فارن پالیسی:

چرا همه دارند درباره دخالت ایران در انتخابات آمریکا صحبت می‌کنند؟

چرا همه دارند درباره دخالت ایران در انتخابات آمریکا صحبت می‌کنند؟
سه آژانس اطلاعاتی آمریکا (دفتر مدیر اطلاعات ملی، اداره تحقیقات فدرال و آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت) هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند که بازیگران دولتی در ایران تلاش‌های خود برای مداخله در انتخابات امسال آمریکا از طریق انتشار اطلاعات نادرست و عملیات‌های نفوذ در فضای مجازی و همچنین حملات سایبری به ستاد‌های انتخاباتی دو طرف را شدت بخشیده اند.
کد خبر: ۳۲۰۴۸
|
۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۰

ریشی اینگار در نشریه فارین پالیسی نوشت: در حالی که موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر نزدیک‌تر می‌شود و کارزار‌های انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و کامالا هریس، معاون رئیس جمهور سخت مشغول رقابت با یکدیگر هستند، تلاش‌های هکر‌های وابسته به دشمنان واشنگتن با هدف ایجاد اختلال یا تاثیرگذاری بر نتیجه آرا نیز با قدرت ادامه دارد. یکی از این دشمنان به طور مشخص نقشی برجسته‌تر از سایرین ایفا می‌کند و آن ایران است.

در ادامه این مطلب آمده: سه آژانس اطلاعاتی آمریکا (دفتر مدیر اطلاعات ملی، اداره تحقیقات فدرال و آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت) هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند که بازیگران دولتی در ایران تلاش‌های خود برای مداخله در انتخابات امسال آمریکا از طریق انتشار اطلاعات نادرست و عملیات‌های نفوذ در فضای مجازی و همچنین حملات سایبری به ستاد‌های انتختاباتی دو طرف را شدت بخشیده اند. 

این نهاد‌ها تنها ارگان‌هایی نیستند که در این خصوص هشدار داده اند. تنها در طی ۴ هفته گذشته، مقام‌های فعلی و سابق اطلاعاتی و محققان عرصه تهدیدات سایبری از شرکت‌های مایکروسافت و گوگل نیز مدارک و مستنداتی را از تلاش‌های ایران برای هک سامانه‌های انتخاباتی آمریکا منتشر کرده اند. آنگونه که این افراد و نهاد‌ها ادعا کرده اند، هدف گرفتن انتخابات آمریکا از سوی ایران پدیده جدیدی نیست. سابقه تلاش هکر‌های وابسته به سرویس‌های امنیتی ایران برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری و رقابت‌های میان دوره‌ای انتخابات این کشور حداقل به سال ۲۰۱۸ بر می‌گردد.

اما در بیانیه مشترک نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا تصریح شده که: «ایران انتخابات امسال آمریکا را از نظر تاثیری که می‌تواند بر منافع امنیت ملی اش داشته باشد مشخصا با اهمیت تلقی می‌کند و به نحو فزاینده‌ای تلاش دارد نتیجه آن را (آنگونه که مطلوب خود می‌داند) شکل دهد... ما شاهد فعالیت تهاجمی فزاینده‌ای از سوی ایران در طول این دوره از انتخابات بوده ایم.»

ترامپ و دستیارانش به طور ویژه هدف فعالیت‌های هکری ایران بوده اند و برخی از مقام‌های سابق اطلاعاتی به پولیتیکو گفته اند که تلاش‌ها برای هک حساب‌های ایمیل آنها می‌تواند بخشی از اقدامات طراحی شده برای ترور مقام‌های آمریکایی به تلافی ترور ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده وقت سپاه قدس در سال ۲۰۲۰ باشد.

نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا در بیانیه خود رسما ایران را عامل عملیات هک و انتشار اطلاعات ستاد انتخاباتی ترامپ دانسته اند که این ستاد در اوایل ماه جاری میلادی خبر آن را علنی کرد. این تاکتیک‌ها مشابه نفوذ روسیه به کمیته ملی دموکرات‌ها در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ بوده و تنها بخشی از تلاش‌های ایران برای نفوذ در انتخابات آمریکا در کنار یک کمپین گسترده‌تر انتشار اطلاعات غلط با هدف پاشیدن بذر اختلاف در میان رای دهندگان آمریکایی است.

کاندیس فراست، سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا و فرمانده سابق مرکز عملیات‌های مشترک اطلاعاتی فرماندهی سایبری ارتش این کشور در این باره گفت: «ایران به خصوص به دلیل ترور (ژنرال) سلیمانی علاقه ویژه‌ای به این انتخابات دارد... آنها در انتخابات‌های قبلی تلاش کرده اند که پیام‌هایی را ارسال کنند... (اما) من فکر می‌کنم این انتخابات برای آنها تقریبا جنبه شخصی دارد.»

محمد سلیمان، مدیر برنامه فن آوری‌های استراتژیک و امنیت سایبری در انستیتوی خاورمیانه در واشنگتن دی سی گفت، افزایش تلاش‌های سایبری ایران همچنین ممکن است ناشی از درگیری‌های موجود در خاورمیانه بین متحد اصلی آمریکا، اسرائیل و نیرو‌های نیابتی ایران یعنی حماس و حزب الله باشد. وی افزود: «من فکر می‌کنم همزمانی انتخابات آمریکا با تقابل منطقه‌ای با اسرائیل موجب شده تا آنها به شکل فعالانه تری به اهداف با ارزش حمله کنند و این سبب شده تا اقدامات آنها بیشتر به چشم بیاید.»

ایران تنها کشوری نیست که مقام‌های آمریکایی نگران اقداماتش در ارتباط با انتخابات هستند. پیشتر تلاش‌های روسیه در این زمینه به شکلی کاملا مستند زیر ذره بین قرار گرفته و مقام‌های آمریکایی به نحو فزاینده‌ای نسبت به تغییر در تاکتیک‌های سایبری چین از خرابکاری به سمت انتشار اطلاعات غلط و کمپین‌های مختل کننده هشدار داده اند. این دو کشور همچنان به دلیل توانمندی‌های پیشرفته تری که دارند دو تهدید اصلی تلقی می‌شوند.

فراست که هم اکنون استاد مرکز مطالعات امنیتی دانشگاه جورج تاون است گفت: «روسیه و چین واقعا بهترین‌ها در زمینه فعالیت‌های سایبری هستند... ما اغلب اوقات ایران و کره شمالی را دست کم می‌گیریم و بعد اتفاقی نظیر هک شرکت سونی یا هک (ستاد انتخاباتی ترامپ) رخ می‌دهد؛ بنابراین لزوما میزان پیشرفته بودن یا توانمندی‌ای که آنها دارند مطرح نیست بلکه مسئله این است که آنها یک نقطه ضعف پیدا می‌کنند و می‌توانند از آن استفاده نماید.»

گاوین وایلد، تحلیلگر ارشد برنامه فن آوری و امور بین الملل بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی و یکی از مقام‌های سابق امنیت ملی دولت آمریکا هم در این باره گفت: «هر کشوی که دارای علاقه و منافعی در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد، درباره نحوه تاثیرگذاری بر نتیجه آن فکر می‌کند... اشاره به روسیه و چین به عنوان متخاصم‌ترین و توانمندترین بازیگران کار آسانی است، اما هر کشوری در سطح جهان منافعی را برای خود در نتیجه این انتخابات متصور است و بنابراین من فکر می‌کند ما باید اقدامات خودمان را با این نوع نگاه تطبیق دهیم.»

به گفته مقام‌های دولتی و کارشناسان، دولت آمریکا درس‌هایی را از اقدامات اشتباه خود در انتخابات‌های قبلی به ویژه انتخابات سال ۲۰۱۶ گرفته و هم اکنون آمادگی بیشتری برای دفاع از انتخابات ماه نوامبر در برابر تهدیدات سایبری دارد. یکی از نتایج این تجربیات، تغییر رویه در اعلان و افشای علنی فعالیت‌های مختل کننده کشور‌های متخاصم بسیار زودتر از انجام تحقیقات بیشتر است؛ نظیر بیانیه‌ای که سه نهاد اطلاعاتی آمریکا اخیرا درباره اقدامات ایران منتشر کرده اند.

اما وایلد هشدار می‌دهد که هرچند بدون تردید مقام‌های آمریکایی این بار آمادگی بیشتری جهت مقابله با این تهدید‌ها دارند، با این حال آنها باید مراقب باشند که این اقدامات افشاگرانه به گونه‌ای انجام شود که موجب ایجاد ترس عمومی و به خطر افتادن اعتماد عمومی به انتخابات نشود.

منبع: انتخاب

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون