مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۳ چقدر است؟ + شرایط دریافت

مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۳ چقدر است؟ + شرایط دریافت
مبلغ وام ازداواج ۱۴۰۳ در بودجه سالانه تعیین می‌شود. رقمی که در مهم‌ترین سند مالی کشور به چشم می‌خورد، بعدا از سوی نمایندگان مجلس مورد تصویب قرار گرفت؛ ۳۵۰ میلیون تومان برای زوج‌های زیر ۲۵ سال.
کد خبر: ۲۷۱۸۶
|
۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رقمی که بودجه سال جاری برای وام ازدواج در نظر گرفت، موافقت کردند و پس از آن بانک مرکزی وارد میدان شد و با ابلاغ بخشنامه‌ای، مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۳ را اعلام کرد. اگر نگاهی به این بخشنامه بیاندازیم، دارای چند بند است که مهم‌ترین آنها عبارتند از اینکه وام ازدواج ۳۰۰ میلیون تومانی به زوجینی که تابعیت جهموری اسلامی ایران را دارند، تعلق می‌گیرد. بند مهم‌تر آن این است که تسهیلات قرض‌‍الحسنه ۳۵۰ میلیون تومانی به پسرانی که سن ازدواج آنها کمتر از ۲۵ سال است و دخترانی که سن‌شان زیر ۲۳ است، اختصاص داده می‌شود.

شرایط دریافت وام ازدواج ۱۴۰۳

شاید وام ازدواج را بتوان یکی از انگیزه‌های شروع یک زندگی مشترک توسط برخی جوانان دانست. هرچند می‌دانیم دریافت این وام خیلی ساده نیست و بانک‌ها تمایلی به پرداخت آن ندارند. حرف‌شان هم این است که تسهیلات تکلیفی در این شرایط اقتصادی، فشار مضاعفی را به آنها تحمیل می‌کند. با اینحال، شاید این مبلغ برای برخی از زوج‌های جوان تامین‌کننده بخشی از نیاز‌های آنها باشد؛ برای مثال تامین مبلغ رهن یک آپارتمان در پایتخت.

هرچند زوج‌هایی که تمایل به دریافت وام ازدواج دارند، بلافاصله بعد از عقد برای آن اقدام می‌کنند، اما ناگفته نماند که برای برخورداری از این تسهیلات هم شرط و شروطی مطرح شده است. شرایط بدین شرح است؛ ازدواج باید به‌صورت عقد رسمی باشد و در دفاتر معتبر ثبت و سند ازدواج دریافت شود. زوجینی که قصد دریافت وام ازدواج را دارند، باید صرف‌نظر از اینکه در داخل کشور یا خارج ساکن هستند، تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند.

بررسی ما نشان می‌دهد که داشتن کارت ملی دائمی یا موقت جمهوری اسلامی ایران برای زوجین ضروری است. ارائه سفته و معرفی یک ضامن معتبر که بانک آن را تأیید کند نیز از دیگر شرایط دریافت وام ازدواج است. برای اینکه به شما وام ازدواج تعلق بگیرد، تاریخ عقد نیز گزینه مهمی است که به آن توجه می‌کنند؛ تاریخ عقد باید بعد از تاریخ اول فروردین ۱۴۰۱ باشد.

ماجرای وام ازدواج دهه شصتی‌ها چه بود؟

بر اساس این گزارش، همین چند وقت قبل بود که انسیه خزعلی، معاون رئیسی در امور زنان و خانواده از وام جدید ازدواج خبر داد که مبلغ آن ۵۰۰ میلیون تومان اعلام شد؛ ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات ازدواج، ۲۰۰ میلیون تومان برای خرید اقساطی جهیزیه و ۲۰۰ میلیون تومان وام اشتغال در نظر گرفته شده است.

 خبری که برای برخی جوانان امیدوارکننده بود، اما بعدا مشخص شد که این تسهیلات تشویقی برای ازدواج تنها به دهه شصتی‌هایی تعلق می‌گیرد که ساکن روستا یا شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر هستند. کازمزد این وام هم چهار درصد تعیین شده است و یکی از شروط برخورداری از این وام برای زوجین این است که تاریخ تولد آنها در دهه ۶۰ در بازه تاریخی یک فروردین ۱۳۶۰ تا ۲۹ اسفند ۱۳۶۹ باشد. بنابراین، مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۳ برای تمام زوجین همان ۳۵۰ میلیون تومانی است که در بخشنامه بانک مرکزی قید شده است.

منبع: اقتصاد نیوز

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون