کیتی لدکی پرافتخارترین ورزشکار زن تاریخ المپیک شد

کیتی لدکی پرافتخارترین ورزشکار زن تاریخ المپیک شد
کیتی لدکی، پرافتخارترین شناگر زن تاریخ المپیک یک بار دیگر نامش را در رکورد‌های جاودانه این مسابقات ثبت کرد.
کد خبر: ۲۹۴۰۱
|
۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲

کیتی لدکی شناگر ۲۷ ساله آمریکایی، شنبه شب در مسابقه ۸۰۰ متر آزاد قهرمان شد و مدال طلای دیگری از المپیک ۲۰۲۴ پاریس را به گردن آویخت. این چهاردهمین مدال لدکی در تاریخ المپیک بود و حالا ۹ طلا، ۴ نقره و ۱ برنز در کارنامه پرافتخار او دیده می‌شود.  

به گزارش زی ‌سان به نقل از  راستان، لدکی با این پیروزی، به تنها زنی تبدیل شد که در چهار دوره متوالی المپیک در یک ماده قهرمان شده است. پیش از این، تنها مایکل فلپس توانسته بود در یک ماده از مسابقات شنا (۲۰۰۰ متر مختلط) چهار مرتبه پیاپی قهرمان المپیک شود.

لدکی همچنین از نظر تعداد مدال‌های طلای المپیک در بین بانوان، با لاریسا لاتینینا، ژیمناست افسانه‌ای اتحاد جماهیر شوروی، برابری کرد. لاتینینا در مجموع ۱۸ مدال المپیک، از جمله ۹ مدال طلا، به دست آورده است و پس از مایکل فلپس، دومین ورزشکار پرافتخار تاریخ به شمار می‌رود.

کیتی لدکی پرافتخارترین ورزشکار زن تاریخ المپیک شد

در مصاحبه‌ای، لدکی درباره احساساتش پس از کسب مدال طلا در المپیک پاریس ۲۰۲۴ صحبت کرد. او گفت: «من بسیار مفتخرم که نماینده کشورمان هستم و این افتخار را دارم که در المپیک تاریخ‌سازی کنم.»

بیوگرافی و افتخارات کیتی لدکی 

کیتی لدکی متولد  ۱۷ مارس ۱۹۹۷ در واشنگتن دی سی است. او ۹ مدال طلای المپیک و ۲۱ مدال طلای قهرمانی جهان را کسب کرده است که بیشترین مدال در تاریخ برای یک شناگر زن است. او همچنین با ۱۴ مدال، پرافتخارترین زن المپیکی آمریکایی در تاریخ است.

پدربزرگ پدریِ او اهل چکسلواکی (سابق) بود و در سال ۱۹۴۷ به ایالات متحده مهاجرت کرد. تلفظ نام خانوادگی‌اش در چکی «لِدِتْسْکی» است.

او رکورد جهانی ۱۶ مدال طلای انفرادی را در مسابقات جهانی کسب کرده است. ۸ مدال طلای انفرادی لدکی در المپیک و ۲۶ مدال در مجموع در مسابقات جهانی رکورددار شنای زنان است. لدکی رکورددار جهانی ۸۰۰ و ۱۵۰۰ متر آزاد زنان (هر دو دوره طولانی و کوتاه) و همچنین رکورددار سابق جهان در ۴۰۰ متر آزاد زنان (کورس طولانی) است.

او همچنین سریع‌ترین زمان‌های تاریخ را در مسابقات آزاد ۵۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۶۵۰ یارد زنان دارد. او به عنوان بزرگترین شناگر زن در تمام دوران و یکی از بزرگترین المپیکی‌های تمام دوران در نظر گرفته می‌شود.

کیتی لدکی پرافتخارترین ورزشکار زن تاریخ المپیک شد

لدکی در اولین بازی بین المللی خود در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن به عنوان یک نوجوان ۱۵ ساله، به طور غیرمنتظره‌ای مدال طلای ۸۰۰ متر آزاد زنان را به دست آورد. چهار سال بعد، او با چهار مدال طلا، یک مدال نقره و دو رکورد جهانی، ریودوژانیرو را به عنوان پرافتخارترین ورزشکار زن بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ترک کرد.

در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰، لدکی همچنین به عنوان پرافتخارترین ورزشکار زن ایالات متحده ظاهر شد و اولین شناگر زن آمریکایی بود که در سه المپیاد متوالی برنده یک رویداد انفرادی شد.

در سال ۲۰۲۳، او در مسابقات قهرمانی جهان ۸۰۰ متر طلا گرفت و تنها شناگر مرد یا زن شد که شش مدال طلای قهرمانی جهانی را در همان ماده کسب کرد. او در مجموع ۵۰ مدال (۳۸ طلا، ۱۰ نقره و ۲ برنز) در مسابقات بین‌المللی مهمی که در بازی‌های المپیک تابستانی، مسابقات قهرمانی جهان و مسابقات قهرمانی پان اقیانوسیه برگزار می‌شود، کسب کرده است. او در طول دوران حرفه‌ای خود شانزده رکورد جهانی را شکست.

موفقیت لدکی باعث شد تا او پنج بار به عنوان شناگر زن سال جهان انتخاب شود. لدکی همچنین در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۲ به عنوان ورزشکار زن سال آسوشیتدپرس، قهرمان بین‌المللی قهرمانان زن توسط L’Équipe در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷، ورزشکار زن سال کمیته المپیک ایالات متحده در سال‌های ۲۰۱۳، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، ورزشکار سال انتخاب شد.

توسط بنیاد ورزش زنان در سال ۲۰۱۷، و ESPY  در سال ۲۰۲۲ به عنوان بهترین ورزشکار زن شناخته شد. در سال ۲۰۲۴، مدال آزادی ریاست جمهوری توسط رئیس جمهور جو بایدن به او اعطا شد.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون