گاو بوران؛ گاو آفریقایی شگفت‌انگیزی که ۲۷ میلیارد تومان قیمت خورد!

گاو بوران؛ گاو آفریقایی شگفت‌انگیزی که ۲۷ میلیارد تومان قیمت خورد!
گاو بوران یک نژاد گاو محبوب زبو در شرق آفریقاست و از سه نژاد زبو، گاو اروپایی و گاو آفریقایی به عمل آمده است.
کد خبر: ۳۲۸۶۷
|
۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷

گاو بوران یک نژاد گاو محبوب زبو در شرق آفریقاست و از سه نژاد زبو، گاو اروپایی و گاو آفریقایی به عمل آمده است. بر اساس تجزیه و تحلیثل ژنتیکی گاو بوران توسط متخصصان ژنتیک، این نژاد گاو متشکل از ژن‌های زیر است: ۶۴ درصد نژاد گاو زبو، ۲۴ درصد گاو اروپایی و ۱۲ درصد گاو آفریقایی. 

گاو بوران؛ گاو آفریقایی شگفت‌انگیزی که ۲۷ میلیارد تومان قیمت خورد!
تاریخچه گاو بوران

به گزارش زی‌سان به نقل از راز بقا، گاو‌های بوران کنیایی از گاو‌های بومی زبوی شاخ کوتاه مردم بورانا اوروموی جنوب اتیوپی توسعه یافتند. آنها معمولاً سفید یا حنایی هستند و گاو‌های نر تیره‌تر با خال‌های سیاه هستند. شباهت زیاد آنها به گاو‌های برهمن آمریکایی بی اساس نیست، آنها همچنین از گاو‌هایی سواحل غربی هند، اما خیلی زودتر، به وجود آمده اند.

از سال ۱۹۵۱، انجمن پرورش دهندگان گاو بوران مدیریت و پرورش گاو‌های بوران را در کنیا به صورت استراتژیک انجام می‌دهد. تا سال ۲۰۰۸، تقریباً ۴۵۴ مزرعه گاو در کشور وجود داشت که می‌توان آنها را بر اساس مالکیت به عنوان یکی از پنج دسته طبقه بندی کرد: مزرعه‌های گروهی، مزرعه‌های شرکت خصوصی، مزارع تعاونی، مزارع شرکت‌های دولتی و مزارع دولتی.

گاو بوران؛ گاو آفریقایی شگفت‌انگیزی که ۲۷ میلیارد تومان قیمت خورد!
مشخصات فیزیکی گاو بوران

به گزارش راز بقا؛ با بیش از هزار سال اقامت در آفریقا، آنها به خوبی با شرایط و انگل‌های محلی سازگار شده‌اند. گاو‌های بوران به دلیل باروری، بلوغ زودرس (بیشتر از سایر نژاد‌های زبو)، سرسختی، و مطیع بودن شناخته شده اند. «اورما بوران» کوچکترین نژاد بوران است که حتی از از بوران کنیا کوچکتر است. وزن اورما بوران نر بالغ بین ۲۲۵ تا ۳۹۵ کیلوگرم و وزن جنس ماده از ۲۵۰ تا ۳۵۵ کیلوگرم است. 

بوران کنیایی از اورما بوران، بورانا و بوران سومالی توسعه یافت. این گاو به لحاظ بزرگی و نیز قسمت‌های عقبی خاص‌اش از سایر بوران‌ها متمایز است. اندازه بوران نر بالغ کنیایی بین ۵۵۰ تا ۸۵۰ کیلوگرم در حالی که وزن ماده‌ها از ۴۰۰ تا ۵۵۰ کیلوگرم است. رنگ پوشش بوران کنیایی معمولاً سفید خالدار است، اما رنگ‌های قهوه‌ای و قرمز نیز یافت شده است.

گاو بوران؛ گاو آفریقایی شگفت‌انگیزی که ۲۷ میلیارد تومان قیمت خورد!

بوران‌ها تحمل تریپانوتولرانس بسیار کمی دارند، اما به طور شگفت انگیزی حامل چند آلل مخصوص هستند و برای ورود به نژاد‌های دیگر مفید است. از آنجایی که بوران به طور کامل از اجداد خارج از آفریقا مشتق نشده و بخشی از زمان تشکیل خود را به عنوان یک نژاد در آفریقا گذرانده، احتمالا این آلل‌ها نتیجه انتخاب در برابر چالش تریپانوزومیازیس باشد.

رکوردشکنی قیمتی یک گاو نر بوران

به گزارش راز بقا، چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یک گاو نر بوران به قیمت رکوردشکن ۸ میلیون رند آفریقای جنوبی معادل ۴۵۰ هزار دلار آمریکا در حراج مزرعه هورویتز در آفریقای جنوبی فروخته شد. 

سیکلون این گاو نر بوران که سیکلون BH ۱۸، ۷۴۹ نام دارد در دهمین مزایده مزرعه هوروویتز در داول امپومالانگا که روز شنبه برگزار شد، با قیمت رکوردشکنی ۸ میلیون رند آفریقای جنوبی فروخته شد.

گاو بوران؛ گاو آفریقایی شگفت‌انگیزی که ۲۷ میلیارد تومان قیمت خورد!

نمایی از سیکلون از نژاد بوران

این گاو نر استثنایی توسط فردی به نام «کولن تافیِری» رئیس شرکت «سینیو بوران اِستاد» در زیمبابوه خریداری شد. تافیِری از این خرید خوشحال بود و اظهار داشت که از این گاو نر برای ساخت یک پایه قوی نژاد بوران در زیمبابوه استفاده خواهد کرد.

وی بعد از خرید این گاو گفت: «ما هیجان زده هستیم که این گاو برتر را به دست آورده ایم. سیکلون نقش مهمی در برنامه‌های آینده ما از نظر کیفیت پرورش خواهد داشت. برنامه ما این است که بهترین بوران‌ها را در زیمبابوه پرورش دهیم. ما می‌خواهیم زیمبابوه را روی نقشه قرار دهیم».

گاو بوران؛ گاو آفریقایی شگفت‌انگیزی که ۲۷ میلیارد تومان قیمت خورد!

سیکلون توسط برادران هوروویتز به نام‌های سیمئون و یارِد مالکان مزرعه هورووویتز در آفریقای جنوبی پرورش داده و فروخته شد. سیمئون گفت که نکته مهم این حراج دستیابی به رکورد ملی نژاد بوران از طریق سیکلون بود. «از نظر فنوتیپی، او فوق العاده است. او حیوانی است باورنکردنی، تقریباً بی عیب. از نظر ژنتیک، سیکلون توسط پیکاسو، یکی از معروف‌ترین گاو‌های نر در آفریقای جنوبی (در سال ۲۰۲۲، پیکاسو به طرز غم انگیزی مورد اصابت صاعقه قرار گرفت) بزرگ شد. همه فرزندان پیکاسو فوق العاده خوب عمل کرده اند. به دست آوردن چیزی از پیکاسو نشان دهنده شایستگی واقعی پیکاسو است».

گاو بوران؛ گاو آفریقایی شگفت‌انگیزی که ۲۷ میلیارد تومان قیمت خورد!

او در ادامه درباره اصل و نسب گاو صحبت کرد و گفت که مادر سیکلون، «کرمورا»، در تولید سه گاو نر استثنایی مشارکت داشت. «فلاشینگی که ما با استفاده از مایع منی پیکاسو انجام دادیم، سه فوق ستاره خلق کرد». وی افزود: «داشتن سه گاو خارق العاده به نمایندگی از مزرعه هورویتز در سه کشور آفریقایی (زامبیا، زیمبابوه و آفریقای جنوبی)، اعتبار واقعی ما و آن چیزیست که در مزرعه هورویتز انجام می‌دهیم، آن هم قطعا در نژاد بوران».

سیمئون هورووویتز در مورد این حراج گفت: «حراج موفقیت چشمگیری بود و فراتر از همه انتظارات ما بود. حراج در بالاترین سطح انجام شد. خریدارانی که اینجا بودند، قدردانی خود را از آنچه ارائه می‌شد، نشان دادند».

tags # گاو
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون