هواپیمای فضایی مخفی چین پس از ۲۶۸ روز عملیات بازگشت

هواپیمای فضایی مخفی چین پس از ۲۶۸ روز عملیات بازگشت
«شن‌لانگ» (Shenlong) هواپیمای فضایی مخفی چین پس از ۲۶۸ روز عملیات در مدار زمین به زمین بازگشته است. این فضاپیما روز ۱۴ دسامبر ۲۰۲۳ از فضاپیمای جیوکوان (Jiuquan) با موشک لانگ مارچ ۲اف (Long March ۲ F) به فضا پرتاب شده بود.
کد خبر: ۳۳۲۳۹
|
۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۱

«شن‌لانگ» (Shenlong) هواپیمای فضایی مخفی چین پس از ۲۶۸ روز عملیات در مدار زمین به زمین بازگشته است. این فضاپیما روز ۱۴ دسامبر ۲۰۲۳ از فضاپیمای جیوکوان (Jiuquan) با موشک لانگ مارچ ۲اف (Long March ۲ F) به فضا پرتاب شده بود.

فضاپیمای مخفی چین به نام شن‌لانگ در تاریخ ۶ سپتامبر پس از انجام ۲۶۸ روز عملیات در مدار زمین به سلامت به زمین بازگشت.

گفته می‌شود این فضاپیمای آزمایشی قابل استفاده مجدد در مکانی در صحرای گوبی فرود آمده است.

۹ ماه پیش بود که ایالات متحده متوجه شد یک شیء ناشناخته از یک موشک خارج شده و به مدار فرستاده شده است.

این سومین آزمایش مداری فضاپیمایی چین بود که با هدف تأیید فناوری قابل استفاده مجدد و انجام آزمایش‌های علمی در فضا انجام شد.

گفتنی است که شن‌لانگ در دومین آزمایش مداری خود، ۲۷۶ روز را در فضا گذراند در ماه مه سال ۲۰۲۳ به زمین بازگشت. اولین آزمایش مداری این فضاپیما نیز در سال ۲۰۲۰ انجام شد.

با این حال چین هنوز مشخصات آن را عمومی نکرده و اندازه، وزن و سایر جزئیات فنی آن را پنهان نگه داشته است.

رسانه دولتی چین گزارش داد که موفقیت این آزمایش نشان‌دهنده بلوغ فزاینده فناوری‌های فضایی قابل استفاده مجدد چین است که راه را برای روش‌های رفت و برگشت راحت‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر برای استفاده صلح‌آمیز از فضا در آینده هموار می‌کند.

سختگیری چین در مورد افشای مشخصات هواپیمای فضایی خود

چین از زمان اولین آزمایش مداری این هواپیمای فضایی در سال ۲۰۲۰ نسبت به افشای مشخصات این هواپیمای فضایی احتیاط کرده است و هنوز جزئیات فنی از جمله اندازه یا وزن آن را فاش نکرده است.

این فضاپیما آخرین بار در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۳ از فضاپیمای جیوکوان (Jiuquan) با موشک لانگ مارچ ۲اف (Long March ۲ F) به فضا پرتاب شد.

این پرتاب دو هفته قبل از پرتاب هواپیمای فضایی ایالات متحده موسوم به X-۳۷ B انجام شد که ادعا می‌شود شبیه به شن‌لانگ است. همچنین ادعا می‌شود که X-۳۷ B یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین فضاپیما‌های جهان برای ورود مجدد به جو زمین است که برای کار در مدار پایین زمین در ارتفاع ۱۵۰ تا ۵۰۰ مایلی زمین طراحی شده است.

این وسیله نقلیه اولین وسیله نقلیه از زمان شاتل فضایی است که می‌تواند آزمایشات را برای بازرسی و تجزیه و تحلیل بیشتر به زمین بازگرداند. وسیله نقلیه فضایی بدون سرنشین نیروی هوایی ایالات متحده فناوری‌های وسایل نقلیه قابل استفاده مجدد را بررسی می‌کند که از اهداف فضایی بلند مدت پشتیبانی می‌کنند.

اکنون هواپیمای فضایی چین سومین پرواز خود را به پایان رسانده است. رسانه‌های چینی از فرود این هواپیمای فضایی در تاریخ ۶ سپتامبر خبر دادند.

طبق گزارش‌ها، این هواپیمای فضایی توسط شرکت علوم و فناوری هوافضای چین توسعه یافته است که قبلاً برنامه‌هایی را برای یک سیستم حمل و نقل فضایی کاملاً قابل استفاده مجدد فاش کرده بود.

در حالی که مشخصات هدف و محموله سومین ماموریت شن‌لانگ مشخص نیست، این هواپیمای فضایی مدار خود را در ماه ژانویه از ارتفاع ۳۰۰ کیلومتری به ۶۰۰ کیلومتری افزایش داد.

این فضاپیمای مرموز ماه گذشته برای اولین بار توسط یک ناظر فضایی اتریشی به نام فلیکس شوفبانکر (Felix Schöfbänker) که تصاویری را از مدار زمین ثبت می‌کرد، در حال پرواز مشاهده شد.

منبع: ایسنا

tags # چین ، فضا
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون