خبر مهم برای کنکوری‌ها؛ این رشته بیشترین ظرفیت پذیرش دانشجو دارد

خبر مهم برای کنکوری‌ها؛ این رشته بیشترین ظرفیت پذیرش دانشجو دارد
بررسی ظرفیت‌های اعلامی در دفترچه انتخاب رشته گروه‌های پنجگانه کنکور سراسری ۱۴۰۳ نشان می‌دهد گروه علوم تجربی دارای بیشترین ظرفیت پذیرش دانشجو در کشور است.
کد خبر: ۳۳۱۸۴
|
۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳

کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ در دو نوبت اردیبهشت ماه و تیرماه سال ۱۴۰۳ با حضور یک میلیون و ۱۸۰ هزار و ۶۰۱ نفر برگزار شد. نتیجه اولیه آزمون به همراه کارنامه ملاک انتخاب رشته جمعه ۹ شهریورماه منتشر شد و یک میلیون و ۳۰ هزار و ۵۱۵ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند.

بررسی ظرفیت‌های اعلامی در دفترچه انتخاب رشته گروه‌های پنجگانه کنکور سراسری ۱۴۰۳ نشان می‌دهد گروه علوم تجربی با ظرفیت ۳۶۶ هزار و ۵۲۳ نفر دارای بیشترین ظرفیت پذیرش دانشجو در میان گروه‌های پنجگانه کنکور است.

در این میان در کل مجموعه گروه‌های آزمایشی کنکور سراسری و دوره‌هایی که در کشور موجود است، دوره مشترک در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی با ظرفیت پذیرش چهار نفر کمترین میزان ظرفیت پذیرش را دارد. 

همچنین ظرفیت پذیرش رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در دوره‌های مختلف نشان می‌دهد که بیشترین ظرفیت در این گروه مربوط به دانشگاه پیام نور است. همچنین دوره روزانه ظرفیتی کمتر از گروه علوم تجربی دارد.

در مقابل در نوبت دوم سهم گروه علوم ریاضی و فنی از گروه‌های علوم تجربی و انسانی بیشتر است. در این گروه هم کمترین ظرفیت مربوط به دوره مشترک و پس از دوره شهریه پرداز است.

میزان ظرفیت پذیرش رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی علوم انسانی در دوره‌های مختلف نشان می‌دهد که این گروه پس از علوم تجربی و علوم ریاضی، سومین رتبه در میان ظرفیت کل دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور را دارا است.

در این گروه هم دوره‌های شهریه پرداز اعم از نوبت دوم، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگران در مجموع با آزمون و بدون آزمون سهم بالاتری نسبت به دوره روزانه یا رایگان دارند. در این گروه هم دوره مشترک و پس از تربیت دبیر شهید رجایی پایین‌ترین میزان ظرفیت را دارند. ضمن اینکه ظرفیت پیام نور در گروه علوم انسانی نسبت به دو گروه علوم ریاضی و علوم تجربی بیشتر است.

شرایط بررسی ظرفیت پذیرش رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی هنر متفاوت است، بخشی از داوطلبان سایر گروه‌های آزمایشی اصلی (علوم ریاضی و فنی، علوم انسانی و علوم تجربی) در کنکور این گروه هم شرکت کرده اند. اما بررسی ظرفیت آن نشان می‌دهد که پذیرش بدون آزمون در این گروه دارای ظرفیت بیشتری نسبت به پذیرش با آزمون است.

نسبت به سایر گروه‌ها در گروه آزمایشی هنر ظرفیتی در بخش با آزمون در دانشگاه پیام نور و مجازی وجود ندارد. در این میان تربیت دبیر شهید رجایی و پردیس خودگردان نیز ظرفیت محدودی دارند، اما در نهایت بیشترین ظرفیت بخش با آزمون به دوره روزانه اختصاص دارد.

ظرفیت پذیرش رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی زبان‌های خارجی نیز همانند گروه آزمایشی هنر است. به این ترتیب این گروه نیز محدودیت‌هایی در پذیرش با آزمون دارد و در بخش با آزمون در روزانه غیردولتی، مجازی و پردیس خودگردان پذیرش ندارد.

براساس ظرفیتی که در دفترچه‌های انتخاب رشته کنکور منتشر شده است مجموع ظرفیت «بااعمال نمره آزمون و سوابق تحصیلی» یا همان با آزمون‌ها ۱۵۳ هزار و ۷۷۴ نفر است. مجمع ظرفیت «منحصراً با اعمال سوابق تحصیلی» در مجموع گروه‌ها ۳۱۰ هزار و ۴۳ نفر عنوان شده است. البته این میزان در گروه هنر با سایر گروه‌ها متفاوت است.

اما در مجموع دوره‌های مختلف در پذیرش دانشجو دوره روزانه هر کدام سهمی را به خود اختصاص داده است که در نمودار زیر مشخص است.

بررسی این ظرفیت‌ها نشان می‌دهد هنوز هم بیشترین ظرفیت پذیرش در بخش با آزمون و کنکور که محل رقابت بیش از یک میلیون نفر است به دوره روزانه اختصاص دارد و بیشترین ظرفیت بدون آزمون‌ها و پذیرش با سوابق تحصیلی به دوره‌های پیام نور و غیرانتفاعی‌ها اختصاص دارد. این موضوع در دو نمودار زیر مشخص است.

منبع: مهر

tags # کنکور
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون