پنج اپیزود از اقدامات رندانه سرپرست ریاست

چرا «مخبر» محبوب همه شد؟

چرا «مخبر» محبوب همه شد؟
محمد مخبر به اندازه‌ای موفق عمل کرد که حتی بسیاری از مسعود پزشکیان خواستند که او را در منصب معاون اول ریاست جمهوری ابقا کند. سرپرست ریاست جمهوری به اندازه‌ای بی‌حاشیه و مدبرانه امور را مدیریت کرد که بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی خواهان سپردن شهرداری تهران بعد از پایان مسئولیت او در دولت سیزدهم به او شدند
کد خبر: ۲۷۵۱۸
|
۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹

زی‌سان: او فراتر از انتظار‌ها ظاهر شد توانست ستاره صحنه سیاست‌ورزی این روزهای ایران شود. محمد مخبر نه تنها در اداره امور قوه مجریه بعد از شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش موفق بود، بلکه نشان داد سیاست‌مداری اخلاق‌مدار است. همین ویژگی‌ها موجب شد که او به محبوبیتی قابل توجه در میان تمامی جناح‌ها دست پیدا کند. 

به گزارش «زی‌سان»، محمد مخبر به اندازه‌ای موفق عمل کرد که حتی بسیاری از مسعود پزشکیان خواستند که او را در منصب معاون اول ریاست جمهوری ابقا کند. سرپرست ریاست جمهوری به اندازه‌ای بی‌حاشیه و مدبرانه امور را مدیریت کرد که بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی خواهان سپردن شهرداری تهران بعد از پایان مسئولیت او در دولت سیزدهم به او شدند. در ادامه روایت محبوب شدن محمد مخبر در پنج اپیزود ارائه می‌شود. 

اپیزود نخست؛ وقتی مخبر نامزد انتخابات نشد

زمانی که ابراهیم رئیسی و همرانش به شهادت رسیدند، پیش‌بینی اکثر جریان‌های سیاسی و رسانه‌ها این بود که مخبر به عنوان معاون دولت سیزدهم و شخصی که بیشترین نقش را در مدیریت دولت در سه سال گذشته داشته خود را برای انتخابات نامزد کند. مخبر نه تنها خود را کاندید نکرد بلکه با صراحت اعلام کرد تنها هدف مدیریت صحیح دولت تا زمان تحویل امور به منتخب مردم در دولت چهاردهم است. 

شاید اکنون معنا و مفهوم اظهارات سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت برای مردم و ناظران سیاسی قابل فهم شده باشد. خلجی در آن مقطع تاکید کرد: «مخبر خود را متعهد می‌دانست که بار مسئولیتی که با فقدان آیت‌الله رئیسی به دوش گرفته به انتها برساند و درگیر شدن در جریان رقابت، او را از ادای تکلیف نسبت به مردم بزرگوار ایران اسلامی و روح شهید خدمت باز ندارد. زیرا ورود به رقابت‌های انتخاباتی، بگو مگو‌های سیاسی و ... می‌توانست به اداره بی‌طرفانه دولت و نیز برگزاری انتخابات آسیب‌زده و باعث کندی یا توقف انجام امور کشور و خدمت به مردم شود.»

کنش‌ها و رفتار‌های مخبر در روز‌های گذشته مصداق کامل یک رفتار حرفه‌ای از سوی سیاست‌مداری خبره بود که مصداق کنش‌ورزی از روی وظیفه و نه در راستای منافع جناحی را معنا بخشید. 

اپیزود دوم؛ ایفای نقش بی‌طرفی تمام‌عیار در انتخابات

مخبر در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم نقشی بی‌بدیل و ماندگار را ایفا کرد. مخبر در هر دو دور انتخابات با صراحت بر بی‌طرفی دولت در فرآیند برگزاری انتخابات کرد. سرپرست ریاست جمهوری تاکید کرد: به مردم اطمینان می‌دهم دولت بدون هیچ گونه گرایشی انتخابات را برگزار می‌کند. وی افزود: دولت به دقت سلامت انتخابات رصد می‌شود. او همچنین، تصریح کرد: مردم مطمئن باشند که دولت با تمام توان از رای مردم صیانت خواهد کرد و تمام دستگاه‌های مسئول در این مطلب بسیج هستند و انشالله فردا شاهد یک حماسه دوباره از مردم باشیم.

در گامی مهم‌تر پس از آن‌که محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور که رئیس ستاد سیعد جلیلی بود، در مراسم دهیاری‌های دولت شرکت کرد، با واکنش تند سرپرست ریاست‌جمهوری مواجه شد. در این زمینه، سینا جهانی، خبرنگار نوشت: «محمد مخبر در تماس تلفنی با محسن منصوری، رییس ستاد سعید جلیلی به دلیل درگیر کردن دهیاری‌ها در انتخابات به نفع یک نامزد، به شدت به او تذکر داد. شنیده‌ها می‌گویند چالش بین مخبر و منصوری پس از این اتفاق به اوج رسیده است.» حتی دفتر محمد مخبر در روز برگزاری انتخابات نیز با آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات تماس گرفت و تاکید کردند: اگر تخلفی اتفاق افتاده به اطلاع آنها برسد. 

مجموع این اقدامات مخبر موجب شد که حجمی وسیع از تقدیر‌ها به سوی او رهسپار شود. برای نمونه، محمد مهاجری، روزنامه نگار اصولگرا نوشت: انصاف آن‌است که از آقای محمد مخبر که برخلاف چهره‌های اصلی دولت سیزدهم، در طول۳سال گذشته وارد بازی سیاسی نشد و به همین جهت مغضوب تندرو‌ها بود و ضمنا در۵۰روز اخیر با کاندیدا نشدن حسن نیت خود را نشان داد و در حالیکه اکثر مدیران سرشان گرم سیاست بود، به کار دولت اهتمام داشت خداقوت بگوییم.

اپیزود سوم؛ بخشنامه جلوگیری از تغییر در ساختار‌های سازمانی و جابه‌جایی نیروی انسانی

پس از اعلام نتایج انتخابات دور دوم که با پیروزی مسعود پزشکیان همراه بود، اخباری مبنی بر عزل و نصب‌ها در مناصب دولتی منتشر شد. این موضوع بلافاصله با واکنش و تذکر جدی محمد مخبر همراه شد. مخبر در بخشنامه‌ای تاکید کرد: «به موجب این بخشنامه کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند تا زمان استقرار دولت چهاردهم از هر گونه تغییر در ساختار‌های سازمانی، جابه‌جایی نیروی انسانی و نقل و انتقال اموال دولتی، اعمال آیین‌نامه جدید، تغییر در تعرفه‌ها و عوارض و هرگونه اقدامات خارج از ضوابط و مقررات خودداری نمایند.».

این اقدام مخبر با تقدیر بسیاری از فعالان سیاسی همراه شد. برای نمونه عباس عبدی نوشت: دنبال این بودم که ببینم آیا آقای مخبر نامزد می‌شود یا خیر؟ دو بخشنامه وی در جلوگیری از انتصابات و نیز ممانعت از انجام اقدامات مهم دیگر؛ برایم جالب بود و شاهد و قرینه‌ای بر اراده قدرت در چیدن دم تندرو‌ها بود. چند بار پیگیری کردم، ولی شاهدی که آقای مخبر علاقه به حضور یا دستوری برای حضور داشته باشد به دست نیاوردم.

ایپزود چهارم؛ تکذیب اخبار گرفتن پست جدید

دستیار ویژه سرپرست ریاست‌جمهوری تمام اخبار و گمانه‌زنی‌ها درباره مسئولیت آینده محمد مخبر را تکذیب کرد. کاوه اشتهاردی دستیار ویژه سرپرست ریاست‌جمهوری در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: تمام اخبار و گمانه‌زنی‌هایی که طی روز‌های گذشته در خصوص مسئولیت بعدی دکتر مخبر در رسانه‌ها منتشر شده نادرست است و ایشان در حال حاضر به عنوان سرپرست ریاست جمهوری، هیچ دغدغه‌ای جز انجام دقیق و با قوت امور دولت سیزدهم ندارند.

اپیزود پنجم؛ وقتی در دزفول بنر‌های تشکر و قدردانی را پایین کشید!

واپسین اقدام قابل تحسین مخبر که شاید بیش از بیش موجب محبوبیت او شده، در جریان سفر اخیر او به زادگاهش شهر دزفول است. ماجر از این قرار است که محمد که برای شرکت در مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا به شهرستان دزفول سفر کرده بود، با مشاهده بیلبورد‌های تبلیغی و تقدیر از زحماتش در مدت ۵۰ روز سرپرستی ریاست جمهوری که توسط شهرداری و شورای شهر دزفول به صورت گسترده نصب شده بود، دستور داد تا بیلبورد‌ها سریعاً جمع آوری شود. وی گفت: ما هر کاری کردیم خدمتگزاری به مردم و انقلاب و اجرای دستور رهبر انقلاب بود و نیاز به این کار‌ها نیست!

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون