جزئیات امکانات و وضعیت مرز خسروی برای اربعین اعلام شد

جزئیات امکانات و وضعیت مرز خسروی برای اربعین اعلام شد
در جلسه ستاد اربعین قصرشیرین اعلام شد که ۴۷ موکب برای پذیرایی و خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی از مبادی ورودی این شهرستان تا مرز رسمی خسروی خبر داد.
کد خبر: ۲۹۶۴۴
|
۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸

در جلسه ستاد اربعین قصرشیرین اعلام شد که ۴۷ موکب برای پذیرایی و خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی از مبادی ورودی این شهرستان تا مرز رسمی خسروی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرماندار قصرشیرین امروز یکشنبه در جلسه ستاد اربعین شهرستان با محوریت هماهنگی و جانمایی موکب‌های خدمات رسانی به زائران حسینی افزود: این موکب‌ها از ورودی قصرشیرین و در نقاط مختلف تا مرز خسروی و منذریه عراق به منظور خدمات‌رسانی به زائران اربعین برپا می‌شود و تا بازگشت کامل زوار برپا است.

محمد نجفی اضافه کرد از مجموع ۴۷ موکب تعیین شده ۳۹ مورد از ظرفیت‌های مردمی و سازمان‌های مختلف است که ۱۱ موکب در قصرشیرین و ۲۸ موکب در مرز خسروی و منذریه مستقر می‌شود و هشت موکب نیز از استان‌های معین در بحث خدمات رسانی به زائران فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: اعضای ستاد اربعین و کمیته‌های چندگانه از ماه‌ها قبل تاکنون پای کارند تا زیرساخت و شرایط مناسب برای خدمات رسانی به زائران اربعین را فراهم کنند.

فرماندار قصرشیرین با یادآوری فعال بودن شبانه‌روزی مرز خسروی برای پذیرش و خدمات رسانی به زائران اربعین گفت: هم اکنون گیت‌های ورود و خروج در پایانه نیز به ۱۰۰ گیت ۲ کاربره افزایش یافته است ضمن اینکه در منذریه (قسمت عراقی خسروی) نیز این تعداد گیت از سوی طرف عراقی آماده شده تا شاهد سرعت و آسان بودن تردد زائران باشیم.

نجفی افزود: سایبان‌ها از نقطه ورود زائران به مرز خسروی تا منذریه و از منذریه تا پایانه مسافری محل استقرار ناوگان حمل و نقل عراق توسعه یافته است.

او گفت: ایجاد ۲۶۰ هکتار پارکینگ، استقرار مرکز درمانی و قرارگاه بهداشتی و درمانی در مرز برای خدمات رسانی به زائران با توجه به گرمازدگی و گرمی هوا و ارائه خدمات رفاهی و بهداشتی و اسکان و تغذیه به زائران و تامین آب و یخ مورد نیاز از امکاناتی است که در راستای خدمات رسانی بهتر با همکاری کمیته‌های مختلف ایجاد شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون روزانه سه هزار نفر از مرز خسروی عازم کربلای معلا می‌شوند که این آمار روز به روز در حال افزایش است.

علی رستمی دادستان قصرشیرین در خصوص تامین امنیت مواکب و ضرورت استقرار نگهبان شب نکاتی را یادآور شد.

مهدی حسینی مسوول اربعین ستاد عتبات عالیات نیز گفت: امسال سه موکب بزرگی که پارسال در کربلا و نجف در خدمت زائران بودند در مرز خسروی و منذریه برای پذیرایی و خدمات رسانی شایسته به زائران مستقر می‌شود.

وی همچنین به حضور فعال مردم اهل سنت و اهل حق کرمانشاه در امر برپایی موکب جهت پذیرایی از زائران اربعین امسال اشاره کرد و گفت: این مهم نشان دهنده مردمی بودن ستاد بازسازی عتبات عالیات و مشارکت پررنگ مردم برای خدمت به زائران اباعبدالله الحسین است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و افزون بر ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و سپس بندر حلب در سوریه و ساحل دریای مدیترانه بود.

خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرز‌های کشورمان با شهر‌های زیارتی و مهم عراق دارد، کانون مهم تردد مسافر و زائر ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت دارد و زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند پس از عبور از شهر‌های دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می‌رسند، همچنین پیش از زیارت امام حسین به امامان مدفون در کاظمین و سامرا مشرف می‌شوند.

tags # کربلا ، عراق
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون