زیسان: محمد شمسی پور در گفتگو با ایسنا، در خصوص برنامههای برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی از سوی شهرداری تهران، گفت: بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته، شهرداری تهران با عزم و اراده جدی به سمت برقی سازی ناوگان پر مصرف و عمومی پیش خواهد رفت.
وی با بیان اینکه شهر تهران از منظر آلودگی هوا در نقطهای قرار گرفته به گونهای که اگر از شهروندان تهرانی در مورد مهمترین معضلات شهر تهران بپرسیم، حتماً به مسئله آلودگی هوا و ترافیک اشاره کرده و آنها را مهمترین معضلات پایتخت اعلام میکنند، اظهار کرد: شهرداری تهران نسبت به حل مشکل آلودگی هوا مسئولیت زیادی دارد و وظایفی نسبت به موضوع هوای پاک دارد که در راستای تحقق آن میبایست اقدامات لازم را انجام دهد.
شمسی پور با بیان اینکه در تهران مصرف سوخت بسیار بالاست، گفت با برقی سازی حمل و نقل، قسمت زیادی از مشکل آلودگی هوا و مصرف زیاد بنزین حل و فصل میشود.
وی با بیان اینکه موضوع برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی با قوت توسط شخص رئیس جمهور، وزیر صمت، وزیر نیرو و شهردار تهران در حال پیگیری است، افزود: ما اعلام کردیم که تهران میتواند به عنوان پیشروی برقی سازی بخشی از ناوگان حمل و نقل عمومی وارد عمل شود و امیدواریم در سال آینده شاهد باشیم که بخش زیادی از حمل و نقل عمومیمان به سمت برقی شدن رفته که نه تنها آلودگی صوتی و هوا را به شدت کاهش میدهد؛ بلکه مصرف سوخت نیز کاهش مییابد.
مشاور و مجری طرح برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران با تأکید بر اینکه امیدواریم سال آینده فاز اول پروژه برقی سازی اجرایی شود، گفت: شهرداری تهران در خصوص توسعه حمل و نقل پاک کاملاً جدی است و بدون تعارف اگر بخواهیم طی این چند سال که مبحث برقی سازی مطرح شده، یک مبنا یا زمان طلایی در نظر بگیریم، باید بگویم که حالا زمان طلایی برقی سازی ناوگان است، چرا که همه مسئولان از دولت تا شهرداری تهران، همت و اراده زیادی برای استفاده از حمل و نقل برقی و پاک دارند، به گونهای که دغدغه اصلی شهردار تهران و وزیر صمت، این مسئله است که با جدیت موضوع مذکور را پیگیری کنند و این همنوایی بین وزارتخانهها و شهرداری تهران بی سابقه بوده است.
وی با تأکید بر اینکه از محل تبصره ۱۲ که مربوط به صرفهجویی در مصرف سوخت است، میتوانیم بسیاری از هزینههای خودروهای بنزینی را به خودروساز بدهیم و علاوه بر آن، تسهیلات مورد نیاز خریداران را نیز تأمین کنیم، ادامه داد: بر اساس تبصره ۱۲ قانون صرفهجویی در مصرف سوخت، برای هر خودروی برقی حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار به صورت هفت ساله پرداخت میشود که عدد قابل توجهی است و باید این ظرفیت را فعال کنیم.
شمسی پور در تشریح برنامههای شهرداری تهران برای برقی سازی ناوگان حمل و نقل پایتخت، گفت: شهرداری تهران در مسئله برقی سازی، چند حوزه از جمله اتوبوس، تاکسی، موتورسیکلت و اسکوتر برقی را در دستور کار قرار داده است که باید بگویم در مورد حمل و نقل خودرویی برقی یا همان تاکسی را در نظر داریم برخی از پایانهها را به عنوان زون پاک در نظر گرفته و حتی این زونها را در پایانههای فرودگاه مستقر میکنیم تا به عنوان شرکتهای هوایی پاک، در این زونها فعال باشند و بعد از آن در پایانههای مسافربری سطح شهر در مناطق مختلف مسئله برقی سازی تاکسیها را دنبال میکنیم.
وی با تأکید بر اینکه در حوزه اتوبوسرانی خطوط مختلفی پیشبینی شده است، تصریح کرد: در خصوص موتورسیکلت برقی نیز با توجه به اینکه در برخی از مناطق همچون بازار در منطقه ۱۲، تردد موتورسیکلتها بسیار زیاد است، در نظر داریم مناطقی را به عنوان منطقه پاک شناسایی کنیم تا به صورت پایلوت موتورسیکلتهای برقی در آن تردد کنند و البته در فاز اول، موتورسیکلتهای باربری و مسافربری و یا به طور کلی وسایل اشتراکی به صورت پایلوت برقی سازی میشوند و در بلندمدت نیز امیدواریم با پاک شدن وسایل حمل و نقل مسافری جهش زیادی در حوزه کاهش آلودگی هوا داشته باشیم.
مشاور و مجری طرح برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران با بیان اینکه در فازبندیهای مختلف میزان ورود خودروها و موتورهای پاک مشخص شده است، گفت: در نظر داریم تا ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت را در تهران برقی کنیم و با توجه به اینکه انگیزه و اراده جدی بین مسئولان شکل گرفته به گونهای که حتی آییننامههای برقی سازی در حال تدوین است، باید بگویم که چشمانداز شهر تهران در حوزه برقی سازی بسیار روشن است و البته باید تأکید کنم که شهر تهران با توجه به این حجم از آلودگی و جمعیت، چارهای جز برقی سازی ندارد.
وی با ابراز امیدواری از اینکه بین ۵ تا ۱۰ سال آینده، سهم زیادی از وسایل ترددکننده در شهر تهران به حمل و نقل برقی تبدیل شده باشد، اظهار کرد: این قول را به شهروندان تهرانی میدهم که تا سال آینده همین موقع (آبان ماه)، چهره شهر تهران از منظر تردد وسایل عمومی برقی متفاوت خواهد بود و شاهد تردد وسایل برقی زیادی خواهند بود.
شمسی پور با تأکید بر اینکه رایزنیها با وزارت نفت انجام شده تا از محل صرفهجویی در مصرف سوخت و همچنین تسهیلات ارائه شده از سوی شهرداری تهران، مالکان حقیقی و حقوقی بتوانند نسبت به برقی سازی ناوگانشان اقدام کنند، افزود: در این فرآیند به توان داخلی شرکتهای ایرانی توجه شده است و در مورد تولید موتورسیکلت برقی، شرکتهایی وجود دارند که بیش از ۵۰ درصد تولیداتشان در این حوزه، بومیسازی شده است.
به گفته وی، در مورد تولید خودروی برقی، تولیدکننده داخلی نداریم و تولیدکنندگان هنوز در مراحل اولیه قرار دارند؛ اما یادمان باشد که شرکتها به شدت در حال رشد هستند و ممکن است در سالهای آینده، توان شرکتهای داخلی در حوزه تولید خودروهای برقی افزایش یابد و در مورد تولید اتوبوس برقی نیز باید عنوان کنم که در این حوزه ظرفیت خوبی داریم و امیدواریم طی چند سال آینده به خودکفایی در این زمینه برسیم.
شمسی پور با تأکید بر اینکه اراده جدی از سوی وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت صمت و شهرداریها وجود دارد و اصطلاحا همه سازمانهای مربوطه پای کار هستند، تأکید کرد: استارت کار برقی سازی ناوگان شروع شده است و در حال اجرای کارهای زیربنایی هستیم به گونهای که ۷۴ شارژر برقی در قالب ۱۵ ایستگاه راهاندازی شده است و با برخی خودروسازان، پیش قراردادهایی را نیز نهایی کردهایم و امیدواریم با تدوین آییننامههای مربوطه از سوی وزارت صمت برای کل کشور، بتوانیم گامهای اساسی در زمینه تاکسی، موتورسیکلت و اتوبوس برداریم، هر چند که تصورمان این است که شاید در حوزه اتوبوس زودتر بتوانیم به نتیجه برسیم.
مشاور و مجری طرح برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران تاکید کرد: سال آینده، شاهد تحول در برقی سازی خواهیم بود؛ اما تا پایان سال جاری، وسایل نقلیه برقی در سطح خیابانها قابل رؤیت خواهند بود.