روز‌های سخت آقای شهردار در بهشت

شبح برکناری روی سر «زاکانی»!

شبح برکناری روی سر «زاکانی»!
اگر درگذشته موضوع برکناری زاکانی در حد یک شایعه بود، اخیرا به چالشی در درون شورای شهر تهران تبدیل شده است. کنون شبح برکناری بیش از هر زمان دیگری بر در‌های دفتر آقای شهردار می‌کوبد. هر چند برکناری او قطعی به نظر نمی‌رسد، اما ماندن او نیز چندان آسان نیست
کد خبر: ۲۷۲۴۸
|
۲۵ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۷

زی‌سان: انتشاری فیلمی جنجالی درباره خرید و فروش پست‌های شهرداری تهران عرصه را بیش از هر زمان دیگری بر زاکانی در ساختمان بهشت تنگ کرده است، اما ماجرای مطالبه برای برکنار او به چند ماه قبل‌تر بر می‌گردد. جایی که زاکانی قصد داشت بخشی از درختان پارک قیطریه را قطع و مسجد بنا کند. 

به گزارش «زی‌سان»، در شرایطی که علیرضا زاکانی در ماه‌های گذشته به شدت زیر موج انتقادات قرار داشت در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد تا موج انتقادات از او دو چندان شود. او در تمامی مناظره‌های تلویزیونی انتخابات ریاست جمهور چهاردهم قصد داشت عملکرد مثبت خود در شهرداری تهران را به رخ بکشد ولی نه در جریان مناظرات و نه در درون جامعه ظاهرا حرف‌های او خریداری نداشت. 

اگر درگذشته موضوع برکناری زاکانی در حد یک شایعه بود، اخیرا به چالشی در درون شورای شهر تهران تبدیل شده است. به گونه‌ایی که امروز یک‌شنبه (۲۴ تیر) نشست شورای شهر تهران به شدت تحت تاثیر این مساله قرار گرفت. اکنون شبح برکناری بیش از هر زمان دیگری بر در‌های دفتر آقای شهردار می‌کوبد. هر چند برکناری او قطعی به نظر نمی‌رسد، اما ماندن او نیز چندان آسان نیست. 

جنجالی شدن ماجرای پست‌فروشی 

اخیرا ویدئویی کوتاه از یک شخص منتشر شده که برای سید هادی کسایی زاده، روزنامه‌نگار ماجرای تلاش برای رسیدن به پست معاونت شهرسازی منطقه یک تهران را نقل می‌کند.

این شخص می‌گوید: «۳بار در دفتر آقای «ص»، مشاور شهردار تهران جلسه برگزار کردیم و بیش از ۸ بار در میز خدمت نمازجمعه با او جلسه گذاشتیم. جلسات مختلفی با شهردار منطقه یک هم داشتیم تا من معاون شهرسازی منطقه یک شوم. به همه و حتی به معاون شهردار تهران نیز به‌عنوان معاون شهرسازی منطقه یک معرفی شدم. در آخر از من ۴۰۰ سکه طلا و ۴۵۰ هزار دلار پول بابت خرید یک ویلا در آلانیا که توسط محمدحسین خزعلی در حال ساخت است مطالبه کردند، در غیر این‌صورت به آن پست نمی‌رسیدم.»

در پی طرح ادعا‌هایی در فضای مجازی مبنی بر اخذ رشوه در ازای اعطای پست در شهرداری، دادگستری کل استان تهران نیز وارد ماجرا شد. دادگستری کل استان تهران در همین زمینه تاکید داشت تمامی ابعاد موضوع مورد بررسی قرار گیرد و در صورت احراز هر گونه قصور و یا تقصیر با عوامل آن برخورد شود. همچنین در راستای صیانت از امنیت روانی جامعه در صورتی که ادعا‌های طرح شده در این زمینه فاقد سندیت و اعتبار تشخیص داده شد، با مخلان امنیت روانی جامعه به جد برخورد شود.

شبح برکناری روی سر زاکانی در بهشت!

انتقادات شدیداللحن نرجس سلیمانی از زاکانی

علاوه بر جنجالی شدن ماجرای پست‌فروشی، انتقادات دختر سردار سلیمانی نسبت به علیرضا زاکانی نیز بسیار جنجالی شد.

 نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران، امروز یک‌شنبه در دویست و چهل و نهمین جلسه شورا، با انتقاد تند از عملکرد علیرضا زاکانی و مدیران او گفت: از وقتی وارد شورا شدیم شهر تغییر قابل توجهی نداشته و حمل و نقل عمومی، جمع آوری پسماند، اختلال در مدیریت امور شهری و ارتباط مردم با شهرداری همچنان وضعیت مناسبی ندارد.

سلیمانی ادامه داد: در مطالب منتشر شده در فضای مجازی و افشای اطلاعاتی که به یک عرف در مناطق تبدیل شده را شاهد هستیم. اگر چه دستاورد برای ما ۲۱ نفر مهم است، اما مشکل اصلی عدم حذف فرایند اختلاف‌زا و اختلافات جزیره‌ای سطوح و مقیاس‌های خرد و کلان است. حتی در مورد یکی از وعده‌های داده شده موفقیت قطعی به دست نیامده که قابل دفاع باشد اگرچه پرسنل شهرداری با تلاش خود کار‌های خوبی را رقم زدند، بهتر از زمان حضور مدیران ارشد شهرداری، شهر را اداره کردند. سلیمانی با اشاره به مقبولیت و مشروعیت به عنوان دو اصل اساسی در جایگاه شهردار تهران، گفت: وقتی مقبولیت از بین می‌رود مشروعیتی باقی نمی‌ماند. اصلاح امروز منتج به نتیجه نخواهد شد. شهر نیازمند عطاری دانا و خاموش است تا در سکوت تلاش کند بدون هیاهو هر دم در هوس جای دیگر نباشد.

زاکانی زیر موج بزرگ انتقادات

کارزار برکناری علیرضا زاکانی از سمت شهردار تهران تا لحظه تنظیم گزارش حاضر به حدود ۱۵۵ هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است. البته پیش بینی می‌شود این کارزار تا زمان پایان کارزار یعنی ۳۱ شهریور سال جاری به تعداد بسیار چشم‌گیرتری برسد. 

ریشه این کارزار به اسفند سال گذشته برمی گردد. زمانی که شهرداری اعلام کرد در پارک قیطریه خواهان ساخت یک مسجد است و چندین درخت کهنسال در آن نقطه قرار داشت. این منطقه خیلی حساس بود و اگر آن مسجد با سطح اشغال ۸۰۰ متر و خاکبرداری ۲۰ متر و مساحت ۳۵۰۰ متر ساخته می‌شد، تمام سیستم زه کش و نظام ریشه‌ای پارک را نابود می‌کرد و چیزی به نام پارک قیطریه نداشتیم. آن کارزار هم نزدیک به ۱۶۰ هزار امضا پیدا کرد و شورای شهر واکنش نشان داد و پروژه را تعطیل کرد.

شبح برکناری روی سر زاکانی در بهشت!

آن‌چنان که محمد درویش فعال محیط زیست می‌گوید: «شهرداری پذیرفت که چنین سازه‌ای در آن منطقه ساخته نشود و سازه‌ای ۲۰۰ متری در بخش دیگری از پارک ساخته شود. خیری که قرار بود این کار را بکند خوشبختانه از آن کار هم انصراف داد. به موازات آن شهرداری خواهان تغییر کاربری در پارک لاله را داشت که گونه‌های ارزشمندی در آن قرار دارد. در نهایت جلو توقف آن پروژه هم گرفته شد. آقای زاکانی در تلویزیون گفت که ما مسجد می‌سازیم و می‌خواهیم در چندین پارک مسجد بسازیم. این مسأله شهروندان را تحریک کرد که کارزار جدی‌تر را دنبال کنند. الان ۱۶ متر سرانه فضای سبز است، اما استاندارد آن ۲۵ متر است.»

اکنون موج اعتراضات برای برکناری شهردار تهران به سرعت در حال رشد است. در وضعیت جدید این تنها اصلاح‌طلبان نیستند که خواهان برکناری زاکانی هستند؛ بلکه چهره‌ای اصول‌گرا نیز به منتقد او تبدیل شده‌اند. برای نمونه، اخیرا سیدمصطفی میرسلیم فعال سیاسی عضو حزب موتلفه اسلامی در صفحه اجتماعی ایکس نوشت: رئیس شورای شهر با توجیه خطا‌های شهردار خود را شریک جرم او می‌کند. معلوم نیست این جماعت کی می‌خواهند از غفلت به درآیند.

نیاز شورای شهر تهران به ۱۴ رای برای برکناری زاکانی

در میانه طرح جدی برکناری علیرضا زاکانی از سمت ریاست شهرداری تهران، اکنون مساله مهم این است که آیا شورای شهر تهران در این زمینه اقدامی جدی انجام خواهد داد؟ در این زمینه، مهدی اقراریان رییس کمیته نظارت شورای شهر تهران در واکنش به کارزای برکناری شهردار تهران گفت: عزل شهردار تهران نیاز به ۱۴ رای شورا دارد. با افتخار جزو منتقدین شهردارم، اما شهردار تهران مدافعانی هم در شورا دارد.

شبح برکناری روی سر زاکانی در بهشت!

همچنین، قبل‌تر جعفر تشکری هاشمی، عضو شورای شهر تهران، درباره احتمال استیضاح زاکانی به «انتخاب» گفت: موضوع استیضاح آقای زاکانی هنوز بحث جدی در شورای شهر نیست. برای این موضوع باید به تخلفات و ایرادات خیلی جدی رسیده باشیم. به نظر من الان این بحث موضوعیتی در شورا پیدا نمی‌کند، اما نقش مطالبه‌گری خودمان از شهردار را ادامه می‌دهیم. ما برای نقد شهردار جدی هستیم. تا زمانیکه شهردار پیگیر سیاست‌های ابلاغی شورا باشد، حتماً مورد حمایت ماست، اما اگر انحرافی ببینیم، بابت انحرافات جدی هستیم. در حال حاضر چنین فضایی را برای استیضاح نمی‌بینم.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون