۱۱ نکته درباره مناظره پنجم و پایانی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم

پایان باز ماراتن مناظره‌های چهار علیه یک

پایان باز ماراتن مناظره‌های چهار علیه یک
حمله هدفمند و از پیش برنامه‌ریزی شده به مسعود پزشکیان با رمز «دولت سوم روحانی» از همان آغاز مناظره به وضوح قابل مشاهده بود
کد خبر: ۲۵۲۴۲
|
۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۶

زی‌سان: پنجمین و آخرین مناظره نامزد‌های انتخابات چهاردهم ریاست جمهور امروز سه‌شنبه (۵ تیر) برگزار شد. این مناظره از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶:۳۰ با اجرای مهدی خسروی و با محوریت «اقتصاد» و برنامه‌ها برای مدیریت کشور در صورت رسیدن به ریاست جمهوری برگزار شد. 

به گزارش «زی‌سان»، ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری برای پنجمین و آخرین بار مقابل یکدیگر به طرح برنامه‌های خود در حوزه مسائل اقتصادی در صورت رسیدن به پاستور پرداختند. در ادامه مهم‌ترین حاشیه‌ها و موضوعات آخرین مناظره ارائه شده است.

۱- اولین حاشیه مناظره آخر را قبل از شروع نشست و برنامه شاهد بودیم. جایی که سید امیر حسین قاضی‌زاده به تمام افراد حاضر در استودیو اعم از کارمندان صداوسیما تا نامزد‌های رقیب خود در مناظره عیدی داد. بر اساس رسم همیشگی سادات در روز عید غدیرخم سادات به دیگران عیدی می‌دهند؛ بنابراین اقدام او برای عیدی دادن را به دلیل مناسبت عید غدیرخم می‌توان ارزیابی کرد. 

پایان باز ماراتن مناظره‌های چهار علیه یک

۲- دومین نکته قابل توجه مناظره پایانی حذف پرسش‌های کارشناسان بود. در مناظره‌های قبلی کارشناسان در قالب پرسش‌هایی از قبل ضبط شده از نامزد‌های انتخابات سوال می‌پرسیدند و هر یک از کاندیدا‌ها باید به آن پرسش‌ها پاسخ می‌دادند. در مناظره پایانی این پرسش از سوی مجری مطرح شود که در صورت رسیدن به ریاست جمهوری اولین اقدام یا اقدامات شما چه خواهد بود. 

۳- رونمایی علیرضا زاکانی از بسته‌های بروشوری خود در مناظره پنجم کانون توجهات را به سوی خود جلب کرد. او مجددا بر یارانه طلایی خود تاکید کرد و وعده‌های بزرگ دیگری را در زمینه مشکن، امنیت غذایی و... مطرح کرد. زاکانی در مناظره‌های گذشته با رونمایی از کتاب، کتابچه و بروشور جنجال‌ساز شده بود. 

۴- حمله هدفمند و از پیش برنامه‌ریزی شده به مسعود پزشکیان با رمز «دولت سوم روحانی» از همان آغاز مناظره به وضوح قابل مشاهده بود. نامزد‌های اصول‌گرا با طرح این موضوع که تمامی اعضای دولت روحانی ستاد پزشکیان را در دست گرفته‌اند، دولت او را دولت سوم روحنی معرفی کردند. در ادامه نقد‌هایی جدی علیه عملکرد و دستاورد‌های دولت روحانی در دهه ۱۳۹۰ مطرح شد. 

۵- مسعود پزشکیان کانون اظهارات خود در بخش اول سخنانش را بر روی کلید واژه صداقت و دروغ نگفتن قرار داد. او بار‌ها گفت: «دروغ نخواهم گفت.» پزشکیان تاکید کرد: «من به آزادی رسانه‌ها و شفافیت باور دارم. من به رعایت حقوق شهروندی باور دارم. دولت من دولت شنیدن صدای مردم خواهد بود، تاکید می‌کنم دروغ نخواهم گفت.» این کلیدواژه پزشکیان را به نوعی می‌توان کنایه به سایر نامزد‌ها تلقی کرد که درباب مسائل مختلف وعده‌های بزرگ را مطرح کردند. 

۶- قاعده ۴ علیه ۱ یعنی چهار نامزد اصول‌گرا علیه مسعود پزشکیان و نقش ایجابی (نه حمایتی) مصطفی پورمحمدی در همیاری با پزشکیان همانند چهار مناظره قبلی همچنان ادامه داشت. از همان ابتدا امیرحسین قاضی زاده هاشمی که به عنوان اولین سخنران پنجمین مناظره انتخاباتی است، صحبت‌های خود را با حمله به مسعود پزشکیان و دولت روحانی شروع کرد و گفت: ستاد پزشکیان در کنترل دولت روحانی است؛ دولت روحانی با آشوب و خون جوانان، بنزین را گران کرد. زاکانی نیز همانند گذشته نقش پیش‌رو بودن در حمله به پزشکیان را ادامه داد. 

۷- مسعود پزشکیان در جریان مناظره آخر نیز همچنان بر خط «تا آخر می‌مانی؟» ادامه داد. او در بخش اول اظهارات خود گفت: من تصور نمی‌کنم برادرام جناب آقای قاضی زاده تا اخر بماند انشالله می‌ماند و من اشتباه می‌کنم. این رویکرد پزشکیان به نوعی ادامه استراتژی او در مناظره‌ها برای مقابله با حملات بی‌مهابای نامزد‌های جریان اصول‌گرا بود. 

پایان باز ماراتن مناظره‌های چهار علیه یک

۸- محمد باقر قالیباف در جریان مناظره تاکید کرد: مردم تهران در اوج آگاهی هستند! همین جمله کوتاه کافی بود که رسانه‌ها اظهارات او را توهین به مردم شهرستان‌ها قلمداد کردند. او گفت: بنده برنامه هایم را در طول این مناظرات روی میز گذاشتم. قالیباف خطاب به مردم تهران گفت: مردم عزیز ایران در تهران که اوج آگاهی هستند درباره اینکه پروژه‌ای در تهران چه زمانی شروع و پایان شود آگاه بودند رسانه‌ها بلافاصله نوشتند: او مردم ساکن تهران را در اوج آگاهی می‌داند و مردم سایر شهر‌ها را در سطحی پایین‌تر از آگاهی می‌داند.

۹- علیرضا زاکانی در بخش دوم مناظره امروز با نشان دادن کارت‌های زرد و قرمز خود را پیشرو مبارزه با فساد نشان داد. او گفت: سال‌هاست در حوزه فساد اقتصادی کارت زرد نشان می‌دهم. اگر انتخاب شویم و رئیس جمهور شوم به مفسدان اقتصادی کارت قرمز نشان خواهم داد. آوردن کارت‌های زرد و قرمز یکی از حاشیه‌های عجیب دیگر زاکانی در جریان مناظره‌ها بود. در بخشی دیگر او برای وزرای سابق نیز خط و نشان کشید. این اظهارنظر او به نوعی انتقاد از محمد جواد ظریف بود. 

۱۰- خواندن یک روایت اشتباه از سید امیرحسین قاضی‌زاده در جریان مناظره پایانی نیز جنجالی شد. در این ارتباط سیدعطاء الله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت اصلاحات، با انتقاد از حدیث و قرآن خوانی قاضی زاده هاشمی در مناظرات انتخاباتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: قاضی زاده روایت بسیار مشهور:
کاد الفقر آن یکون کفرا
غلط خواند. نخوان برادر! اون آیه دیروزت اینهم روایت امروزت!

پایان باز ماراتن مناظره‌های چهار علیه یک

۱۱- مسعود پزشکیان در بخشی از مناظره جوابیه آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت روحانی را خواند که بسیار مورد توجه قرار گرفت. پزشکیان در دور دوم سخنان خود تاکید کرد: جهرمی الان به من گفت قالیباف و جلیلی دستور قطع اینترنت را در ابان ۹۸ دادند؛ بعدش هم جهرمی را دادگاهی کردند. این گفته پزشکیان به طور جدی کانون توجهات را به سوی خود جلب کرد. چرا که قبل‌تر دیگر نامزد‌ها آذری جهرمی را به قطع کردن اینترنت در سال ۹۸ متهم کرده بودند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون