احمد دنیامالی وزیر ورزش پیشنهادی عوض می‌شود یا تأیید؟

احمد دنیامالی وزیر ورزش پیشنهادی عوض می‌شود یا تأیید؟
احمد دنیامالی، وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان برای حضور در کابینه دولت چهاردهم برای وزارت ورزش و جوانان با دنیایی از اتهامات در این جایگاه قرار گرفته است.
کد خبر: ۳۰۶۸۵
|
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۶

مسعود پزشکیان، روز یکشنبه، ۲۱ مردادماه در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف اسامی ۱۹ نفر را برای حضور در کابینه دولت چهاردهم معرفی کرد که در ردیف ۱۹ یک نام برای ورزش بسیار حائز اهمیت بود. «احمد دنیامالی» به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان.

در خصوص اینکه دنیامالی کیست و چه کرده، صحبت‌های زیادی مطرح است که در این خصوص صرفاً درباره اینکه او کیست و چه سمت‌هایی داشته، اشاره‌ای کوتاه به سمت‌های این فرد در شورای شهر تهران، شهرداری تهران، مجلس شورای اسلامی، فدراسیون قایقرانی و باشگاه ملوان بندرانزلی صورت گرفت. با این حال به عملکرد او اشاره‌ای نشد که طبیعتاً هر فردی در هر جایگاهی از خود اثرات مثبت و منفی به جا می‌گذارد.

تابعیت دوم فرزند دنیامالی

با این حال آنچه حائز اهمیت است و تابناک در گزارشی به آن پرداخت، زمزمه‌هایی بود که گفته شد نام احمد دنیامالی پس گرفته می‌شود و زمزمه پس گرفتن نام او از مجلس برای حضور در وزارت ورزش و جوانان بابت تابعیت دوم فرزندش بود. هرچند در این خصوص منابع رسمی اظهارنظری نکرده‌اند و هنوز شرایط احراز وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان انجام نشده، اما سکوت دنیامالی در خصوص این خبر هم نشان دهنده جدی بودن ماجراست و به همین دلیل باید منتظر ماند و دید که در نهایت مسعود پزشکیان چه تصمیمی می‌گیرد.

رد صلاحیت در انتخابات مجلس

در خصوص احمد دنیامالی اتهامات متعددی وجود دارد که شاید یکی از آنها مربوط به تابعیت دوم فرزند باشد؛ موضوع از این قرار است که او حتی در دوره اخیر انتخابات مجلس شورای اسلامی و پس از ثبت‌نام از حوزه انتخابیه انزلی هم رد صلاحیت شده بود و پس از اعتراض نسبت به این موضوع بار دیگر به صحنه انتخابات بازگشت و با ۸ هزار و ۱۴۷ رأی و ۲۶ درصد از آرای مأخوذه بار دیگر نماینده مجلس شد.

دنیامالی درباره علت رد صلاحیتش برای انتخابات مجلس ۱۶ دی‌ماه به خبرآنلاین گفته بود: «به بنده ابلاغ شده که براساس بند‌های ۲ و ۴ ماده ۳۱ صلاحیتم رد شده است. در دوره قبل هم با استناد به همین بند و مسائلی مربوط به انتخابات قبل نظیر ریاست جمهوری صلاحیتم را رد کردند که بنده هم در دوره قبل و هم در این دوره پاسخ شفاف و روشن دادم.»

اتهام ترجیح منافع شخصی به منافع ملی

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در زمان ریاستش در فدراسیون قایقرانی با وزارت ورزش و جوانان دچار چالش بود و در همین مقطع نیز فدراسیون قایقرانی تعلیق شد. در این خصوص محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان چهارشنبه، ۲۸ تیرماه ۱۳۹۱ در برنامه زنده تلویزیونی حضور یافت و با اشاره به موضوعات مرتبط با احمد دنیامالی گفت: «عده‌ای در این مدت یک سری کار‌هایی انجام دادند، اما باید بگویم که مردم از آنها نمی‌گذرند. آنها که منافع خودشان را به مردم ترجیح دادند باید بدانند که نه مردم و نه نظام از آنها نخواهند گذشت.» محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان معتقد بود که اخبار و اطلاعات داخلی فدراسیون قایقرانی به گوش فدراسیون جهانی می‌رسد و به همین دلیل دنیامالی را از سمتش برکنار کرد. او همچنین معتقد بود که دنیامالی منافع شخصی‌اش را به منافع ملی ترجیح داده و این موضوع در زمان خودش با چالش‌های زیادی همراه بود.

البته دنیامالی این اتهامات از سوی وزیر ورزش و جوانان وقت را بی‌پاسخ نگذاشت و در مصاحبه‌ای که بامداد جمعه، ۳۰ تیرماه روی خبرگزاری ایسنا از قول او منتشر شد در پاسخ به این پرسش که اتهام‌های زیادی مبنی بر این که منافع شخصی را به منافع ملی ترجیح داده است، گفت: «من این موضوع را به قضاوت مردم می‌گذارم تا ببینند که چه کسی منافع ملی را تحت تأثیر قرار داده است. کسانی که نزدیک المپیک به صورت غیر کارشناسانه یک رئیس فدراسیون را بر کنار و تنش ایجاد می‌کنند، آیا منافع ملی را زیر پا نگذاشتند؟ در حالی که من ۵۰ روز سکوت کردم، آقایان از هر تریبونی استفاده کردند و اتهام زدند، اما من هیچ پاسخی ندادم. آیا من منافع ملی را تحت تأثیر قرار دادم یا آنها؟ بدانند که کارشان در تاریخ ورزش به عنوان یک رفتار غیر حرفه‌ای ثبت می‌شود و مسببانش در ورزش ایران جای نخواهند داشت.»

احمد دنیامالی وزیر ورزش پیشنهادی عوض می‌شود یا تأیید؟

محکومیت در دادسرای ویژه کارکنان دولت

دنیامالی در سال ۱۳۹۱ با شکایت وزارت ورزش و جوانان هم در دادسرا محکوم شد. هرچند شهرام گرجی، وکیل مدافع او معتقد بود این محکومیت در دادسرای ویژه کارکنان دولت چندان جدی نیست و اول آبان ۱۳۹۱ به ایسنا گفته بود یکی از اتهامات موکلش این بوده که قرار بوده تجهیزاتی را برای وزارت ورزش و جوانان خریداری کند و به جای کالای X، کالای Y را خریداری کرده است. با این حال وکیل دنیامالی در خصوص دیگر اتهامات او چیزی نگفت و فقط اشاره به یکی از آنها داشت.

ممنوع‌الخروجی با شکایت سازمان بازرسی کل کشور

رئیس سابق فدراسیون قایقرانی البته همزمان با محکومیت در دادسرای ویژه کارکنان دولت ممنوع‌الخروج هم شد تا مشخص شود که پرونده او جدی است و نمی‌تواند فقط مربوط به خرید کالای غیر باشد، اما وکیل مدافع او در خصوص داستان ممنوع‌الخروجی هم گفته بود: «این قرار در نتیجه شکایت سازمان بازرسی کل کشور در شعبه ۱۰۵۷ دادگاه عمومی و جزایی تهران صادر شده بود که بنده در آن پرونده نیز اعلام وکالت کرد‌ه‌ام و پیگیر موضوع هستم.»

انحلال تیم زنان ملوان و خداحافظی قهرمانان قایقرانی

انحلال تیم زنان ملوان بندر انزلی با امضای احمد دنیامالی و حواشی مربوط به آن هم از جمله نکات مهمی است که در کارنامه ورزشی او وجود دارد و با توجه به حواشی مربوط به این اتفاق، صفحه‌ای سیاه در کارنامه احمد دنیامالی به ثبت رسیده است. همچنین خداحافظی تعدادی از قهرمانان قایقرانی در زمان ریاست دنیامالی در این فدراسیون از جمله هما حسینی که در ۲۰ سالگی و پس از المپیک ۲۰۰۸ پکن ورزش حرفه‌ای را کنار گذاشت هم از جمله نکاتی است که شاید به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است. دنیامالی در زمانی هم که عضو شورای شهر تهران بود، تلاش زیادی کرد تا تیم فوتبال نفت را از تهران به انزلی منتقل کند، آن هم پس از روز‌های سیاه فوتبال ایران که انتقال امتیاز تیم‌هایی، چون پاس، صبا و پیکان انجام شد، پاس باشگاهی با قدمت نابود شد و این مسئله بسیار مورد انتقاد قرار گرفت و هیچ ثمره‌ای هم نداشت.

حالا باید دید با وجود این اتهامات از جمله اینکه فرزند دنیامالی تابعیت کشور دیگری را دارد، مسائلی که باعث رد صلاحیتش در انتخابات مجلس شده بود، محکومت در دادگاه کارکنان دولت، متهم شدن به ترجیح دادن منافع شخصی به منافع ملی، اتهامات مربوط به ماجرای تعلیق فدراسیون قایقرانی، انحلال تیم زنان ملوان و حواشی مربوط به حضورش در فدراسیون قایقرانی گزینه مسعود پزشکیان برای وزارت ورزش و جوانان در مجلس تأیید می‌شود یا پیش از هرگونه حاشیه‌ای و طبق آنچه مشاور رسانه‌ای رئیس دولت چهاردهم گفته، صدای اعتراض‌ها شنیده شده و قرار است نام برخی وزاری پیشنهادی از مجلس پس گرفته شود.

منبع: تابناک

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون