چرا روکش بالش در تابستان از توالت هم کثیف‌تر است!

چرا روکش بالش در تابستان از توالت هم کثیف‌تر است!
پس از یک هفته، تعداد باکتری‌های روی روبالشی نسبت به روی توالت فرنگی ۱۷ هزار کلونی بیشتر است
کد خبر: ۲۷۸۴۳
|
۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱

زی‌سان: این روزها، گرمای شدید تابستان بسیاری را بیرون و داخل خانه و حتی در خواب خیس عرق کرده است.

به گزارش زی‌سان به نقل از نیویورک پست، کارشناسان می‌گویند خواب شبانه توام با تعریق می‌تواند باعث تجمع باکتری در روبالشی شود و آن را از برخی وسایل حمام و دستشویی کثیف‌تر می‌کند.

دکتر گرت نای، مدیر برنامه علوم پزشکی، به ولز آنلاین گفت: «رویه‌های بالش را می‌توان کثیف‌تر از توالت در نظر گرفت. خبر خوب این است که منشاء این باکتری‌ها به احتمال بسیار زیاد خود شمایید و بنابراین، آسیب‌زا نیستند.»

این کارشناس حوزه پزشکی توصیه می‌کند روبالشی‌ها و ملافه‌ها را هفته‌ای یک بار بشویید تا از تجمع میکروب‌ها و رشد باکتری‌ها جلوگیری شود‌ــ حتی اگر منشاء این باکتری‌ها خودتان باشید.

نای در ادامه افزود برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که پس از یک هفته، تعداد باکتری‌های روی روبالشی نسبت به روی توالت فرنگی ۱۷ هزار کلونی بیشتر است.

به گزارش نشریه ریل سیمپل (Real Simple)، روبالشی‌هایی که شسته نشوند پس از یک هفته به‌طور متوسط حامل ۳ میلیون واحد تشکیل‌دهنده کلونی خواهند بود.

بر اساس پژوهش نای، بیشتر افراد معمولا در طول شب بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیمتر عرق می‌کنند. با این حال، دست‌کم ۲۰۰ میلیمتر از این آب جذب ملافه‌ها یا لباس خواب می‌شود.

نای گفت: «بدن سلول‌های پوست را تعویض می‌کند که به ریزش سلول‌های پوست منجر می‌شود. افراد روزانه به‌طور متوسط ۵۰۰ میلیون سلول پوست از دست می‌دهند (که بیشتر در شب اتفاق می‌افتد)، بدن همچنین ترشحات دیگری دارد، و مایعات بیشتری نیز از طریق بزاق از دست می‌دهد.»

اگر به این مسئله بی‌توجهی شود، مشکلات دیگری مانند تجمع قارچ یا هیره (مایت) گردوغبار ممکن است پیش بیاید که از سلول‌های مرده پوست تغذیه می‌کنند و فضولاتشان سبب بروز حساسیت و آسم می‌شود.

نای در ادامه افزود: «یافته‌های یک پژوهش نشان داده است که یک بالش معمولی دارای ۱۶ گونه متفاوت قارچ و در واقع میلیون‌ها هاگ قارچ است.»

کارشناسان توصیه می‌کنند در فصل تابستان رختخواب‌هایتان را هوا بدهید و ملافه‌ها را مرتب عوض کنید.

نای پیشنهاد می‌کند از ملافه‌های پلی‌استر به‌کلی صرف‌نظر کنید و سراغ ملافه‌های نخی یا کتانی بروید، لحاف را کنار بگذارید و فقط از ملافه استفاده کنید.

tags # خواب
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون