همه چیز درباره مینی سریال دِس DES

همه چیز درباره مینی سریال دِس DES
در سال ۱۹۸۳، دنیس نیلسن، قاتل زنجیره‌ای اسکاتلندی پس از کشف بقایای انسانی که مجرای فاضلاب را در نزدیکی خانه‌اش در لندن مسدود کرده بود، دستگیر شد.
کد خبر: ۲۷۷۶۴
|
۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸

زی‌سان: «دِس /Des» مینی سریالی سه قسمتی، ساخته کشور انگلستان است. این مینی سریال بر اساس داستان واقعی دستگیری قاتل زنجیره‌ای اسکاتلندی یعنی دنیس نیلسن ساخته شده که در سه قسمت شما را شگفت‌زده می‌کند.

مینی سریال DES

دنیس نیلسن یک قاتل سریالی بدنام و شیطان صفت بود که دستکم جان ۱۵ مرد جوان را در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود گرفت. او در نهایت در سال ۱۹۸۳ دستگیر شده و به حبس ابد محکوم گردید تا اینکه در می ۲۰۱۸ در سن ۷۲ سالگی در زندان و با «دردی مشقت بار» درگذشت. او به دنبال درد شدید شکمی به بیمارستان منتقل شده و مورد جراحی قرار گرفت. اما نیلسن دچار لختگی خون شده و شرایط او رو به وخامت گذاشت تا در ۱۲ می‌در زندان درگذشت.

مینی سریال DES

نیلسن علاقه زیادی به نگه داشتن جنازه قربانیانش در خانه داشت، اما این موضوع باعث شده بود که خانه او بوی تعفن بگیرد. به همین دلیل نیلسن تصمیم گرفت با توجه به مهارت‌هایی که در دوران خدمت در آشپزخانه ارتش بدست آورده بود، جنازه‌ها را تکه تکه کرده و از شر آنها خلاص شود. او با چاقو‌های آشپزی جنازه قربانیان را در کف آشپزخانه تکه تکه کرده و گاه برای جدا کردن گوشت، سر قربانیان را در دیگ می‌جوشاند.

سریال «دِس/Des» با الهام از کتاب برایان مسترز به نام «کشتن برای جمع» ساخته شده است، که در زندگی نیلسن عمیق می‌شود، و مصاحبه‌هایی که با خود این قاتل انجام داده است را آورده است.کشتار‌های نیلسن در سال ۱۹۷۸ با قتل نوجوان ۱۴ ساله‌ای به نام استفن هولمز آغاز شد؛ این پرونده یکی از بدنام‌ترین پرونده‌های جنایی تاریخ انگلستان است که پیامد‌های شخصی و کاری ارتباط با قاتل روانپریشی مثل نیلسن را نشان می‌دهد.

مینی سریال DES

«دِس /Des» نهمین سریال ساخته شده توسط شبکه ITV است که با استقبال عمومی همراه شد. لوئیس آرنولد به همراه ستارگانی، چون دیوید تننت، دنیل می‌و جیسون وانکینز این مینی سریال را کارگردانی کرده است.

آرنولد با انتخاب «دیوید تننت/ David Tennant» در نقش نیلسن انتخابی بسیار درست و تأثیرگذار را در نشان دادن کاراکتر نیلسن داشته است. «دیوید تننت» با حضوری هیپنوتیزکننده نیلسن را قاتلی منطقی بی روح سرد، کاریزماتیک و تشنه توجه دقیقا همان‌طور که در واقعیت بوده بازی کرده است.  

مینی سریال DES

آغاز سریال را کارگردان با تصاویر مستندی از کارتن خواب‌های لندن و این پرسش شروع می‌کند که آیا می‌توان برای بیکاران و بی خانمان‌ها امیدی را عرضه داشت؟ بی خانمان‌هایی که با هزار امید در لندن به‌دنبال رفاه آمده اند، اما حالا تبدیل به ارتشی بیکار از جوانان بی خانمان شده‌اند.

اریسا تقوا در ماهنامه فیلم نوشت: سریال «دِس» دربارۀ یک قاتل زنجیره‌ای است که در همان دقایق ابتدایی، اتفاقی و بدون هیچ گره‌گشایی یا تمهید دراماتیک خاصی، دستگیر می‌شود و به همۀ قتل‌ها بی‌معطلی اعتراف می‌کند و می‌گوید پانزده نفر را کشته است! می‌پرسیم اگر قرار نیست داستانی جنایی بدون گره‌گشایی‌های کلاسیک را دنبال کنیم پس چرا برای تماشای این سریال باید وقت بگذاریم؟ آیا در نهایت می‌فهمیم که اشتباه کرده‌ایم و قاتل شخص دیگری بوده و دس (دنیس نیلسن) ما را گمراه کرده است؟ در طول تماشا از هیجان و وحشت زهره‌ترک می‌شویم یا قرار است به تحلیل دوران کودکی و شخصیت قاتل برسیم؟ هیچ‌کدام! حتی خشونت عریان فیلم آن قدر کم است که می‌توان سریال را به نوجوانان هم نشان داد.  

مینی سریال DES

دربارۀ داستان‌های واقعی از قاتل‌های سریالی فیلم‌های زیادی ساخته شده، اما این مجموعۀ کوچک در فهم جهان‌بینی یک قاتل، مسیر تازه‌ای را پیش چشم مخاطب می‌گشاید؛ روایتی که شبیه هیچ‌کدام از قصه‌های قاتل‌های سریالی نیست. در این مینی‌سریال با عده‌ای پلیس معمولی با ظاهر و خصوصیاتی شبیه به آدم‌های عادی، قاتلی با هیبتی آرام و ساده شبیه به گریگوری پک (دیوید تنانت) و یک زندگی‌نامه‌نویس که تنها می‌دانیم با شریک هم‌جنسش زندگی می‌کند روبه‌رو هستیم. داستان مربوط به سال ۱۹۸۳ است و بدون هیجان و مثل برنامه‌های خبری با پیدا شدن چند استخوان در فاضلاب توسط یک لوله‌کش شروع می‌شود.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون