جهان خودرو؛ رنگ جدیدی که ماشین را خنک نگه می‌دارد

جهان خودرو؛ رنگ جدیدی که ماشین را خنک نگه می‌دارد
این هفته در جهان خودرو: فن‌آوری جدیدی که باعث می‌شود ماشین‌ها دیرتر زیر آفتاب گرم شوند، ماشین رویایی طراح پیشین لامبورگینی و بوگاتی، ماشینی که برای میلیاردر داستان‌های بتمن ساخته شده و کاهش فروش خودرو در چین.
کد خبر: ۳۰۳۶۳
|
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵

این هفته در جهان خودرو: فن‌آوری جدیدی که باعث می‌شود ماشین‌ها دیرتر زیر آفتاب گرم شوند، ماشین رویایی طراح پیشین لامبورگینی و بوگاتی، ماشینی که برای میلیاردر داستان‌های بتمن ساخته شده و کاهش فروش خودرو در چین.

«رنگ خنک»

نیسان می‌گوید در حال آزمایش رنگی جدید برای خودرو است که با آن دمای اتاق ماشین در تابستان کمتر گرم می‌شود. خودروساز ژاپنی می‌گوید آزمایش‌ها نشان داده که این رنگ جدید باعث می‌شود دمای سطح بیرونی ماشین تا ۱۲ درجه و دمای اتاق تا پنج درجه خنک‌تر باشد.

نیسان این رنگ را «رنگ خنک» نامیده و آن را در ماشین‌هایی در فرودگاه هانه‌دا در توکیو آزمایش کرده است.

رنگ خنک با فراماده ساخته شده است. فراماده‌ها خواصی دارند که به طور عادی در طبیعت دیده نمی‌شود. به طور مثال این مواد می‌توانند نور و امواج را به شکلی منحرف کنند که در حالت طبیعی ممکن نیست.

جهان خودرو؛ رنگ جدیدی که ماشین را خنک نگه می‌دارد

رنگ خنک موادی دارد که اشعه مادون قرمز خورشید را منحرف می‌کند. رنگ‌های معمولی این اشعه را جذب و به گرما تبدیل می‌کند. رنگ خنک همچنین امواجی تولید می‌کند که انرژی خورشید را دفع کرده و باعث می‌شود ماشین دیرتر گرم شود.

سوسومو میورا، مدیر مرکز تحقیقات نیسان می‌گوید امواج الکترومغناطیسی که این رنگ‌ها تولید می‌کند هیچ خطری برای سلامتی ندارد.

جهان خودرو؛ رنگ جدیدی که ماشین را خنک نگه می‌دارد

ضخامت رنگ جدید از رنگ‌های معمولی بیشتر است و استفاده گسترده از آن هنوز آسان نیست

نیسان این رنگ‌ها را با همکاری شرکت چینی «رادی-کول» ساخته که کارش تولید موادی است که باعث کاهش گرما می‌شود. این فن‌آوری قبلا در ساختمان سازی استفاده شده، اما در این پروژه این مواد به شکلی ساخته شده که می‌توان آن را روی بدنه ماشین اسپری کرد. با این حال ضخامت این رنگ از رنگ‌های معمولی بیشتر است و استفاده گسترده از آن هنوز آسان نیست.

کاهش گرما مخصوصا در ماشین‌های الکتریکی مهم است. این ماشین‌ها باید از انرژی باتری برای کولر استفاده کنند که باعث می‌شود مسافتی که ماشین با هر بار شارژ حرکت می‌کند کمتر شود.

جهان خودرو؛ رنگ جدیدی که ماشین را خنک نگه می‌دارد

قراراست ۱۵ دستگاه نیلو۲۷ ساخته شود

سوپر کار رویایی

ساشا سلیپانوف، طراح پیشین بوگاتی و لامبورگینی، سوپرکاری به نام نیلو۲۷ ساخته که می‌گوید با روند ساخت سوپرکار‌های امروز در تضاد است. این ماشین قرار است در «هفته خودروی مانتری» رونمایی شود.

آقای سلیپانوف که سابقه طراحی لامبورگینی اوراکان، بوگاتی شیرون و کونیگزگ جمارا را در کارنامه دارد می‌گوید ایده ساخت نیلو۲۷ را در تمام دوران حرفه‌ای‌اش در ذهن داشت و رویای او با ساخت این ماشین به حقیقت پیوسته است. او شرکت نیلو را به تازگی با همکاری همسرش تاسیس کرده است. نام شرکت هم از ترکیب اسم دو دخترش، نیکا و لوسیا گرفته شده است.

جهان خودرو؛ رنگ جدیدی که ماشین را خنک نگه می‌دارد

ساشا سلیپانوف شرکت نیلو را با همکاری همسرش اینا سلیپانوف تاسیس کرده است

ساشا سلیپانوف معتقد است استفاده از فن‌آوری‌های جدید در سوپرکار‌ها گرچه کارکرد آنها را بهتر کرده، اما همزمان باعث شده ارتباط احساسی انسان با ماشین کمتر و کمتر شود. راه حل او بازگشت به اصول و الهام از گذشته است.

نیلو۲۷ یک موتور دوازده سیلندر دارد که به سیستم توربو مجهز نیست. این موتور که توسط شرکتی نیوزلندی ساخته شده ۱۰۷۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. نیروی موتور از طریق یک جعبه دنده دستی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. حداکثر سرعت ماشین بیش از ۴۰۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعتش کمتر از سه ثانیه تخمین زده شده است.

جهان خودرو؛ رنگ جدیدی که ماشین را خنک نگه می‌دارد

نیلو۲۷ یک موتور دوازده سیلندر دارد که بیش از هزار اسب بخار نیرو تولید می‌کند.

جهان خودرو؛ رنگ جدیدی که ماشین را خنک نگه می‌دارد

اتاق نیلو۲۷ ساده و آنالوگ طراحی شده است

در طراحی نیلو۲۷ از ماشین‌های مسابقه دهه شصت میلادی و سوپرکار‌هایی نظیر فورد GT۴۰ و لامبورگینی کانتاچ الهام گرفته شده و به گفته آقای سلیپانوف فرم ماشین در عین زیبایی به کارکرد فنی آن کمک کرده است.

اتاق ماشین ساده و آنالوگ است. برعکس اکثر سوپرکار‌های جدید روی فرمان هیچ دکمه‌ای نیست و به جز نمایشگری که نقش آینه عقب را دارد فن‌آوری جدیدی در اتاق دیده نمی‌شود.

قرار است ۱۵ دستگاه نیلو۲۷ با همکاری یک شرکت آمریکایی به نام آریا تولید شود. سری اول ماشین فقط برای رانندگی در پیست مجوز دارد، اما آقای سلیپانوف وعده داده تا ۵۰ دستگاه از این سوپرکار برای رانندگی در شهرهم تولید شود.

جهان خودرو؛ رنگ جدیدی که ماشین را خنک نگه می‌دارد

قیمت پینین‌فارینا B۹۵ گاتهام چهار میلیون و ۹۰۰ هزار یورو است

ماشین بتمن

پینین‌فارینا، خودروساز لوکس ایتالیایی ماشینی با الهام از شخصیت داستانی بتمن ساخته که قرار است هفته آینده در آمریکا نمایش داده شود. این ماشین سفارش بوتیک بسیار لوکسی به نام «بروس وین» (Bruce Wayne) است که شرکت فیلم‌سازی برادران وارنرز به تازگی تاسیس کرده است.

بروس وین در داستان‌های بت‌من یک میلیاردر و در ظاهر فردی خوشگذران است. اما در واقع زندگی‌اش را وقف عدالت کرده و با هویت مخفی بت‌من در شهر داستانی گاتهام با جرم و جنایت مبارزه می‌کند.

جهان خودرو؛ رنگ جدیدی که ماشین را خنک نگه می‌دارد

دو دستگاه پینین‌فارینا B۹۵ برای بوتیک بروس وین ساخته شده است

شرکت برادران وارنرز مجموعه‌ای از تولید‌کنندگان محصولات لوکس را در بوتیک بروس وین گرد هم آورده است. سیستم صوتی ۷۵۰ هزار دلاری، تلفن همراه ۱۶ هزار و ۵۰۰ دلاری و دوچرخه سی هزار دلاری از محصولاتی است که در این فروشگاه فروخته می‌شود.

فروشگاه بروس وین چهار دستگاه ماشین می‌فروشد که همه ساخت پینین‌فارینا هستند. پینین‌فارینا دو دستگاه مدل باتیستا و دو دستگاه مدل B۹۵ به سفارش این فروشگاه ساخته و قرار است اولین دستگاه B۹۵ از این مجموعه را این هفته در «هفته خودرو مانتری» در ایالت کالیفرنیا نمایش دهد.

پینین‌فارینا B۹۵ چهار موتور الکتریکی دارد که در مجموع ۱۹۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. حداکثر سرعت B۹۵ بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش کمتر از دو ثانیه است.

جهان خودرو؛ رنگ جدیدی که ماشین را خنک نگه می‌دارد

پینین‌فارینا B۹۵ شیشه جلو ندارد

دو دستگاه از چهار ماشینی که پینین‌فارینا برای بوتیک بروس وین ساخته با الهام از شخصیت بت‌من رنگ سیاه دارند و «دارک نایت» نامیده شده‌اند. دو دستگاه دیگر با الهام از شخصیت بروس وین نقره‌ای هستند و نامشان «گاتهام» است. همه ماشین‌ها با آرم شرکتی تزیین شده که بروس وین در داستان‌های بت‌من مدیر آن بود. سیستم عامل ماشین هم با صدایی با راننده صحبت می‌کند که با الهام از شخصیت آلفرد پنی‌ورث، پیشخدمت بت‌من ساخته شده است.

قیمت B۹۵ در بوتیک بروس‌وین چهار میلیون و ۹۰۰ هزار یورو (پنج میلیون و ۳۵۰ هزار دلار) است. پینین‌فارینا علاوه بر دو دستگاه B۹۵ که برای این بوتیک ساخته، قرار است هشت دستگاه دیگر هم از این ماشین بسازد و می‌گوید همه را پیش‌فروش کرده است.

جهان خودرو؛ رنگ جدیدی که ماشین را خنک نگه می‌دارد

بیش از نیمی از ماشین‌هایی که در ماه ژوییه در چین فروخته شده الکتریکی یا هیبرید-الکتریکی بودند

کاهش فروش، افزایش صادرات

اتحادیه خودروسازان چین می‌گوید فروش خودرو در ماه ژوییه با وجود افزایش صادرات، کاهش یافته است.

آمار این اتحادیه نشان می‌دهد در ماه ژوییه دو میلیون و ۲۹۰ هزار دستگاه ماشین تولید شد که پنج درصد کمتر از ژوییه پارسال است. نزدیک به ۴۰۰ هزار دستگاه از این تعداد به خارج از چین صادر شده که افزایش بیست درصدی را نشان می‌دهد. روسیه بزرگ‌ترین بازار صادرات خودروسازان چینی در این ماه بود.

بیش از نیمی از ماشین‌هایی که در ماه ژوییه در چین فروخته شده الکتریکی یا هیبرید-الکتریکی بودند که رکوردی تازه به حساب می‌آید.

روند کاهش فروش در چین باعث شده تا خودروسازان چینی برای صادرات محصولاتشان تلاش بیشتری کنند. قیمت کمتر ماشین‌های چینی نسبت به محصولات اروپایی و آمریکایی به خودروسازان چینی فرصت خوبی برای رقابت داده است.

اما اتحادیه اروپا و دولت آمریکا برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، تعرفه‌های سنگینی بر واردات ماشین‌های چینی وضع کرده‌اند که باعث اختلاف بین دولت چین و این کشور‌ها شده است.

اتحادیه اروپا می‌گوید دولت چین به خودروسازان این کشور سوبسید‌های زیادی پرداخت می‌کند و در نتیجه هزینه آنها کمتر شده است. برای همین خودروسازان چینی می‌توانند محصولات خود را با قیمتی کمتر به بازار عرضه کنند و این رقابت با آنها را ناعادلانه کرده است.

چین هفته گذشته از اتحادیه اروپا به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد و ادعا کرد تعرفه‌هایی وضع شده بر خودرو‌های چینی غیرقانونی و بر مبنای اطلاعات اشتباه است. چین تهدید کرده که این کار ثبات همکاری اقتصادی و تجاری بین چین و اتحادیه اروپا را از بین می‌برد و از این اتحادیه خواسته به سرعت «تصمیم اشتباه» خود را تصحیح کند.

منبع: بی بی سی

tags # خودرو
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون