موج جدید حملات علیه زاکانی؛ آیا برکناری در راه است؟

موج جدید حملات علیه زاکانی؛ آیا برکناری در راه است؟
افزایش درخواست‌ها برای برکناری زاکانی در شرایطی است که مطابق قانون انتخاب و عزل شهردار بر عهده شوراست و مطابق قانون عزل آقای زاکانی به ۱۴ رأی نیاز دارد.
کد خبر: ۳۲۷۴۱
|
۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵

زی‌سان: با گذشت قریب به ۵۰ روز از نشست پرتنش و جنجالی شهرداری تهران که در آنت انتقادات نرجس سلیمانی از زاکانی و درخواست برای برکناری او، موجب تنش و درگیری لفظی بین برخی از اعضای شورای شهر تهران شد، بار دیگر برخی از اعضای شورای شهر انتقاداتی را از شهردار تهران مطرح کرده‌اند. 

به گزارش «زی‌سان»، در دویست‌وچهل‌ونهمین جلسه شورای شهر تهران در تیر ماه امسال، نرجس سلیمانی دختر سردار سلیمانی و عضو شورای شهر گفت: «پرسنل شهرداری با تلاش خود کار‌های خوبی را رقم زدند، بهتر از زمان حضور مدیران ارشد شهرداری، شهر را اداره کردند.» سلیمانی با اشاره به مقبولیت و مشروعیت به عنوان دو اصل اساسی در جایگاه شهردار تهران، گفت: «وقتی مقبولیت از بین می‌رود مشروعیتی باقی نمی‌ماند. اصلاح امروز منتج به نتیجه نخواهد شد. شهر نیازمند عطاری دانا و خاموش است تا در سکوت تلاش کند بدون هیاهو هر دم در هوس جای دیگر نباشد.»

انتقاد‌های تند سلیمانی، پاسخ تند محمد آقامیری عضو دیگر شورای شهر به نرجس سلیمانی را در پی داشت؛ انتقاد‌هایی که باعث واکنش برخی از اعضای شورای شهر شد و جو صحن شورا را به تشنج کشید. با این وجود قریب به ۵۰ روز فضایی از آرامش یا صلح موقت میان منتقدان و زاکانی در شورای شهر حاکم شد، اما امروز یک‌شنبه ۱۱ شهریور مجددا شاهد طرح انتقاداتی جدی از علیرضا زاکانی هستیم. 

در جدیدترین انتقاد، مهدی اقراریان گفت: امروز رسانه‌ها ادبیاتی به کار می‌برند مانند سلطان وعده‌های بی سرانجام این ادبیات به ما ضربه خواهد زد. تبدیل شدن شهردار تهران به سلطان وعده‌های بی سرانجام برای ما مشکل آفرین است، اما گوش شنوایی وجود نداد و زاکانی اولویت‌های دیگری دارد. سودای سیاست و حضور در انتخابات ریاست جمهوری منتج به حرف‌هایی شد که نباید فراموش کنیم. ما باید در فضای سیاسی کشور مراقبت کنیم که با مدیران و مسئولانی مواجه نباشیم که در ایام انتخابات وعده سرخرمن بدهند و فکر کنند جامعه فراموش می‌کند.

موج جدید حملات علیه زاکانی؛ آیا برکنار در راه است؟

رئیس کمیته حقوقی شورا گفت: شاهد انتصابات جدیدی در شهرداری هستیم که امیدواریم درصورتی که کسانی به عنوان سرپرست منصوب می‌شوند حتما شرایط قانونی را داشته باشند. این سرپرستی‌ها در سال اخر مدیریت زاکانی خیلی طولانی نشود.

در سطحی دیگر، سوده نجفی در جلسه امروز شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود با انتشار فیلمی گفت: همان طور که در این فیلمی که از سوی خبرنگار صدا و سیما تهیه و پخش شده است مشاهده کردید؛ به آغاز عملیات اجرایی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شهر تهران که در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۳ با حضور مخبر سرپرست وقت ریاست جمهوری، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و شهردار تهران و سایر مدیران شهرداری در منطقه ۲۱ برگزار شد، اشاره دارد.

او با بیان اینکه در این طرح بنا به گفته شهردار تهران ۲۶ شهرک الگو قرار است ساخته شود که ساخت ۶ شهرک به صورت همزمان در منطقه ۲۱ شروع به کار کرد، ادامه داد: متأسفانه امروز با گذشت بیش از سه ماه هنوز هیچ اقدامی در سطح شهر تهران نسبت به ساخت این شهرک‌ها دیده نمی‌شود و اصلا محلی که قرار است این شهرک‌ها ساخته شود مشخص نیست.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: برخی از همکاران و رسانه‌ها به این موضوع اشاره داشتند؛ اما شهرداری تا کنون به آن پاسخ روشنی نداده است؛ لذا بنده برای شفاف سازی این مورد و موارد دیگر به عنوان عضو شورای اسلامی شهر تهران در راستای ماده ۸۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، سوال خود را از شهردار تهران در خصوص ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی در ۲۶ شهرک الگو به ریاست شورای شهر تهران تقدیم می‌کنم که بر اساس قانون حداکثر بعد از ۱۰ روز از ابلاغ این سوال، شهردار موظف به حضور در جلسه شورا و پاسخ به سوالات می‌باشد.

این انتقادات و افزایش درخواست‌ها برای برکناری زاکانی در شرایطی است که مطابق قانون انتخاب و عزل شهردار بر عهده شوراست و مطابق قانون عزل آقای زاکانی به ۱۴ رأی نیاز دارد. شواهد و قراین نشان دهنده این واقعیت هستند که فعلا در شورای شهر تهران ۱۴ عضو مخالف زاکانی وجود ندارد، اما این در آینده نزدیک چند عضو جدید به جرگه مخالفان بپیوندند، بسیار محتمل است. به نظر می‌رسد مخالفان برای برکناری شهردار پایتخت تنها به ۲ رای دیگر نیاز دارند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون