پیاده‌روی اربعین؛ اولین آزمون دشوار دولت جدید

صفر تا صد آن‌چه باید درباره اربعین ۱۴۰۳ بدانید؛ از دریافت ارز اربعین تا جزئیات دقیق موکبین اربعین ۱۴۰۳

صفر تا صد آن‌چه باید درباره اربعین ۱۴۰۳ بدانید؛ از دریافت ارز اربعین تا جزئیات دقیق موکبین اربعین ۱۴۰۳
بنابر اعلام مقام‌های رسمی مرز‌های زمینی «خسروی»، «شلمچه»، «چذابه»، «مهران»، «باشماق»، «تمرچین» و فرودگاه امام علی (ع) نجف و بغداد در عراق آماده خدمت رسانی به زائران اربعین امسال هستند.
کد خبر: ۲۸۱۵۶
|
۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۳

زی‌سان: با نزدیک شدن به ایام اربعین امسال، برای بسیاری از افرادی که قصد زیارت از حرم امام حسین (ع) و حضور در مراسم باشکوه پیاده‌روی اربعین را دارند، پرسش‌هایی پیرامون مرزها، چگونگی ثبت‌نام، اسکان و دریافت ارز زیارتی و نیز وضعیت موکب‌ها در طول مسیر مطرح می‌شوند. در نوشته حاضر گزارشی جامع پیرامون تمامی آن‌چه که باید درباره اربعین ۱۴۰۳ بدانید، تهیه و گردآوری شده است. 

به گزارش «زی‌سان»، ۳ شهریور تاریخ اربعین حسینی در سال ۱۴۰۳ مصادف با ۲۰ صفر است. مسئولان نیز با جدیت در پی تلاش برای برگزاری و کاشتن از کاستی‌های گذشته در برگزاری مراسم اربعین هستند. به‌گونه‌ای که امروز سه‌شنبه (۲ مرداد) جلسه ستاد اربعین در کشور عراق با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور، سفیر ایران و اعضای ستاد در عراق برگزار شد. به نظر می‌رسد اربعین امسال در تمامی ابعاد نسبت به سال‌های قبل در وضعیتی بهتر هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی برگزار خواهد شد. 

مرز‌های در نظر گرفته شده برای اربعین ۱۴۰۳

بنابر اعلام مقام‌های رسمی مرز‌های زمینی «خسروی»، «شلمچه»، «چذابه»، «مهران»، «باشماق»، «تمرچین» و فرودگاه امام علی (ع) نجف و بغداد در عراق آماده خدمت رسانی به زائران اربعین امسال هستند. همچنین عده‌ای از زائران نیز از طریق پرواز عازم عراق می‌شسوند. 

به گفته احمد وحیدی وزیر کشور، زیرساخت‌ها در مرز‌ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته وپرواز عازم عراق می‌ در زمان باقی مانده مشکلات رفع خواهند شد و موکب‌داران می‌توانند برای حمل و نقل و جابجایی تجهیزات خود از مرز سومار اقدام کنند.

«در اربعین امسال مرز چذابه برای تردد اتباع خارجی در نظر گرفته شده و این مرز با ایجاد زیرساخت‌ها امکان تردد آسان را برای آنها فراهم خواهد کرد.

صفر تا صد آن‌چه باید درباره اربعین ۱۴۰۳ بدانید

شرایط ثبت نام اربعین ۱۴۰۳

ثبت نام از متقاضیان زیارت اربعین حسینی (ع) همزمان با آغاز ماه محرم از ۱۷ تیر در سامانه سماح به نشانی samah.haj.ir آغاز شده است. زائران باید حتما در سامانه سماح ثبت نام کنند و با انتخاب بسته بیمه‌ای مورد نظر و پرداخت حق بیمه، خود را تحت پوشش خدمات بیمه قرار دهند.

زائران باید گذرنامه معتبر داشته باشند. همچنین زائران گرامی قبل از شروع ثبت نام تاریخ رفت و برگشت، نوع وسیله نقلیه جهت عزیمت تا مرز و مرز خروجی و مرز ورودی خود را تعیین و در ثبت اطلاعات دقت نمایند.

با توجه به استعلام‌ها و بررسی‌های صورت پذیرفته، شرکت بیمه معلم بعنوان بیمه گر زائرین اربعین ۱۴۰۳ انتخاب شده و پوشش تعهدات مالی هر یک از بسته‌ها به شرح ذیل می‌باشد:

در بسته اول پوشش غرامت فوت به هر علت ۱۰۰ میلیون تومان و غرامت فوت در اثر حادثه ۷۰۰ میلیون تومان، غرامت نقص عضو یا از کار افتادگی دائم کلی یا جزئی در اثر حادثه تا سقف ۷۰۰ میلیون تومان، پوشش هزینه‌های درمان سرپایی تا ۱۰ میلیون تومان و هزینه‌های درمان جراحی و بستری تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

در بسته دوم پوشش غرامت فوت به هر علت ۱۵۰ میلیون تومان و غرامت فوت در اثر حادثه ۸۵۰ میلیون تومان، غرامت نقص عضو یا از کار افتادگی دائم کلی یا جزئی در اثر حادثه تا سقف ۸۵۰ میلیون تومان، پوشش هزینه‌های درمان سرپایی تا ۱۲ میلیون تومان و هزینه‌های درمان جراحی و بستری تا سقف ۱۲۰ میلیون تومان تعیین شده است.

در بسته سوم پوشش غرامت فوت به هر علت ۲۰۰ میلیون تومان و غرامت فوت در اثر حادثه یک میلیارد تومان، غرامت نقص عضو یا از کار افتادگی دائم کلی یا جزئی در اثر حادثه تا سقف یک میلیارد تومان، پوشش هزینه‌های درمان سرپایی تا ۱۵ میلیون تومان و هزینه‌های درمان جراحی و بستری تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.

راهنمای کامل مقدار، چگونگی، زمان و مدارک لازم برای دریافت ارز اربعین 

 بر اساس اعلام بانک مرکزی، زائران اربعین امسال می‌توانند از هفتم مردادماه تا سوم شهریورماه به دو صورت برخط و حضوری برای خرید ارز اقدام کنند که برای هر زائر اربعین ۲۰۰ هزار دینار اختصاص یافته است.

فروش ارز اربعین امسال هم همانند سال گذشته به صورت دینار است. ۷ بانک ملی، سپه، ملت، تجارت، صادرات، پارسیان و پست‌بانک عاملیت فروش ارز را بر عهده دارند. زائران از شعب منتخب بانک‌ها در شهر‌ها و روستا‌ها می‌توانند تا ۲۰۰ هزار دینار دریافت کنند؛ همچنین دریافت ارز اربعین منافاتی با ارز مسافرتی ندارد و زائران می‌توانند همزمان ارز مسافرتی را دریافت کنند.

فروش ارز اربعین امسال نیز به دو شیوه آنلاین و حضوری است؛ همچنین زائران می‌توانند از طریق ۶ سکوی فعال برای خرید ارز اقدام کنند. متقاضیان برای خرید ارز اربعین باید ابتدا سامانه سماح ثبت نام کنند و ثبت نام آنها حتماً با موفقیت انجام شده باشد. ثبت نام در این سامانه از روز ۱۷ تیرماه، همزمان با نخستین روز محرم آغاز شده است.

صفر تا صد آن‌چه باید درباره اربعین ۱۴۰۳ بدانید

ارز اربعین به افراد بالای ۵ سال تعلق می‌گیرد و برای دریافت ارز باید مدارک و گذرنامه همراه زائران باشد. افراد بالای ۱۸ سال هم باید یک سیم‌کارت داشته باشند. سرپرستان خانوار که به همراه خود قصد سفر به کربلا دارند، می‌توانند برای خرید ارز اربعین با در دست داشتن مدارک شناسایی خود و اعضای خانواده به شعب بانکی مراجعه کنند.

یکی از مهم‌ترین وعده‌های جالب مسئولان درباره اربعین امسال، کاهش زمان توقف زائران در پایانه‌های مرزی است. محمد شرفی، رئیس قرارگاه اربعین فرماندهی انتظامی کل کشور، گفت: با راه‌اندازی طرح سجاد در پایانه‌های خسروی، شلمچه، چذابه و مرز مهران، زمان توقف زائران به ۴ ثانیه کاهش می‌یابد.

صفر تا صد آن‌چه باید درباره اربعین ۱۴۰۳ بدانید

جزئیات دقیق موکبین اربعین ۱۴۰۳

بنابر اعلام مجید نامجو، دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین، امسال حدود پنج هزار موکب ایرانی حضور دارند که میان آنها برای ۱۲۰۰ موکب «شناسه ملی» صادر شده است. موکب‌ها قرار است از حدود ۱۶ مرداد تا ۷ شهریور ماه (یکم تا ۲۳ ماه صفر) در عراق و ایران به زائران اربعین خدمات بدهند.

پیش‌بینی می‌شود که تعداد موکب‌های اربعین به ۳۵۰۰ موکب برسد، که بنا برخوداظهاری انجام شده ۱۸۴۸ موکب برای خدمات‌دهی در داخل خاک ایران و در مسیر حرکت زائران و ۲۰۴۰ موکب برای خدمات‌دهی در عراق اعلام آمادگی کرده‌اند.

نامجو افزود: با عراقی‌ها توافق شده است از ۲۰ ماه محرم (۳۰ تیر) کامیون‌های موکب‌ها از مرز‌های خسروی، شلمچه و مهران خارج شوند. تمهیداتی درحال انجام است که خروج کامیون‌ها از مرز خسروی ۲۴ ساعته شود. 

شایان ذکر است عراقی‌ها در اربعین حدود ۴۰ هزار موکب دارند که دو هزار موکب ایرانی در مقابل آن عددی نیست. دوستان عراقی احساس مسئولیت سنگینی برای خدمات‌دهی به زائران غیرغراقی دارند و اقدامات خوبی را انجام داده‌اند.

۲۰۵ میلیون بطری آب، بیش از یک میلیون قالب یخ و روزانه ۵ میلیون پرس غذا

پیش‌بینی‌ها جوی حاکی از آن است که تابستان امسال از سال گذشته گرم‌تر است؛ این موضوع در دستور کار ستاد مرکزی اربعین قرار گرفته است، ساخت بیش از ۱۴۵ هزار مترمکعب سایه‌بان و نصب مه‌پاش و برای تسهیل تحمل گرما برای زائران از مهمترین اقدامات ستاد است، همچنین بیش از ۲۰۵ میلیون بطری آب و بیش از یک میلیون قالب یخ و ده‌ها کارخانه تولید یخ برای ایام اربعین پیش بینی شده است.

صفر تا صد آن‌چه باید درباره اربعین ۱۴۰۳ بدانید

همچنین، مطابق اعلام دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین، سال گذشته ۱۴۸ میلیون پرس غذا در سه وعده توسط موکب‌داران عرضه شد و برای امسال ۱۰ درصد افزایش خدمات در این بخش پیش‌بینی شده است. برابر ابلاغ ستاد مرکزی اربعین برای سه وعده در روز ۵ میلیون نفر غذا طبخ خواهد شد.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون