پایان کار علی‌اکبر رائفی‌پور و مصاف؟!

پایان کار علی‌اکبر رائفی‌پور و مصاف؟!
در روز‌های گذشته بسیاری از چهره‌های نزدیک به رائفی‌پور متن‌های نسبتاً مشابهی منتشر کرده و از او و موسسه‌اش اعلام برائت کرده‌اند.
کد خبر: ۲۸۰۸۵
|
۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱

کیفرخواست علی‌اکبر رائفی‌پور در مورد نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی صادر و پرونده او به دادگاه ارسال شد. خبرگزاری میزان همچنین اعلام کرد که «درباره مسائل مطروحه پیرامون موسسه مصاف نیز تحقیقات قضایی در این زمینه ادامه دارد و به محض رسیدن به نتیجه نهایی اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت».

پیش از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس، اسناد مالی موسسه مصاف (متعلق به رائفی‌پور) که در جریان گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از بانک‌های دولتی به دست آمده بود، به طور عمومی منتشر شد. این اسناد نشان می‌دهد، از سال ۱۴۰۱ تاکنون حدود «۱۰۰ میلیارد تومان» به موسسه خیریه «مصاف» واریز شده که تحت عنوان «نذورات مردمی» بوده و در بین افراد و شرکت‌های مختلف پخش شده است.

کمی بعد از انتشار این اسناد، رئیس کل بانک مرکزی هم صحت آنها را تایید کرد، اما انتشار آن را غیرقانونی خواند. رائفی‌پور معتقد بود که این مساله سیاسی است و یک ویدئو نیز در توضیح گردش حساب‌های موسسه‌اش منتشر کرد. با سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و درگیر شدن کشور با آن خبر و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، مساله رائفی‌پور موقتاً بایگانی شد. اما با شکست جبهه موسوم به انقلاب در این انتخابات، بعد از حمایت او از جلیلی رائفی‌پور و موسسه‌اش بار دیگر در فضای مجازی مطرح شدند و این بار انحلال مصاف در مرکز توجه قرار گرفت.

 اکانت‌های منتسب به او در دوره انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری شدیدترین افشاگری‌ها را علیه قالیباف و جریان وابسته به او راه انداختند که آخر مشخص نشد کدام یک نادرست و کدام درست بود!

در روز‌های گذشته بسیاری از چهره‌های نزدیک به رائفی‌پور متن‌های نسبتاً مشابهی منتشر کرده و از او و موسسه‌اش اعلام برائت کرده‌اند. 

رائفی‌پور به خبر انحلال مصاف واکنش نشان داده و گفته به ما تهمت می‌زنند که «جاسوس و یهودی و نفوذی» هستید، «پولشویی می‌کنید»، «ابتذال سیاسی هستید»، «مشکل اخلاقی دارید»، «با برخی افراد امنیتی در ارتباط هستید» و «برای دولت سایه کار می‌کنید». او گفته از بسیاری از کسانی که اتهام زده‌اند شکایت کرده و روند قضایی در جریان است.

پایان کار علی‌اکبر رائفی‌پور و مصاف؟!

استاد همه‌چیزدان

علی‌اکبر رائفی‌پور متولد ۱۳۶۳ است، لیسانس حسابداری از شاهرود دارد، سابقه تحصیل در حوزه‌های علمیه ندارد و براساس آنچه وب‌سایت‌ها نوشته‌اند پیش‌زمینه علاقه او به مسائل مذهبی به دو پدربزرگ از طرف مادری و پدری او برمی‌گردد که امام‌جماعت مسجد بودند.

او سال گذشته به دلیل برخی اظهارنظر‌های عجیب درباره عربستان، برای چند روزی از سوی این کشور در زمانی که برای شرکت در مراسم حج رفته بود، بازداشت شد. علی‌اکبر رائفی‌پور در سال‌های اخیر به یکی از چهر‌های جنجالی تبدیل شده است، اما آنچه باعث شده که یک متولد دهه شصتی در کانون توجه رسانه‌ها قرار بگیرد، به دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد برمی‌گردد، زمانی که تب سخنان ضداسرائیلی در حکومت به‌شدت بالا گرفته بود و او در چنان فضایی توانست در مساجد، دانشگاه‌ها به‌عنوان سخنران دعوت شود و خودش را به‌عنوان یک «ضدصهیونیسم» دوآتیشه نشان دهد.

او در سال ۱۳۸۹ موسسه‌ای به نام «مصاف ایرانیان» تاسیس کرد که برگرفته از عبارت «مبارزه با صهیونیسم، اومانیسم و فراماسونری» است و برنامه‌ای به نام «جنبش مصاف» راه اندخت که به مذاق برخی خوش آمد و چنین اقداماتی زمینه گسترش فعالیت‌هایش را فراهم کرد و به مرور زمان دایره اظهارنظرهایش به همه چیز کشیده شد. چنان که خبرگزاری ایسنا در گزارشی آقای رائفی‌پور را «همه‌چیزدان» معرفی کرد و این خبرگزاری در مهرماه سال ۱۴۰۱ نوشت: «درباره چه چیزی سخنرانی می‌کند؟ همه چیز! حرف حسابش چیست: «زمستون می‌ره بهار میاد خب حالا بیاد به درک!»

رائفی‌پور در مردادماه ۹۸ درپاسخ به اینکه، چرا درباره سیاست‌های ارزی کشور می‌خواهد سخنرانی کند، گفته بود: «مطالعات اقتصادی فراوانی دارد، پراید ۵۰ میلیون تومانی و گوشت هر کیلوگرم ۱۰۰ هزار تومان را با مدل‌سازی پیش‌بینی کرده بود».

او به‌عنوان یک فعال سیاسی اصولگرا سخنرانی‌هایش معمولاً با حاشیه‌های فراوانی همراه است. براساس اظهارات رسانه‌ها به طور متوسط هر دو ماه یک‌بار اسم او به دلیل اظهارات عجیب‌وغریبی که مطرح می‌کند در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود. از آخرین نمونه‌های بحث‌انگیزی که می‌توان از او یاد کرد ویدئوی قدیمی است که او حضرت ابراهیم را همان زرتشت می‌داند.

او گفته که «درخصوص این موضوع که حضرت ابراهیم به ناحیه زاگرس تعلق داشته است، هیچ تردیدی ندارم. اما این موضوع که مربوط به کدام ناحیه زاگرس بوده است، محل دقت است و باید به این موضوع توجه کرد». به گفته او: «از آنجایی که حضرت ابراهیم از این ناحیه کوچ کرد و رفت، زرتشت هم دقیقاً در همین قطعه از داستان‌ها کلاً محو می‌شود و دیگر خبری از او نیست و نمی‌توان او را در تاریخ پیدا کرد».

او همچنین مدعی شده که انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور را در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرده است! او، اما اظهارنظر‌های عجیب‌تر هم طی سال‌های گذشته دارد. او آذرماه سال ۱۴۰۱ و در جریان اعتراضات نوشته بود: «اگر از جونتون سیر شدید به اعتراضات خیابانی بپیوندید، مخصوصاً اگر چهره زیبایی دارید!» و اشاره کرده بود که «پروژه کشته‌سازی» از طرف مخالفان نظام کلید خورده است.

در بهمن‌ماه همان سال، در آستانه برگزاری جشنواره موسیقی فجر، هنرمندان موسیقی را «هرزه» خطاب کرد، همچنین در یک برنامه سخنرانی مطالبی درباره «شوخی‌های جنسی اهل بیت ازجمله امام اول شیعیان» مطرح کرد که با واکنش‌های افراد مذهبی و حوزه‌های علمیه روبه‌رو شد. 

پیشوند «استاد» که طرفدارانش به او داده‌اند چنان به اسم آقای رائفی‌پور یدک شده است که کسانی مثل شهیندخت مولاوردی، از اعضای دولت حسن روحانی به طنز گفته بود: «نمی‌دانم استاد اسم کوچک آقای رائفی‌پور است یا در این سن و سال لقبش». هرچه هست علی‌اکبر رائفی‌پور با بستری که برخی جریان‌ها برایش فراهم کردند با تحلیل‌ها و اظهارات غیرقابل تصوری که درباره دین و فرقه‌گرایی، آخرالزمان، مهدویت، شیطان‌پرستی، فراماسونری و … به سر زبان‌ها افتاد.

به‌عنوان نمونه، حدود ۱۰ سال پیش در یک سخنرانی گفته بود: ۲۳۶ سال پیش در نقش و نگار پول دلار، نشانه‌های وجود دارد که طرح حمله به برج‌های دوقلوی نیویورک پیش‌بینی شده بود، در اهرام ثلاثه مصر نشانه‌هایی از فراماسونری، صهیونیسم و شیطان‌پرستی وجود دارد، هدف ساخت کارتون‌های تام‌وجری و میکی‌ماوس والت‌دیسنی محبوب کردن یهودی‌ها بوده است، شلوار «جین» از مفهوم جن و کفش پاشنه‌بلند نماد سُم جن است و در نهایت گفته بود مایکل جکسون، خواننده مشهور آمریکایی نمرده است.

رائفی‌پور با وجود همه انتقادات و اعتراضاتی که متوجه سخنانش می‌شود در بخشی از اصولگرایان و طیفی از طرفداران حکومت طرفدارانی دارد و همین اقبال باعث شده که در عرصه سیاسی فعالیتش را افزایش دهد و حتی سودای ورود به مجلس در سر کند. او در سال ۹۹ یک گام از این مرحله نیز فراتر گذاشته بود و در توییتی خود را در جایگاه و نفوذی قرار داده بود که می‌تواند لیست انتخاباتی اعلام کند و نوشته بود «اصولگرایان نگرانند مبادا در انتخابات لیست بدهم و موجب تفرقه در جامعه رأیشان شوم و اصلاح‌طلبان اساساً نگران ورود انقلابی‌ها به عرصه سیاسی هستند».

رائفی‌پور همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ از ابراهیم رئیسی حمایت کرد و او را «یاور شب‌هنگام فقرا» خوانده بود و خردادماه همان سال به تتلو (امیر مقصودلو) نامه نوشت و از حمایت این خواننده جنجالی و پرحاشیه از ابراهیم رئیسی قدردانی کرد و نوشت: «امیرحسین عزیز؛ به خاطر این روز‌ها به حالت غبطه می‌خورم، نه‌فقط از این جهت که مظلوم واقع شده‌ای، بلکه بیشتر برای اینکه معیار تشخیص حق از باطل گشته‌ای».

خبرگزاری‌های رسمی ازجمله ایسنا بار‌ها نوشته‌اند که «او معمولاً در هر سخنرانی‌اش ادعا‌های عجیب و قابل تأملی مطرح می‌کند، اما تقریباً هیچ وقت سند علمی برای ادعاهایش ارائه نمی‌دهد».

خبرگزاری ایسنا در مهرماه سال ۱۴۰۲ نوشته بود: «سخنان او معمولاً بر پایه سرچ‌های اینترنتی و گوگلی است و مرجع علمی خاصی ندارد. او عاشق طرح یک معما و حل کردن آن و با آب‌وتاب شرح دادن برای مخاطبانش است». خبرگزاری ایسنا در آذرماه سال ۹۵ رائفی‌پور را به‌عنوان «نوستراداموس زنده ایرانی» خطاب کرده بود، کسی که می‌تواند آینده را پیش‌بینی کند.

هر چه هست رائفی‌پور با حمایت برخی جریان‌های خاص به درجه‌ای از اثرگذاری رسید و حالا با تعدی از برخی اصول اساسی و دخالت کردن در اموری که احتمالاً به او ربطی نداشته، به مرور کنار خواهد رفت.

منبع: روزنامه سازندگی

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون