روز اول مدرسه برای نوآموزان کلاس اولی که تجربهای از حضور در فضاهای آموزشی رسمی ندارند، با اضطراب خاصی همراه است که خانوادهها با مدیریت درست این اضطراب میتوانند نوآموز کلاساولی خود را به درس و مدرسه علاقمند کنند. در این بین برخی خانوادهها ممکن است در اثر یک غفلت شرایطی را بوجود آورند که فرزندشان روز اول مدرسه با یک تجربه ناخوشایند، از درس و مدرسه دلزده شود.
پیمان سبزی سرخهوندی مشاور مدرسه در گفتگو با خبرنگار ایسنا، به بیان نکاتی در مورد نحوه علاقمندکردن نوآموزان کلاساولی به مدرسه رفتن پرداخت و با بیان اینکه خانوادهها باید از همین حالا کلاس اولیها را آماده ورود به مدرسه کنند، گفت: توصیه میشود خانوادهها حتما برای خرید کیف و لوازم مدرسه نوآموزان کلاس اولی را به بازار برده و به سلیقه و خواست آنها برایشان خرید کنند تا شور و شوق مدرسه رفتن در آنها ایجاد شود.
سبزی سرخهوندی ادامه داد: خانوادهها برای علاقمند کردن نوآموزان کلاساولی به درس و مدرسه میتوانند روزانه بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه وقت گذاشته و کیف و نوشتافزار دانشآموزان را آورده و با همراهی بچهها لوازمشان را مرتب کنند و از این طریق ضمن ایجاد شور و شوق مدرسه رفتن، به آنها نظم و ترتیب هم بیاموزند.
این مشاور مدرسه افزود: مرتب کردن لباسهای مدرسه و اتو کردن آنها ولو به شکل نمادین میتواند نقش مهمی در ایجاد شور و شوق در نوآموزان کلاس اولی برای مدرسه رفتن داشته باشد.
سبزی سرخهوندی با بیان اینکه توصیه میشود خانوادهها با شادی و نشاط در مورد مدرسه رفتن با کلاس اولیها صحبت کنند، گفت: خانوادهها میتوانند با تمرین مدرسهبازی، نوآموزان کلاساولی را به مدرسه رفتن علاقمند کنند. به این صورت که با اطلاع قبلی نوآموز کلاس اولی خود را دقیقا در تایمی که قرار است مدرسه برود، بیدار کرده، با هم صبحانه خورده و لباس پوشیده و در اتاق دیگری که از قبل آماده کردهاند شروع به مدرسه بازی کنند و اگر هم در این بین جایزهای برای فرزندشان در نظر بگیرند، میتواند بیشتر او را به مدرسه رفتن علاقمند کند.
وی با بیان اینکه خانوادهها و اطرافیان نوآموز کلاس اولی میتوانند با بیان خاطرات شیرین روز اول مدرسه کلاس اولیها را به درس و مدرسه علاقمند کنند، گفت: باید با ایجاد شادی و نشاط، این فضا که مدرسه رفتن سخت است را از ذهن نوآموزان کلاساولی بیرون آوریم.
سبزی سرخهوندی تصریح کرد: باید مدرسه را به عنوان جایی که نوآموز کلاساولی میتواند در آنجا برای خودش دوستان جدیدی پیدا کند و ساعات خوبی داشته باشد، به کلاساولیها معرفی کنیم.
وی ادامه داد: اگر والدین بتوانند در چند روز باقیمانده تا آغاز سال تحصیلی جدید به همراه نوآموز کلاس اولی خود سری به مدرسه بزنند و فرزندشان را با فضای مدرسه آشنا کنند، گام مهمی در جهت ایجاد ارتباط نوآموز کلاس اولی خود با درس و مدرسه برداشتهاند و روز اول مدرسه مشکلات کمتری خواهند داشت.
سبزی سرخهوندی در ادامه در مورد کارهایی که والدین کلاساولیها در روز اول مدرسه باید انجام بدهند هم توضیحاتی داد و گفت: توصیه میشود والدین یا حداقل یکی از آنها در روز اول مدرسه نوآموز کلاس اولی خود را تا مدرسه همراهی کرده و حتی المقدور تا پایان زنگ اول کلاس هم در مدرسه بماند.
وی تاکید کرد: توصیه میشود والدین روز اول مدرسه اندکی زودتر فرزندشان را از خواب بیدار کرده، با او صبحانه خورده و او را آماده مدرسه رفتن کرده و با او به مدرسه بروند و ترجیحا اندکی زودتر از موعد مقرر نوآموز کلاس اولی خود را به مدرسه ببرند تا او با فضای درس و مدرسه آشنایی بیشتری پیدا کند و راحتتر بتواند فضای جدید را بپذیرد.
سبزی سرخهوندی با بیان اینکه درصدی از نوآموزان کلاساولی ممکن است اضطراب جدایی از والدین را تجربه کنند، گفت: ماندن والدین در مدرسه تا پایان زنگ اول میتواند نقش مهمی در ایجاد آرامش در نوآموز کلاساولی آنها داشته باشد.
منبع: ایسنا