تداوم شرایط نابسامان آب‌وهوا در کشور

موج جدید بارندگی و وزش باد در ۱۶ استان

موج جدید بارندگی و وزش باد در ۱۶ استان
آسمان تهران فردا (۱۹ خرداد)، صاف تا کمی ابری و وزش باد با حداقل دمای ۲۴ و حداکثر دمای ۳۴ درجه سانتی‌گراد و برای روز یکشنبه (۲۰ خرداد) صاف تا کمی ابری و وزش باد با حداقل دمای ۲۵ و حداکثر دمای ۳۴ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.
کد خبر: ۲۳۲۰۸
|
۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۲

زی‌سان: رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از بارش پراکنده باران طی روز‌های آینده در برخی استان‌ها خبر داد.

به گزارش «زی‌سان»، صادق ضیاییان درباره شرایط جوی استان‌های مختلف کشور، اظهار کرد: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، امروز (۱۸ خردادماه) در ارتفاعات البرز مرکزی و زاگرس بارش پراکنده و در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود. شنبه (۱۹ خردادماه) بارش در شمال غرب، برخی مناطق غرب، شرق هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: یکشنبه (۲۰ خردادماه) رگبار و رعد و برق در شمال غرب و بارش پراکنده در کردستان، همدان، مرکزی و زنجان رخ خواهد داد. دوشنبه (۲۱ خردادماه) در غرب، شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر و برخی مناطق استان‌های قزوین و البرز بارش پراکنده خواهیم داشت. سه‌شنبه (۲۲ خردادماه) در اردبیل رگبار باران و در همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، شرق لرستان، غرب اصفهان، گیلان، غرب مازندران و ارتفاعات البرز و زاگرس بارش پراکنده ادامه خواهد داشت.

به گفته رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی، طی پنج روز آینده در نوار شرقی کشور (به ویژه منطقه زابل) وزش باد شدید رخ خواهد داد که در مناطق مستعد باعث خیزش گردوخاک خواهد شد. همچنین طی سه روز آینده شرق دریای عمان مواج است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت جوی پایتخت طی دو روز آینده، اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۱۹ خرداد)، صاف تا کمی ابری و وزش باد با حداقل دمای ۲۴ و حداکثر دمای ۳۴ درجه سانتی‌گراد و برای روز یکشنبه (۲۰ خرداد) صاف تا کمی ابری و وزش باد با حداقل دمای ۲۵ و حداکثر دمای ۳۴ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان در پایان گفت: طی فردا و پس فردا اردبیل با کمینه دمای ۷ و ۸ درجه سانتیگراد و اهواز با بیشینه دمای ۴۷ و ۴۸ درجه سانتیگراد، خنک‌ترین و گرم‌ترین مرکز استان‌ها پیش‌بینی می‌شوند.

افزایش سرعت باد جنوب شرقی در بخش‌هایی از خلیج فارس

کارشناس اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: امروز در ساعات صبح شرایط جوی و دریایی نسبتا آرامی خواهیم داشت و در ساعات بعدازظهر و شب ناپایداری‌هایی در وضعیت جوی و دریایی استان پیش بینی می‌شود.

مجتبی حمزه نژاد امروز جمعه ۱۸ خرداد، گفت: امروز در ساعات صبح آسمان استان صاف تا کمی ابری خواهد بود و در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در ارتفاعات استان بویژه ارتفاعات شرقی و شمالی، رشد ابر همراه با رگبار باران و رعدوبرق گاه تگرگ و احتمال تندباد لحظه‌ای پیش بینی می‌شود.

وی افزود: امروز و فردا شنبه ۱۹ خرداد شرایط بارش‌های همرفتی بویژه در ارتفاعات شرقی استان (شهرستان بشاگرد) تقویتی خواهد بود؛ بنابراین توصیه می‌شود از قرارگیری در حریم و بستر رودخانه‌های فصلی بویژه در ارتفاعات شرقی و شمالی استان (منطقه بشاگرد و حاجی آباد)، صعود به ارتفاعات، چرای دام در مناطق مرتفع و فعالیت‌های کوهنوردی خودداری شود.

 وی گفت: امروز دریا نیز در ساعات صبح تا ظهر آرام و از ساعات بعدازظهر امروز تا ساعات ظهر یکشنبه ۲۰ خرداد افزایش سرعت باد جنوب شرقی در دریای عمان و بتدریج تنگه هرمز و بخش‌هایی از خلیج فارس پیش بینی می‌شود که سبب متلاطم شدن دریا خواهد شد. همچنین احتمال افزایش سرعت لحظه‌ای باد در این مدت در سواحل دریای عمان دور از انتظار نیست؛ بنابراین توصیه می‌شود شناور‌های سبک، صیادی و تفریحی طی مدت یاد شده از رفت و آمد خودداری کنند.

حمزه نژاد افزود: این شرایط جوی و دریایی به تناوب تا روز دوشنبه ۲۱ خرداد، حاکم خواهد بود و به لحاظ دمایی، در این مدت نوسانات دمایی ۱ تا ۳ درجه سلسیوس پیش بینی می‌شود.

موج جدید بارندگی و وزش باد در ۱۶ استان

رگبار و بارندگی در این استان‌ها

در سطحی دیگر، شنبه در شمال غرب کشور، ارتفاعات مرکزی البرز و زاگرس، نیمه جنوبی کرمان، نیمه شرقی هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان و یکشنبه و دوشنبه در شمال غرب استان‌های واقع در دامنه‌ها و ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش و وزش باد نسبتا شدید موقت ادامه خواهد داشت.

۵ روز آینده در شرق به ویژه منطقه زابل و نواحی مرکزی در بعضی ساعات وزش باد شدید است که احتمال خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نیست.

همچنین، در این مدت شرق دریای عمان مواج است.

 

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: