آمریکا مراسم رئیسی در سازمان ملل را بایکوت کرد

آمریکا مراسم رئیسی در سازمان ملل را بایکوت کرد
دولت امریکا قبلا برای درگذشت رئیسی، خطاب به ایران پیام تسلیت رسمی داده بود.
کد خبر: ۲۲۴۱۲
|
۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲

آمریکا در مراسم ادای احترام سازمان ملل به رئیسی که در سقوط بالگرد جان باخت شرکت نمی‌کند.

رویترز در خبر اختصاصی نوشت یک مقام آمریکایی گفت که کشورش مراسم ادای احترام سازمان ملل به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران را تحریم خواهد کرد و در این مراسم شرکت نمی‌کند.

مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از ۱۹۳ عضو / کشور، به طور معمول برای ادای احترام به سران کشور‌هایی که در زمان فوت، رئیس دولت و کشور بودند، تشکیل جلسه می‌دهد و مراسم بزرگداشت برگزار می‌شود. چنین برنامه‌ای قرار است برای رئیسی برگزار شود. در این مراسم سخنرانی‌هایی در مورد رئیسی انجام خواهد شد.

آمریکا مراسم رئیسی در سازمان ملل را بایکوت کرد

از بیش از ۴۰ سال قبل تاکنون رابطه دیپلماتیک میان ایران و امریکا قطع است. ایران و امریکا رابطه رسمی و دیپلماتیک و در پایتخت‌های یکدیگر سفارت ندارند. با این حال ارتباطات غیررسمی و رسمی متعددی میان دو طرف برقرار است.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: ما در این برنامه شرکت نخواهیم کرد. تحریم برنامه از سوی امریکا قبل از این اعلام نشده بود.
دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. به دنبال سقوط بالگرد در ۳۰ اردیبهشت گذشته در منطقه آذربایجان ایران، همه سرنشینان بالگرد از جمله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جان باختند.

این مقام آمریکایی گفت: "سازمان ملل باید در کنار مردم ایران بایستد، نه اینکه {... }". این مقام امریکایی ادعا‌ها و اتهاماتی علیه رئیسی درباره نقض حقوق بشر در دهه ۶۰ و دوره ریاست جمهوری او مطرح کرد.

رویترز نوشت: شورای امنیت سازمان ملل متحد در ابتدای نشست خود در روز ۲۰ می‌به یاد قربانیان سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور ایران یک دقیقه سکوت کرد و حاضران ایستادند. در این جلسه، معاون سفیر امریکا در سازمان ملل متحد (رابرت وود) با اکراه در کنار ۱۴ همتای خود ایستاد.

وزارت امور خارجه امریکا در ۲۰ مه گفت که این کشور "تسلیت رسمی" خود را برای درگذشت رئیسی ابراز کرد. جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید نیز در آن روز اتهاماتی را علیه رئیسی مطرح کرد.

دولت جو بایدن رئیس جمهور امریکا به دلیل ابراز همدردی با ایران در حادثه سقوط بالگرد و جان باختن ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران از سوی برخی از اعضای جمهوری خواه کنگره به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. 

منبع: عصر ایران

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون