رد درخواست مبینا نعمت‌زاده برای تحصیل در رشته پزشکی و واکنش‌ها به آن

جنجال «پزشکی» و یک دانشگاه خوب؛ روزهای سخت «مبینا»!

جنجال «پزشکی» و یک دانشگاه خوب؛ روزهای سخت «مبینا»!
درخواست مبینا نعمت‌زاده، برای تحصیل در رشته پزشکی بدون کنکور واکنش‌های زیادی داشت
کد خبر: ۳۰۸۹۲
|
۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴

زی‌سان: در پی «خواهش» مبینا نعمت‌زاده قهرمان ایرانی المپیک از مسئولان و رئیس جمهور ایران برای امکان تحصیل در «یک دانشگاه خوب» و ابراز تمایل به تحصیل در رشته پزشکی، حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، پذیرش بدون کنکور او را در رشته پزشکی این دانشگاه، خبری نادرست خواند و آن را رد کرد.

قناعتی به خبرگزاری ایسنا گفت «پذیرش دانشجو در این دانشگاه طبق ضابطه خواهد بود؛ بنابراین پذیرش او بدون کنکور در رشته پزشکی تکذیب می‌شود.»

مبینا نعمت‌زاده، تکواندوکار ایرانی، در المپیک امسال در پاریس، مدال برنز گرفت. این دختر ۱۹ساله بعد از کیمیا علیزاده، دومین مدال‌آور زن تاریخ المپیک برای ایران است.

‌مبینا نعمت‌زاده، تکواندوکار ایرانی، اولین مدال المپیکی خود و دومین مدال کاروان ایران در المپیک پاریس را کسب کرد.

او پس از دریافت مدال در المپیک در مصاحبه‌ای از پاریس که از تلویزیون پخش شد گفت که از مسئولان و مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران «یک خواهشی» دارد و، چون در دو سال گذشته به طور مداوم درحال تمرین و اردوی آمادگی بوده، نتوانسته به تحصیلش برسد و از آنها خواست بتواند در یک دانشگاه خوب تحصیل کند.

مبینا نعمت‌زاده پس از آن در یک برنامه تلویزیونی، که در آن با پدر و مادرش شرکت کرده بود در این‌باره توضیح داد که از بچگی دوست داشت «پزشک شود.»

او گفته بود: «از رئیس‌جمهور هم فقط همین یک درخواست را داشتم. دلم می‌خواهد بتوانم پزشکی بخوانم و نمی‌دانم این درخواست مورد قبول واقع شده یا خیر.»

او توضیح داد که دیپلم تجربی دارد، اما به دلیل تمرینات و اردو‌های مختلف فرصت درس خواندن و شرکت در کنکور را نداشته است.

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ایران، تمامی قهرمانان ورزشی دارای مدال طلا، نقره و برنز مسابقات المپیک، جهانی و آسیایی می‌توانند بدون شرکت در آزمون سراسری در رشته علوم ورزشی ادامه تحصیل دهند.

عبدالرسول پورعباس، سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش که مجری کنکور سراسری در ایران است با تایید این مساله گفت که ورزشکاران باید از طریق کمیته ملی المپیک ایران درخواستشان را به وزارت علوم ارائه کنند.

جنجال «پزشکی» و یک دانشگاه خوب؛ روزهای سخت «مبینا»!

بیشتر بخوانید: «مبینا» در چه رشته‌هایی می‌تواند بدون کنکور تحصیل کند؟

واکنش‌ها به درخواست مبینا

در کنار ابراز خوشحالی بسیاری از موفقیت مبینا نعمت‌زاده در المپیک، درخواستش برای تحصیل در رشته پزشکی با واکنش‌های متفاوتی رو به رو شد.

مصطفی داننده در مقاله‌ای در سایت عصر ایران ضمن ستودن مبینا و تاکید بر ضرورت تشویق ورزشکاران با جوایز و امتیازات، با راه یافتن او به رشته پزشکی بدون آزمون ورودی مخالف است.

او در مطلبی با عنوان «تبعیض، تبعیض است، حتی شما قهرمان عزیز» دادن این امتیاز را نوعی تبعیض دانست و نوشت: «فراموش نکنیم، کوچک‌ترین تبعیض‌ها می‌تواند پتک بزرگی بر سر کسانی باشد که برای آینده خود برنامه‌ریزی کرده‌اند.»

داننده حتی این احتمال را مطرح کرد که درصورت حضور مبینا به عنوان دانشجوی پزشکی در دانشگاه، با «نگاه منفی» سایر دانشجویان رو به رو شود: «مانند کسی که بدون صف، ده نان بگیرد.»

تعدادی از کاربران شبکه ایکس (توییتر سابق) هم تجربه سختی‌های آماده شدن برای کنکور و تحصیلات در رشته پزشکی را به اشتراک گذاشتند و موافقت با این درخواست را «بی‌عدالتی» و یا حتی «استفاده از رانت» توصیف کردند.

اما در مقابل علی شریفی زارچی، عضو هیات‌علمی هوش‌مصنوعی و بیوانفورماتیک دانشگاه صنعتی شریف به موارد دیگری اشاره کرد و آنها را «بی‌عدالتی واقعی و سیستمی» خواند.

او در شبکه ایکس درباره این موارد نوشت: «سالانه صد‌ها و بلکه هزاران دانشجو با ثبت‌نام در یک دانشگاه پزشکی کم‌اعتبار کشور‌های منطقه و بازگشت به ایران، عملا کنکور را دور می‌زنند و وارد دانشگاه‌های پزشکی دولتی می‌شوند. سهمیه‌ها برچیده نشده بلکه افزایش یافته‌اند.»

شماری از دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی هم به سهمیه‌های مختلف تحصیل در دانشگاه اشاره کرده‌اند و ورزشکاران مدال‌آور المپیکی را برای دریافت سهمیه مستحق‌ دانسته‌اند.

جنجال «پزشکی» و یک دانشگاه خوب؛ روزهای سخت «مبینا»!

محمد اکبرپور، استاد دانشگاه استنفورد آمریکا هم در شبکه اجتماعی ایکس «دیدگاه شخصی» خود را به اشتراک گذاشت و نوشت: «من در کمیته پذیرش دوره کارشناسی استنفورد نیستم بنابراین این یک دیدگاه شخصی است: در صورت درخواست، به احتمال ۹۵ درصد یک زن ۱۹ ساله از ایران که مدال‌آور تکواندو در المپیک است (با کمک‌هزینه کامل تحصیلی) پذیرفته می‌شود. حتی بدون اس‌ای‌تی.»

اس‌ای‌تی، مخفف امتحانات استاندارد ورود به دانشگاه در آمریکاست.

اکبرپور می‌گوید که دانشگاه استنفورد صد‌ها مورد پذیرش قهرمانان ورزشی را در مقطع کارشناسی خود دارد به این امید که برخی از آنها بتوانند ستاره شوند در حالیکه مبینا نعمت‌زاده «همین حالا هم یک سوپراستار است.»

شهربانو منصوریان، ووشوکار ایرانی و قهرمان سابق این رشته هم در یک ویدئو به کنایه از وضعیت ورزشکاران و قهرمانان انتقاد کرد.

او می‌گوید: «پنج طلای جهانی دارم، پنج طلای آسیایی دارم، یک گونی مدال دارم، همه اینها را می‌دهم من را هم دانشگاه قبول کنید! فقط مدال المپیک ندارم؛ به جای آن مدال المپیک آسیایی دارم که اگر المپیک داشتیم قطعاً در آن هم مدال می‌آوردم. من هم قبول کنید یک دانشگاه بروم در رشته دندانپزشکی.»

این ورزشکار می‌گوید: «به خدا دیگر دور ورزش را یک خط قرمز می‌کشم.»

در مقابل مبینا نعمت‌زاده در یک مصاحبه با برنامه آنتن ورزش سه از این واکنش خانم منصوریان انتقاد کرد و گفت که ما ورزشکاران «سختی‌های ورزش را کشیدیم» و باید با هم «مهربان‌تر» باشیم.

او که مشخص است از جنجال به پا شده در شبکه‌های اجتماعی آزرده و تحت فشار قرار گرفته است، می‌گوید که به سوال مجری همینطوری جواب داده است و امیدوار است که این موضوع زودتر حل و فصل شود.

مبینا نعمت زاده می‌گوید که بخش کامنت‌های اکانتش در شبکه‌های اجتماعی را کاملا بسته است.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون