هرکول خندان جهان کیست؟

هرکول خندان جهان کیست؟
رکورد سیامند رحمان در بازی‌های پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ تا به امروز پابرجا مانده و هیچ پاراوزنه بردار دیگری به آن نزدیک هم نشده است.
کد خبر: ۳۱۹۹۳
|
۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱

وزنه برداری یکی از رشته‌های مدال آور در تاریخ ورزش ایران است که در طول تاریخ همیشه جزو پیشروترین و موفق‌ترین رشته‌های ورزشی ایران بود و سهم ثابتی در سبد مدال آوری ایران در بازی‌های آسیایی، جهانی و المپیک داشته. در این رشته ستاره‌های بزرگ و پرشماری در طول تاریخ چهره شده اند، اما نکته جالب این است که در این رشته یکی از مهمترین ستاره‌ها به پاراوزنه برداری تعلق دارد. ابرستاره‌ای به نام سیامند رحمان که بی تردید نامش در تاریخ ورزش ایران و جهان جاودانه است.

سیامند رحمان در فروردین ۱۳۶۷ خورشیدی در اشنویه یکی از شهر‌های آذربایجان غربی چشم به جهان گشود. او از زمان تولد از ناحیه پا به صورت مادرزادی معلول بود. سیامند با وجود معلولیت مادرزادی از دوران دبیرستان ورزش را آغاز کرد و علاقه عجیبی به ورزش سنگین داشت و همین علاقه او سبب شد تا سیامند در ۱۷ سالگی در اشنویه ورزش را به شکل حرفه‌ای شروع کند و با توجه به شرایط جسمانی اش به پاراوزنه برداری روی بیاورد.

وی در سال ۱۳۸۷ برای نخستین بار عضو تیم ملی پاراوزنه برداری شد و در همان سال در رقابت‌های جوانان جهان توانست مدال طلا را به سینه بزند و ثابت کند که یک استعداد ناب و خارق العاده در این رشته است.

سریال مدال‌های وی با مدال جوانان جهان در امریکا ۲۰۰۸ در دسته فوق سنگین آغاز شد و پس از آن سیامند کرور کرور طلا صید کرد تا جایی که به او لقب شکارچی طلا دادند. او در رده بزرگسالان با نقره جهانی کوالالامپور ۲۰۱۰ آغاز کرد و پس از آن طلا پشت طلا گرفت.

طلای پاراوزنه برداری قهرمانی جهان دبی ۲۰۱۴، مکزیکوسیتی ۲۰۱۷ و نورسلطان ۲۰۱۹، طلای بازی‌های پاراآسیایی گوانگجو ۲۰۱۰، اینچئون ۲۰۱۴ و جاکارتا ۲۰۱۸، طلای پارالمپیک لندن ۲۰۱۲ و پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ از جمله مهمترین افتخارات اوست. او در جام‌های جهانی پاراوزنه برداری موفق به کسب ۵ مدال طلا شد.

سیامند در بازی‌های آسیایی گوانگجو با مهار وزنه ۲۹۱ کیلوگرمی رکورددار جهان شد. رکوردی که در هر مسابقه‌ای که می‌رفت، آن را ارتقا می‌داد.

در مسابقات پارالمپیک لندن در حرکت نخست وزنه ۲۷۰ کیلوگرمی و در حرکت دوم وزنه ۲۸۰ کیلوگرمی را مهار کند و نشان طلای مسابقات را بدست آورد. وزنه ۳۰۱ کیلوگرمی سومین حرکت قهرمانی سیامند به شمار می‌رفت تا رکورد جهان که متعلق به خودش بود را یک کیلو ارتقا دهد که البته موفق به انجام نشد و با همان وزنه همان وزنه ۲۸۰ کیلوگرم مدال طلا را گرفت. او با مهار وزنه ۲۸۰ کیلوگرمی توانست رکورد پارالمپیک در دسته فوق سنگین را ۱۵ کیلوگرم ارتقا دهد و رکورد پارالمپیک را بشکند.

در مسابقات پارالمپیک ۲۰۱۶ نیز رحمان در دسته +۱۰۷ توانست در حرکت نخست وزنه ۲۷۰ و در حرکت دوم وزنه ۳۰۰ کیلوگرمی و در حرکت سوم وزنه ۳۰۵ کیلوگرمی را مهار کند و نشان زرین پارالمپیک را از آن خود کند.

سیامند رکورد جهان را با زدن وزنه سنگین ۳۱۰ کیلوگرمی از آن خود کرد و این حرکت چهارم وزنه بردار ایرانی بود؛ که هرگز در تاریخ بازی‌های پارالمپیک هیچ ورزشکاری موفق به انجام این کار نشده بود. رکوردی که تا به امروز پابرجا مانده و هیچ پاراوزنه بردار دیگری به آن نزدیک هم نشده. نام رحمان با توجه به ثبت وزنهٔ ۳۱۰ کیلوگرمی، در کتاب رکورد‌های گینس به ثبت رسید.

کسب تمام این قهرمانی‌ها سبب شد تا سیامند رحمان در سال ۲۰۱۷ به عنوان برترین ورزشکار پارالمپیکی جهان برگزیده شود.

از نکات جالب توجه این رقابت، استفاده از صفحه‌های ۵۰ کیلویی بود که با رنگ سیاه مشخص بود و برای نخستین بار در طول مسابقات، مورد استفاده قرار گرفت. سیامند با توانایی بالای خود با وجود محدودیت جسمانی همواره خنده‌رو بود و از او به عنوان هرکول خندان نامبرده می‌شد.

سرانجام سیامند رحمان قوی‌ترین مرد پاراوزنه برداری جهان در ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ خورشیدی و در آستانه ۳۲ سالگی و در حالیکه در حال آماده سازی برای بازی‌های پارالمپیک توکیو بود به دلیل ایست قلبی در یکی از بیمارستان‌های شهر اشنویه چشم از جهان فروبست و جامعه ورزش ایران را در شوکی عمیق فرو برد.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون