درباب تعریف ویژه ترامپ از ظریف

واکنش ترامپ به «نطق طوفانی» محمد جواد ظریف!

واکنش ترامپ به «نطق طوفانی» محمد جواد ظریف!
ترامپ به خوبی پی برده که حریف در برابر ظریف شانسی برای بُرد ندارد. ظریف سه سال انتظار کشید و انواع توهین و اتهام را شنید، اما او تنها ۸ دقیقه زمان نیاز داشت تا آن‌چه را که رشته بودند، پنبه کند
کد خبر: ۲۴۶۰۵
|
۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸

زی‌‍سان: «سه دقیقه از حرف‌های ظریف وزیر امور خارجه ایران را در یک برنامه تماشا کردم؛ گفتم امکان ندارد جان کری بتواند از پس مذاکره با این مرد، برآید. بعدا دیدیم که همین‌طور هم شد.» این جمله را دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا سال ۲۰۱۸ در نشست کابینه دولت آمریکا مطرح کرده بود. 

به گزارش «زی‌سان»، شاید زمانی ترامپ این جمله را بر زبان راند، برای ایرانیان چندان قابل لمس نبود که او چه را دیده که این‌گونه از سکاندار دیپلماسی ایران واهمه دارد. با گذشت ۶ سال از این سخن ترامپ، دیروز طوفان ۸ دقیقه‌ای ظریف را دیدیم تا به ترامپ حق بدهیم!

ظریف و جان کری

ترامپ به خوبی پی برده که حریف در برابر ظریف شانسی برای بُرد ندارد. ظریف همچون مهاجمی تمام‌عیار است که همه توانایی‌های لازم برای تمام‌کنندگی و کیش‌ومات حریفان را در خود دارد. سه سال انتظار کشید و انواع توهین و اتهام را شنید، اما ظریف تنها ۸ دقیقه زمان نیاز داشت تا آن‌چه را که رشته بودند، پنبه کند

ترامپ ۲۰۱۸ ظریف را بهتر از ما شناخته بود و می‌دانست که او چند مرده حلاج است. شاید همین بود که ظریف یکی از اهداف اصلی تحریم‌های ترامپ نیز بود. رئیس‌جمهور سابق آمریکا نه تنها دلخوشی از او نداشت، بلکه دیده بود که در میدان دیپلماسی کسی را یارای تقابل با او نیست. 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه سابق کشورمان دیروز در اقدامی قابل توجه به عنوان مشاور دکتر مسعود پزشکیان در صداوسیما او را همراهی کرد. در این برنامه او خطاب به فواد ایزدی و دیگر کارشناسان صداوسیما چنین گفت: تحریم را با عدد نمی‌شمرند؛ وقتی گفتند ۸۰۰ تحریم قبل از برجام به ۱۵۰۰ تحریم بعد از برجام تبدیل شد، دوتای آن خودم من بودم. شمردن تحریم با عدد، آدرس غلط دادن به مردم است.

ظریف با اشاره به قانون کاتسا گفت: این قانون هیچ تحریم جدیدی ندارد و تنها تحریم‌های قبل را هماهنگ کرد؛ چون برجام به آمریکا اجازه نمی‌داد تحریم جدیدی اضافه کند. وزیر خارجه اسبق ادامه داد: سال‌های ۹۵ و ۹۶ دو سالی بود که بعد از توافق، رشد دو رقمی داشتیم و تورم تک رقمی.

او با اشاره به خروج آمریکا از برجام، افزود: برخی روزنامه‌ها و دوستان نوشتند اینکه ترامپ می‌گوید از برجام خارج می‌شود، جنگ زرگری است و او خارج نمی‌شود؛ بعد که خارج شد؛ پس چه شد؟ ترامپ می‌گفت برجام کلاه گشادی بود که ایرانی‌ها سر ما گذاشتند؛ البته در اینجا هم برخی می‌گفتند برجام کلاه آمریکا بر سر ایران بود.

ظریف افزود: تنها کشوری که از ساز و کار اسنپ‌بک در برجام استفاده کرده، ایران است؛ ایران به مدت ۵ سال است که از این ساز و کار استفاده می‌کند. او ادامه داد: روزی که دولت روحانی تحویل آقای رئیسی شد، توانسته بودیم آمریکا را سه بار در شورای امنیت شکست دهیم؛ غنی‌سازی را از ۲۰ درصد به ۶۰درصد رسانده بودیم. 

ظریف ادامه داد: اینکه می‌گویند بایدن می‌توانست به برجام برگردد، بله؛ اصلا قرار بود برگردد، اما یکی اسرائیل بود که با شهید کردن شهید فخری‌زاده اجازه نداد و یکی هم قانون راهبردی. او در ادامه افزود: نگذارید که بگوییم در آن ۶ ماه تلخ چه گذشت. بار‌ها می‌توانستیم برجام را زنده کنیم تا مردم در فلاکت زجر نکشند. در سه سال دولت روحانی به ۱۵۰۰ تحریم رسید؛ و از سه سال دولت آقای رئیسی به ۲۵۷۰ رسید. در ۸ سال ۷۰۰ تحریم اضافه شد و در سه سال بیش از هزار مورد. اگر می‌خواهید سر مردم را شیره بمالید، درست بمالید و ...

دونالد ترامپ

همین نطق ۸ دقیقه‌ای کافی بود که همه تیتر بزنند طوفان ظریف یا زلزله ۸ ریشتری و ۱۰ ریشتری ظریف. وزیر امورخارجه سابق کشورمان یکی از تاریخی‌ترین نطق‌های تاریخ معاصر کشور را در ۸ دقیقه بر زبان آورد. واقعا جای دونالد ترامپ خالی بود که این نطق را زنده ببیند. او تنها ۳ دقیقه سخنرانی ساده را دیده بود که چنین از او تمجید کرد اگر این ۸ دقیقه را می‌دید چه می‌گفت؟

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون