آیا جدا خوابیدن زوج‌ها مفید است یا با هم خوابیدنشان؟

آیا جدا خوابیدن زوج‌ها مفید است یا با هم خوابیدنشان؟
مایکل سولندر و همسرش ۴۲ سال است که با هم زندگی می‌کنند. آن‌ها در ۱۰ سال اول زندگی خود، یک تخت مشترک داشتند اما از آن زمان در اتاق‌های جداگانه می‌خوابند.
کد خبر: ۲۶۹۶۷
|
۲۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۴

آنها جدا خوابیدن را برای این در پیش گرفتند که مایکل دچار خروپف مزمن و شدید بود. در نهایت آپنه خواب برای او تشخیص داده شد و او به اجبار استفاده از دستگاه «فشار جریان هوای همواره مثبت» یا CPAP را آغاز کرد.

مایکل پس از آن که حتی دستگاه جریان هوا هم توانست خروپفش را قطع کند، به دلیل مشکلات دیگر همچنان با همسرش در خانه‌شان در شهر شارلوت واقع در ایالت کارولینای شمالی آمریکا جدا از هم می‌خوابند.

این بار، مایکل ترجیح می‌داد شب‌ها اتاق گرم باشد، در حالی که همسرش معمولا سرمایی بود.

مایکل سولندر که ۶۶ سال سن دارد در این رابطه می‌گوید: «برای ما، داشتن اتاق‌های جداگانه برای خواب فقط باعث ایجاد یک رابطه سالم‌تر و بهتر می‌شود. در نتیجه، از این موضوع ابایی نداریم.»

علت تمایل به جدا خوابیدن زوج‌ها چیست؟

مسائلی همچون خروپف، ترجیحات متفاوت دمایی، پتوقاپی ناخواسته از روی دیگری و غلت خوردن، اغلب زن و شوهر را به سمت جداخوابی سوق می‌دهد.

عوامل دیگر همچون بیماری، ساعت‌های کاری متفاوت و زمان‌های مختلف خوابیدن و بیدار شدن نیز مطرح است.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال گذشته توسط آکادمی پزشکی خواب آمریکا انجام شد، بیش از یک سوم آمریکایی‌ها ابراز داشتند که گه گاه یا به طور مداوم در اتاق دیگری می‌خوابند تا عادات خواب خود را متناسب با نیاز‌های شریک زندگی‌شان تنظیم کنند.

جالب اینجاست که مردان معمولاً ترجیح می‌دهند روی مبل یا در اتاق مهمان بخوابند و نیز برخلاف انتظار، زوج‌های جوان بیشتر از افراد مسن‌تر، ترتیبات خواب جداگانه‌ای را ترجیح می‌دهند.

رابطه خواب ناکافی با دعوا‌های زناشویی

دکتر سیما خوسلا، متخصص ریه و سخنگوی این آکادمی گفت که رسیدن به خواب کافی که معمولاً هفت تا هشت ساعت برای بزرگسالان است، برای داشتن روابط سالم مهم است.

خوسلا خاطرنشان کرد که مطالعات آنها نشان می‌دهد افرادی که به طور مداوم خواب سبکی را تجربه می‌کنند، بیشتر مستعد درگیری با شریک زندگی خود هستند.

وی گفت: «این واقعاً به این بستگی دارد که مردم خواب خود را در اولویت قرار دهند. من بیمارانی داشته‌ام که ۶۰ سال است ازدواج کرده‌اند و قسم می‌خورند که داشتن اتاق‌خواب‌های مجزا به رابطه طولانی مدت آنها کمک می‌کند.»

او افزود که جداخوابی «احتمالاً بیشتر از آن مقداری است که فکر می‌کنیم.»

خوسلا گفت که همین امر در مورد آپنه خواب که یکی از دلایل اصلی خروپف شدید است نیز صدق می‌کند. مایکل سولندر گفت بعد از این که متوجه شد کم‌خوابی بر خودش و همسرش تأثیر گذاشته، به متخصص خواب مراجعه کرده است.

مایکل توضیح داد: «من خودم و همسرم را بیدار می‌کردم. نمی‌دانستم آپنه خواب دارم. حدود ۲۰ سال پیش، من شروع به چرت زدن پشت چراغ قرمز، حین تماشای تلویزیون، یا حتی موقع نشستن و کتاب خواندن کردم. مدام احساس خستگی می‌کردم. آن موقع بود که فهمیدم یک گوشه کار می‌لنگد.»


سرِ خود این کار را انجام ندهید

نکته کلیدی برای ایجاد فضا‌های خواب جداگانه، این است که در مورد آن از قبل با شریک زندگی‌تان مشورت کنید، درست همان کاری که مایکل سولندر نیز با همسرش انجام داد.

خوسلا می‌گوید: «هدف از این کار پرهیز از صمیمیت نیست. بلکه بر این دلالت دارد که صمیمیت همچنان می‌تواند حفظ شود، شما می‌توانید اوقات صمیمی خود را با هم بگذرانید، اما بعد از آن فقط جدا می‌خوابید. این بخش واقعاً مهمی از گفتگو است و هر دو طرف باید قبل از انجام آن به توافق برسند.»

کمااینکه وقتی دکتر خوسلا برای برخی از بیماران خود جدا خوابیدن را تجویز می‌کرد، تردید‌هایی را در میان آنها مشاهده می‌کرد.

«به طور کلی، احتمالاً توصیه اول همیشه این است که قبل از هرگونه تصمیم‌گیری در این خصوص به دنبال گرفتن مشاوره تخصصی باشید. شاید بتوان ریشه اختلال خواب شما را درمان کرد»

او توضیح داد: «وقتی پیشنهاد می‌کنم جدا از هم بخوابید، که معمولاً به دلیل خروپف یکی از زوجین در اوایل صبح است. مردم اغلب بلافاصله در برابر این ایده مقاومت می‌کنند و می‌گویند که این ایده برای آنها کارساز نخواهد بود.»

به گفته خوسلا، برخی افراد «یک دقیقه به این موضوع فکر می‌کنند، و می‌توان گفت که آنها به گونه‌ای از این ایده خوششان می‌آید، اما می‌پرسند که چگونه آن را به شریک زندگی خود بگویند؟»

با هم خوابیدن همچنان بهتر است

دکتر فیلیس زی، مدیر کلینیک خواب در بیمارستان نورث وسترن مموریال شیکاگو، گفت: با وجود اینکه جدا از هم خوابیدن شرم‌آور نیست، اما فناوری در برخی جهات به سهولت خواب زوج‌ها کمک کرده است.

زی گفت دستگاه‌هایی که صدا‌های آرامش‌بخش تولید می‌کنند، بالشت‌ها و ملافه‌های خنک‌کننده، تشک‌هایی با کنترل دمای دوگانه و پتو‌های برقی با کنترل دوگانه می‌توانند کمک کننده باشند.

برخی از زوج‌ها نیز برای راحت‌تر خوابیدن، از تکنیک خیلی ساده استفاده از پتو‌های غیر مشترک استفاده می‌کنند.

زی گفت: «شمار اتاق‌خواب‌های جداگانه بین افراد از آن جهت شیوع پیدا کرده که مردم از اهمیت خواب باکیفیت برای سلامت کلی خود آگاهی بیشتری پیدا کرده‌اند.»

او گفت: «از سوی دیگر، تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد با هم خوابیدن نیز فوایدی خاص خود را دارد.»

دکتر فیلیس زی خاطر نشان کرد: «به طور کلی، احتمالاً توصیه اول همیشه این است که قبل از هرگونه تصمیم‌گیری در این خصوص به دنبال گرفتن مشاوره تخصصی باشید. شاید بتوان ریشه اختلال خواب شما را درمان کرد».ی

tags # خواب
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون