سقوط اولین جنگنده اف ۱۶ آمریکایی با سامانه پاتریوت در اوکراین!

سقوط اولین جنگنده اف ۱۶ آمریکایی با سامانه پاتریوت در اوکراین!
اف ۱۶ جنگنده چالاک نسل چهارم آمریکایی است که اخیرا به میدان نبرد اوکراین پا گذاشته و با تلفات زود هنگام رو به رو شده است.
News ID: ۳۲۴۵۴
|
۰۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴

فایتنیگ فالکن آمریکایی در اوکراین ساقط شد. گفته می‌شود که سرنگونی این جنگنده ساخت آمریکا توسط پاتریوت که از قضا آن هم ساخت آمریکا است، رخ داده است!

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی، تنها چند هفته پس از ورود اولین جنگنده ساخت آمریکا به اوکراین، یک جنگنده F-۱۶ اوکراینی ساقط شد.

به نقل از پارتیزان، ماریانا بزوگلایا، نماینده پارلمان اوکراین، به‌نقل از منابع خود گفته است که جنگنده F-۱۶AM فالکن اوکراینی ظاهراً توسط سامانه پدافندی MIM-۱۰۴ پاتریوت ارتش اوکراین به‌دلیل عدم هماهنگی بین یگان‌ها سرنگون و به‌اصطلاح گرفتار آتش خودی شده است.

جنگنده اف ۱۶ با لقب شاهین مبارز (فایتینگ فالکن) پرکاربردترین هواپیمای جنگی بال ثابت امروزی است و اگرچه در اوایل دهه ۱۹۷۰ توسعه یافته و بیش از پنج دهه پیش اولین پرواز خود را انجام داده است، اما به‌طور پیوسته بهبود یافته و به‌روز شده است. برخی از جدیدترین ارتقا‌ها برای فایتینگ فالکون‌های نیروی هوایی اوکراین در نظر گرفته شده‌اند.

خبری بد برای روسیه؛ F-۱۶‌های اوکراینی به قابلیت‌های جنگ الکترونیک مجهز شدند

جنرال داینامیکس اف-۱۶ جت جنگنده تک موتوره مافوق صوت است که توانایی عملیات در تمام شرایط آب و هوایی را دارا است؛ این جنگنده توانمند توسط شرکت جنرال داینامیکس به سفارش دولت ایالات‌متحده آمریکا در دههٔ ۱۹۷۰ طراحی شد. نخستین پرواز این هواپیما در سال ۱۹۷۴ انجام شده و چهار سال بعد تحت عنوان اسکادران ۳۴ وارد فعالیت رسمی در نیروی هوایی ایالات‌متحده آمریکا شد. از سال ۱۹۹۳ در پی فروش بخش هواپیمایی جنرال داینامیکس به شرکت لاکهید این هواپیما در لاکهید مارتین تولید می‌شود.

اف-۱۶ به‌عنوان یک جنگنده سبک، ساده و ارزان برای نیروی هوایی آمریکا طراحی شده که بتوان شمار بسیاری از آن را در اختیار داشته و از این طریق برتری هوایی را به دست آورد. تا امروز بیش از ۴۵۰۰ فروند از این هواپیما تولید شده و واپسین خریدار آن نیز عراق است که ۱۸ فروند اف-۱۶ سفارش داده است. در مجموع ۲۵ کشور از این هواپیما استفاده می‌کنند و مدل‌هایی از آن در ژاپن و ترکیه هم تولید می‌شود.

سایر اخبار
ارسال نظرات
non-publishable: ۰ | Under Review: ۰ | Published:
گوناگون