سیگنال مثبت نظرسنجی ایسپا برای اجماع پیرامون جلیلی

جدیدترین نظرسنجی‌های انتخاباتی امروز ۴ تیر از شانس پیروزی کدام کاندیدا حکایت دارد؟

جدیدترین نظرسنجی‌های انتخاباتی امروز ۴ تیر از شانس پیروزی کدام کاندیدا حکایت دارد؟
آخرین نظرسنجی‌ها از افزایش قابل توجه آرای مسعود پزشکیان حکایت دارد اما این نظرسنجی‌ها نیز می‌توانند تعیین کننده اجماع جبهه انقلاب پیرامون یک نامزد (جلیلی یا قالیباف) باشند.
کد خبر: ۲۵۱۲۸
|
۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹

زی‌سان: در فاصله تنها چهار روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، بازار نظرسنجی‌ها داغ‌تر از هر زمان دیگری است. نظرسنجی‌ها تنها صرف ارائه احتمالات و شفاف‌سازی پیرامون سبد رای کاندیداها اهمیت ندارند، بلکه می‌توانند در یک یا دو روز آینده رقم‌زننده تحولی بزرگ باشند. 

به گزارش «زی‌سان»، اهمیت نظرسنجی‌ها در مقطع کنونی این است که گمانه‌زنی‌ها پیرامون امکان ائتلاف جبهه انقلاب پیرامون یک نامزد به شکل جدی تقویت شده است. رسانه‌ها و شخصیت‌های اصول‌گرا به شکل جدی خواهان ایجاد ائتلاف هستند. حتی برخی رسانه‌ها از افزایش آرای مسعود پزشکیان سخن گفته و خواستار اجماع پیرامون یک نامزد برای پیروزی در انتخابات شده‌اند. 

در چنین وضعیتی است که نظرسنجی‌ها بیش از بیش اهمیت پیدا می‌کنند. نظرسنجی‌ها می‌توانند تعیین کننده نامزد نهایی از میان کاندیداهای جبهه انقلاب باشند. جبهه‌ای متشکل از سعید جلیلی، محمد باقر قالیباف، علیرضا زاکانی و سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی. در میانه چنین بحثی، ایسپا و موسسه رشد وابسته به دانشگاه امام صادق (ع) امروز آخرین نظرسنجی خود را منتشر کرده‌اند. شاید این نظرسنجی‌ها در نهایت بتواند نامزد مورد اجماع جبهه انقلاب برای رقابت با پزشکیان را مشخص کند. 

سیگنال مثبت نظرسنجی ایسپا برای اجماع پیرامون جلیلی

یافته‌های موج جدید نظرسنجی انتخاباتی ایسپا، که در روز‌های ۲ و ۳ تیرماه به روش حضوری و با اندازه نمونه ۴۰۵۷ نفر در سراسر کشور (شهر و روستا) اجرا شده به شرح ذیل است.

طبق نتایج این موج، تغییر محسوسی در میزان مشارکت مردم در انتخابات نسبت به موج قبل (۲۹ و ۳۰ خردادماه) رخ نداده است. به طوری که میزان مشارکت قطعی از ۴۲.۵ درصد در موج قبلی به ۴۳.۹ درصد در نظرسنجی حاضر رسیده است. انتظار می‌رود روند میزان مشارکت مردم در طول هفته جاری تا روز برگزاری انتخابات، تغییر کند.

ایسپا: میزان مشارکت قطعی به ۴۳.۹ درصد رسیده

ایسپا: میزان مشارکت قطعی به ۴۳.۹ درصد رسیده

داده‌های سه موج اخیر نظرسنجی‌های انتخاباتی ایسپا، نشان می‌دهد بر خلاف میزان مشارکت، آراء احتمالی سه نامزد پر طرفدار انتخابات ریاست‌جمهوری در جدیدترین نظرسنجی ایسپا در ۲ و ۳ تیر ماه، نسبت به موج‌های قبلی، با تغییر همراه بوده است. این تغییر برای آقای پزشکیان، روند صعودی را طی می‌کند که نسبت آراء ایشان از ۱۹.۸ درصد در موج قبلی به ۲۴.۴ درصد در نظرسنجی حاضر افزایش یافته است. این در حالی است که نسبت آراء دو نامزد دیگر یعنی آقای جلیلی و قالیباف با کاهش مواجه شده است؛ نسبت آراء سعید جلیلی از ۲۶.۲ درصد در موج قبلی به ۲۴ درصد در نظرسنجی حاضر کاهش داشته است. این کاهش برای آقای قالیباف نیز اتفاق افتاده است و آراء ایشان از ۱۹ درصد در موج قبلی به ۱۴.۷ درصد در این موج تنزل یافته است.

 آنچه قابل تأمل است اینکه نسبت افراد مرددّ برای رأی به نامزد‌ها در مقایسه با موج قبلی، افزایش جزئی داشته است. با توجه به برگزاری مناظره‌ها و تبلیغات نامزدها، طی روز‌های آینده و انصراف احتمالی برخی کاندیداها، می‌توان انتظار داشت از میزان افراد مرددّ کاسته شود.

ایسپا: میزان مشارکت قطعی به ۴۳.۹ درصد رسیده

ایسپا: میزان مشارکت قطعی به ۴۳.۹ درصد رسیده

نتایج آراء نامزد‌های ریاست جمهوری در صورت انصراف احتمالی هریک از نامزد‌ها در انتخابات نشان می‌دهد، با انصراف سعید جلیلی ۴۸ درصد طرفداران وی به محمدباقر قالیباف، ۱۵.۱ درصدشان به علیرضا زاکانی و ۷.۹ درصد به مسعود پزشکیان رأی خواهند داد.

 در حالی که با انصراف قالیباف ۳۳.۳ درصد آراء وی، به سبد رای سعید جلیلی افزوده می‌شود و ۱۹.۴ درصد به پزشکیان رأی خواهند داد. ۱۸.۵ درصد نیز گفته‌اند برای جایگزینی تصمیمی نگرفته و باید برنامه نامزد‌های دیگر را ببینند.

ایسپا: میزان مشارکت قطعی به ۴۳.۹ درصد رسیده

آن‌چنان که نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد مسعود پزشکیان با ۲۴/۴ درصد آرا بیشتر اقبال را در میان مردم دارد. بعد از او سعید جلیلی با ۲۴ درصد قرار دارد و قالیباف نیز تنها ۱۴ درصد آرا را دارد. مطابق این نظرسنجی اختلافی عمیق و معنادار میان قالیباف و جلیلی وجود دارد. اختلافی ۱۰ درصدی که بسیار زیاد نیز به نظر می‌رسد. 

اگر این نظرسنجی ملاک قرار بگیرد و قرار باشد جبهه انقلاب پیرامون نامزد با شانس بالا اجماع کند، این شخص به طور حتم سعید جلیلی خواهد بود. این نظر سنجی افت شدید آرای قالیباف را نشان می‌دهد و سیر صعودی آرای پزشکیان را. 

تحلیل محتوای این امر بدین معنا است که اگر جبهه انقلاب ائتلاف نکند و آرای مرددین نیز حتی به نفع آنها لحاظ شود، در دور اول هیچ شانسی برای پیروزی جبهه انقلاب وجود ندارد و انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد. به روایت شفاف‌تر، سعید جلیلی و مسعود پزشکیان برگزار کنندگان دور دوم انتخابات خواهند بود. پیام اصلی نظرسنجی اخیر می‌تواند لازم الاجرا بودن ائتلاف برای جبهه انقلاب پیرامون سعید جلیلی باشد. 

حکایت سهم نامزد‌های انتخاباتی از سبد رای یکدیگر به نفع قالیباف

علاوه بر ایسپا، مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) آخرین نظرسنجی درباره سبد رأی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در صورت انصراف یکی از نامزدها را منتشر کرد.  یکی از مهم‌ترین سؤالات در ایام انتخابات، سهم نامزد‌ها از سبد رأی یکدیگر است. بر این اساس، از رأی‌دهندگان به هر نامزد پرسیده شده است «در صورتی که نامزد مورد نظر شما از رقابت در انتخابات انصراف دهد شما به کدام یک از نامزد‌های دیگر رأی می‌دهید؟»

داده‌های این نظرسنجی از پانل ملی متا با حجم‌نمونه ۱۵۰۰ نفری گردآوری و با روش مدل‌سازی جمعیتی تحلیل شده است. سایر نتایج این نظرسنجی در روز‌های آتی منتشر خواهد شد. 

ایسپا: میزان مشارکت قطعی به ۴۳.۹ درصد رسیده

ایسپا: میزان مشارکت قطعی به ۴۳.۹ درصد رسیده

ایسپا: میزان مشارکت قطعی به ۴۳.۹ درصد رسیده

نظر سنجی موسسه رشد نشان می‌دهد در صورت انصراف جلیلی ۴۵/۵ درصد آرای او به سبد محمد باقرقالیباف خواهد رفت. اما اگر قالیباف انصراف بدهد، ۴۰/۸ درصد آرای او به سبد سعید جلیلی می‌رود. 

جالب‌تر این که انصراف جلیلی تنها ۵/۵ درصد آرا را به سبد مسعود پزشکیان به عنوان مهم‌ترین رقیب آنها خواهد ریخت. اما انصراف قالیباف این نسبت را به ۲۰/۹ درصد افزایش می‌دهد. بر اساس این نظرسنجی معقول‌تر این است که جلیلی انصراف بدهد تا قالیباف. یعنی نامزد مورد اجماع جبهه انقلاب محمد باقر قالیباف باشد. 

چرا که از یک سو ۵ درصد آرای قالیباف از سبد آؤای جلیلی بیشتر است و ۱۵ درصد نیز کمتر به پزشکیان رای می‌دهند. از این موضوع به اختلافی ۲۰ درصدی در صورت محاسبه کمی سبد رای‌ها خواهیم رسید. با این وجود باید توجه داشت که این آمار‌ها بدون لحاظ رای اولیه هر یک از نامزد‌ها است. در صورت مرجع قرار دادن نظرسنجی ایسپا، همچنان فرضیه محتمل همان اجماع بر سر نامزدی جلیلی خواهد بود.

 

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: