتان برای ناخن هایتان است.

توصیه دیگر این است که اگر لاک ناخن ژلی را انتخاب می‌کنید، سعی کنید آن‌را در فواصل طولانی‌تری و حتما توسط یک متخصص حرفه‌ای ناخن استفاده کنید؛ چراکه آسیب احتمالی ناشی از چنین لاک‌هایی بسته به دفعات استفاده متفاوت است.

این اقدامات علاوه‌بر محافظت از دست‌ها در برابر سرطان پوست، می‌تواند به جلوگیری از پیری زودرس پوست دست شما هم کمک کنند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون