پاول رئیس فدرال رزرو بالاخره کوتاه آمد!

پاول رئیس فدرال رزرو بالاخره کوتاه آمد!
جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، روز جمعه زمینه را برای کاهش نرخ بهره فراهم کرد، هرچند از ارائه زمان دقیق یا میزان کاهش خودداری نمود. با این حال بازار‌ها واکنش خوبی به این صحبت‌ها داشتند.
کد خبر: ۳۱۷۳۴
|
۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، روز جمعه زمینه را برای کاهش نرخ بهره فراهم کرد، هرچند از ارائه زمان دقیق یا میزان کاهش خودداری نمود.

وی در سخنرانی اصلی خود در نشست سالانه فدرال رزرو در جکسون هول، وایومینگ، گفت: "زمان آن رسیده است که سیاست‌های پولی تعدیل شوند. " او افزود: "مسیر حرکت مشخص است و زمان‌بندی و سرعت کاهش نرخ‌ها به داده‌های دریافتی، چشم‌انداز پیش رو و تعادل ریسک‌ها بستگی دارد. "

در حالی که بازار‌ها منتظر جهت‌گیری سیاست‌های پولی هستند، پاول به مرور عواملی پرداخت که منجر به افزایش تورم و در نتیجه ۱۱ نوبت افزایش نرخ بهره از مارس ۲۰۲۲ تا ژوئیه ۲۰۲۳ شد.

با این حال، او به پیشرفت در مهار تورم اشاره کرد و گفت که فدرال رزرو اکنون می‌تواند تمرکز خود را به طور مساوی بر روی بخش دیگر از وظیفه دوگانه خود، یعنی اطمینان از حفظ اشتغال کامل در اقتصاد، معطوف کند.

پاول گفت: "تورم به طور قابل توجهی کاهش یافته است. بازار کار دیگر بیش از حد داغ نیست و شرایط اکنون کمتر از قبل همه‌گیری کرونا سخت است. محدودیت‌های عرضه به حالت عادی بازگشته‌اند و تعادل ریسک‌های مرتبط با دو وظیفه ما تغییر کرده است. "

وی تأکید کرد که "ما هر کاری که بتوانیم انجام خواهیم داد" تا مطمئن شویم بازار کار قوی باقی می‌ماند و پیشرفت در مهار تورم ادامه می‌یابد.

با شروع سخنرانی پاول، بازار سهام بالا رفت و بازده اوراق خزانه به شدت کاهش یافت. معامله‌گران همچنان ۱۰۰٪ اطمینان دارند که حداقل یک چهارم درصد کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر رخ خواهد داد و احتمال کاهش نیم‌درصدی را به حدود یک به سه افزایش دادند.

اقتصاددان پل مک‌کالی، مدیرعامل سابق Pimco، در برنامه "Squawk on the Street" شبکه CNBC گفت: "این سخنرانی، به نوعی پایانی بود که در آن رئیس پاول اعلام کرد که مأموریت، که طی دو سال گذشته بر روی تورم متمرکز بوده، موفقیت‌آمیز بوده است. "

پیشرفت به سوی اهداف

این سخنرانی در حالی انجام شد که نرخ تورم به طور مداوم به هدف ۲ درصدی فدرال رزرو نزدیک می‌شود، هرچند هنوز به آن نرسیده است. یکی از شاخص‌هایی که فدرال رزرو برای اندازه‌گیری تورم ترجیح می‌دهد، اخیراً نرخ ۲.۵٪ را نشان داده است که از ۳.۲٪ یک سال قبل کاهش یافته و به طور قابل توجهی از نقطه اوج خود که بالای ۷٪ در ژوئن ۲۰۲۲ بود، فاصله گرفته است.

در عین حال، نرخ بیکاری به آرامی، اما به طور مداوم افزایش یافته و اخیراً به ۴.۳٪ رسیده است، رقمی که در شرایط عادی ممکن است نشانه‌ای از رکود باشد. با این حال، پاول افزایش نرخ بیکاری را به ورود بیشتر افراد به بازار کار و کاهش سرعت استخدام نسبت داد، نه به افزایش اخراج‌ها یا کاهش کلی در بازار کار.

او گفت: "هدف ما بازگرداندن ثبات قیمت‌هاست، در حالی که بازار کار قوی باقی بماند و از افزایش شدید بیکاری جلوگیری شود. در دوره‌های قبلی کاهش تورم مشاهده می‌شد، اما انتظارات تورمی کمتر تثبیت شده بود. " وی افزود: "اگرچه کار هنوز تمام نشده است، اما ما در دستیابی به این هدف پیشرفت قابل توجهی داشته‌ایم. "

بازار‌ها انتظار دارند که فدرال رزرو در سپتامبر شروع به کاهش نرخ بهره کند، هرچند پاول اشاره‌ای به زمان شروع تسهیل سیاست‌های پولی نکرد. صورت‌جلسه نشست کمیته بازار آزاد فدرال در ماه ژوئیه که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان داد که "اکثریت قاطع" مقامات بر این باورند که کاهش نرخ بهره در سپتامبر مناسب خواهد بود، به شرطی که داده‌های جدید شگفتی‌آفرین نباشند.

جوزف لاورگنا، اقتصاددان ارشد در SMBC Nikko Securities، گفت: "او کاملاً منعطف عمل کرده است. او گزینه انجام هر کاری که ماه آینده نیاز باشد را برای خود محفوظ نگه داشته است، که به وضوح به معنای تسهیل است. " وی افزود: "فکر نمی‌کنم احتمال عدم کاهش ۰.۵ درصدی نرخ بهره چندان بالا باشد. "

علاوه بر ارزیابی وضعیت کنونی، پاول زمان قابل توجهی را در سخنرانی خود صرف بررسی عواملی کرد که منجر به افزایش تورم شد؛ و همچنین پاسخ سیاستی فدرال رزرو و چرایی کاهش فشار‌های قیمتی بدون ورود به رکود اقتصادی.

پدیده گذرا!

هنگامی که تورم در اوایل سال ۲۰۲۱ شروع به افزایش کرد، پاول و همکارانش، به همراه بسیاری از اقتصاددانان وال استریت، آن را «گذرا» تلقی کردند و علت آن را عوامل مرتبط با کووید دانستند که به مرور زمان کاهش خواهند یافت.

پاول با خنده حاضران گفت: «این پدیده شاید آنقدر هم گذرا نبوده و این سال‌ها را شلوغ و آشفته کرد، با کمک و حضور بیشتر تحلیل‌گران و بانکداران مرکزی اقتصاد‌های پیشرفته. فکر می‌کنم امروز برخی از هم‌سفران قدیمی را اینجا می‌بینم.»

وقتی مشخص شد که تورم از کالا‌ها به خدمات نیز سرایت کرده است، فدرال رزرو تغییر مسیر داد و شروع به افزایش نرخ بهره کرد و در نهایت ۵.۲۵ درصد به نرخ بهره خود افزود. در حالی که پس از کاهش‌های اضطراری در روز‌های ابتدایی همه‌گیری کرونا، نرخ تقریبا به نزدیک صفر بود.

پاول گفت افزایش تورم «پدیده‌ای جهانی» بود که نتیجه «افزایش سریع تقاضا برای کالاها، زنجیره‌های تأمین تحت فشار، بازار‌های کار فشرده و افزایش شدید قیمت کالاها» بود.

او اعتماد به فدرال رزرو و انتظارات تثبیت‌شده‌ای که تورم در نهایت کاهش خواهد یافت را به‌عنوان دلیلی برای اجتناب اقتصاد از یک رکود شدید در طول چرخه افزایش نرخ بهره ذکر کرد.

او گفت: «کمیته بازار آزاد فدرال از انجام وظایف خود واهمه‌ای نداشت و اقدامات ما به‌طور قاطع تعهد ما به بازگرداندن ثبات قیمت‌ها را نشان داد.» وی افزود: «یک نکته مهم از تجربه اخیر این است که انتظارات تثبیت‌شده تورم، که با اقدامات قوی بانک مرکزی تقویت شده، می‌تواند کاهش تورم را بدون نیاز به ایجاد رکود تسهیل کند.»

پاول در نهایت اضافه کرد که هنوز «بسیار چیز‌ها برای یادگیری» از این تجربه وجود دارد.

او گفت: «این ارزیابی من از وقایع است. ممکن است برداشت شما متفاوت باشد.»

منبع: CNBC

tags # آمریکا
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون