حاشیه‌های ۵ روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس؛ کابینه رای آورد

میدان‌داری قالیباف، دفاع جنجالی پزشکیان و ناکامی این سه نفر!

میدان‌داری قالیباف، دفاع جنجالی پزشکیان و ناکامی این سه نفر!
بیشترین میزان رای در میان تمامی وزاری پیشنهادی از مجموع ۲۸۸ نماینده حاضر را امیر عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع، پشتیبانی و نیرو‌های مسلح با ۲۸۱ رای کسب کرد. بعد از وزیر دفاع، سید عباس صالح شریعتی با ۲۷۲ رای موافق عهده‌دار وزارت فرهنگ شد. علیرضا کاظمی، برای وزارت آموزش و پرورش و امین حسین رحیمی برای وزارت دادگستری نیز ۲۶۸ رای کسب کردند
کد خبر: ۳۱۵۳۰
|
۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴

زی‌سان: پس از پنج روز پر فشار و البته همراه با حاشیه‌های متعدد، روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم امروز چهارشنبه (۳۱ مرداد) به پایان رسید. صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی کابینه پزشکیان در این پنج روز مورد بررسی مخالفان و موافقان قرار گرفت. در نهایت نیز در یک اجماع حداکثری همه کابینه رای اعتماد را خانه ملت گرفت. 

به گزارش «زی‌سان»، صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات ۲۷ مرداد بررسی شد. در جلسات علنی یکشنبه ۲۸ مرداد، صلاحیت حجت‌الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفت.

همچنین در جلسات علنی دوشنبه ۲۹ مرداد مربوط به بررسی برنامه‌ها و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی کشاورزی، امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری، امیر عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع، پشتیبانی و نیرو‌های مسلح و فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بود.

صلاحیت سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور، سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری و محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت در جلسان علنی سه‌شنبه ۳۰ مرداد در مجلس بررسی شد.

در نهایت، امروز چهارشنبه صلاحیت عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی نفت و احمد دنیامالی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان از سوی نمایندگان بررسی شد. در مجموع ۹ جلسه برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان برگزار شد و رای‌گیری برای وزرای پیشنهادی در نشست نوبت عصر مجلس برگزار شد. در ادامه متن حاضر به بررسی مهم‌ترین حاشیه‌های بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس پرداخته می‌شود. 

۱- نخستین حاشیه جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، را مسعود پزشکیان رقم زد. جایی که او در اظهارات ابتدایی برای معرفی و دفاع از کابینه پیشنهادی‌اش، از خواندن اسامی وزرا امتناع کرد و گفت: اسامی همه وزار را خودتان می‌دانید. علاوه بر این پزشکیان به صورت نامحسوس اظهار کرد که فهرست دولت وفاق ملی هماهنگ شده و مهر تایید را گرفته است. این اظهارات با واکنش قابل توجه رسانه‌ها و افکار عمومی همراه شد. 

۱۱ حاشیه برتر بررسی صلاحیت نامزد‌ها

۲- دومین حاشیه قابل توجه مجلس ایفای نقش خاص محمد باقر قالیباف در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان بود. قالیباف در سراس ۹ جلسه برگزار شده برای بررسی صلاحیت‌ها، تمام قد از کابینه دفاع کرد و در چندین نوبت با رفتار‌های خارج از عرف و قانون برخی نمایندگان با جدیت برخورد کرد. رفتار قالیباف به عنوان هماهنگی تام او با مسعود پزشکیان برای تایید صلاحیت وزرای پیشنهادی مورد ارزیابی قرار گرفت. 

۳- سومین حاشیه را می‌توان امیر حسین ثابتی و ماجرای اظهارات او به عنوان مخالف سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه دانست. امیرحسین ثابتی نماینده مردم تهران با بیان اینکه «عراقچی دیپلمات واقع بینی نیست»، اظهار کرد: «امضای کری تضمین است» را چه کسی گفت؟ اینکه ترامپ نمی‌تواند از برجام خارج شود چرا که ما طوری توافق کردیم که آنها نمی‌توانند از برجام خارج شوند را چه کسی گفت؟ کسی که امروز می‌خواهد از ما در مجلس رای اعتماد بگیرد. ثابتی در ادامه از اتاق فرمان مجلس خواست تا ویدیویی از یک گفت‌وگوی تلویزیونی عراقچی را در مانیتور‌های مجلس به نمایش بگذارد و پس از پایان این ویدئو گفت: دیپلمات حرفه‌ای و ورزیده بودن به پرتاب کردن خودکار نیست بلکه به دیدن واقعیات است و اینکه ما متنی را امضا کنیم که قابل پیش بینی باشد که طرف مقابل قرار است چه کار کند که اگر خارج شد، ما گیر نکنیم. اظهارات ثابتی در سطحی گسترده بازتاب داشت و عراقچی نیز حرف‌های او را دروغ ارزیابی کرد.

۴- دیگر حاشیه قابل توجه جدال میان حمید رسایی و محمد باقر قالیباف بود. نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره صحبت‌های روز گذشته وزیر پیشنهادی خارجه تذکری را مطرح کرد که با پاسخ رئیس مجلس مواجه شد. حمید رسایی گفت: روز گذشته عراقچی در صحبت‌های خود با خطاب قرار دادن آقای ثابتی طوری صحبت کرد که انگار نقض برنامه و کارنامه ایشان به معنای زیر سوال بردن ولایت‌پذیری مجلس است. در این هنگام قالیباف با قطع صحبت‌های رسایی از او درخواست کرد که در دستور مجلس تذکر دهد؛ در این هنگام، رسایی در واکنش به قالیباف گفت که تذکرش در دستور است که رئیس مجلس آن را نپذیرفت. در پاسخ، رسایی خطاب به قالیباف گفت که شما دیروز اجازه صحبت را ندادید. قالیباف نیز در پاسخ گفت که نمی‌توان تذکری درباره دستور دیروز داد وگرنه خانم سارا فلاحی و آقای ثابتی با استناد به ماده ۷۵ قصد بیان تذکر داشتند که هیچ‌کدام از این تذکر‌ها وارد نبود. این بگو ومگو نیز در سطحی گسترده واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. 

۵- پخش شب‌نامه توسط مالک شریعتی نیز دیگر حاشیه جریان بررسی صلاحیبت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم بود. هنگام بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس گفت: برگه‌ای در بین نمایندگان مجلس توزیع شده است. نماینده‌ای این برگه را توزیع کرده که خودش هم می‌دانسته باید از مسئول این کار در هیات رئیسه مجوز بگیرد... در این هنگام مالک شریعتی نماینده تهران از جایگاه خود بلند شد و با در دست داشتن آیین‌نامه داخلی مجلس خواستار بیان تذکری شد؛ قالیباف در مواجهه با این حرکت شریعتی خطاب به او گفت: شما مطلع بودید و قانون را می‌دانستید. حتی به شما گفته شد که این برگه را توزیع نکن. آقای شریعتی من نمی‌خواستم نام شما را بگویم، اما وقتی بلند شدید این را گفتم.

۶- تنها وزیر که در جمع وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان از کمیسیون‌های تخصصی تایید صلاحیت نگرفت؛ وزیر میراث بود. در واقع، اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با برنامه‌ها و صلاحیت سیدرضا صالحی امیری برای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مخالفت کردند.

۷- حرف‌های پایانی مسعود پزشکیان در دفاع از کابینه پیشنهادی نیز بسیار قابل توجه و حاشیه‌ساز شد. رئیس‌جمهور در نوبت عصر امروز در دفاع از کابینه طی اظهاراتی جنجالی گفت: همه این اطلاعات را بنده در بالا هماهنگ کرده‌ام و چه با رئیس مجلس؛ یعنی با هم تفاهم کرده ایم. صالحی امیری وزیر بوده، رئیس کتابخانه ملی بوده، رئیس کمیته المپیک بوده آقای دنیامالی که دیگر مال خودمان است.

۱۱ حاشیه برتر بررسی صلاحیت نامزد‌ها

۸- بخش دیگری از اظهارات جنجالی پزشکیان در اسم آوردن از رهبر انقلاب در تایید برخی از وزرایش بود که بازتاب گسترده‌ای داشت. او در نظق خود تاکید کرد: دکتر عراقچی، اولین کسی بود که آقا تایید کردند حتی قبل از اینکه اسامی وزرا را اعلام کنیم. وزیر ارشاد که نمی‌آمد، آقا به او دستور داده و آمده، من نمی‌خواهم این حرف‌ها را بزنم، چرا مرا وادار می‌کنید این حرف‌ها را بگویم ایشان را صدا کردم، آمد، صحبت کردیم، چند بار گفت نه و رفت، رفتم خدمت آقا گفتم، این لیست است و این افراد در لیست هستند و گفتم او نیامد، همانجا تلفن را گرفت و گفت به ایشان بگویید که بیاید من نمی‌خواهم جزییات را بگویم، من می‌خواهم بگویم هماهنگ شده‌ایم و به اینجا آمده‌ایم، شما از ما بپذیرید، خانم صادق را خود آقا گفتند که باشد، چرا مرا وادار می‌کنید چیز‌هایی که نباید را بگویم

۹- نهمین نکته قابل توجه بعد از اعلام نتایع تایید صلاحیت‌ها رای مثبت گرفتن تمامی ۱۹ وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان بود. بر خلاف پیش‌بینی‌های اولیه و بر خلاف تبلیغات جناح پایداری، تمامی وزرا موفق شدند رای مثبت را از نمایندگان مجلس بگیرند تا کارنامه موفقی در همین ابتدای راه برای مسعود پزشکیان ثبت شود. این موضوع در شرایطی بود که قبل‌تر برخی نمایندگان جبهه پایداری با صراحت از رد صلاحیت حداقل چند وزیر سخن گفته بودند.

میدان‌داری قالیباف، دفاع جنجالی پزشکیان و ناکامی این سه نفر!

۱۰- بیشترین میزان رای در میان تمامی وزاری پیشنهادی برای نشستن بر وزارت‌خانه متبوع از مجموع ۲۸۸ نماینده حاضر را امیر عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع، پشتیبانی و نیرو‌های مسلح با ۲۸۱ رای کسب کرد. بعد از وزیر دفاع، سید عباس صالح شریعتی با ۲۷۲ رای موافق عهده‌دار وزارت فرهنگ شد. علیرضا کاظمی، برای وزارت آموزش و پرورش و امین حسین رحیمی برای وزارت دادگستری نیز ۲۶۸ رای کسب کردند. 

۱۱- کمترین میزان رای را در میان تمامی وزاری پیشنهادی برای نشستن بر وزارت‌خانه متبوع از مجموع ۲۸۸ نماینده حاضر را محمدرضا ظفرقندی با ۱۶۳رای موافق برای تصدی بر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کسب کرد. محمدرضا صالحی امیری نیز برای وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ۱۶۸ رای موافق کسب کرد. سومین وزیر انتخاب شده با کمترین رای را احمد میدری برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ۱۹۱ رای موافق کسب کرد. این تعداد رای در شرایطی است که هر وزیر پیشنهادی برای کسب رای اعتماد به  ۱۴۵ رای نیاز دارد.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون