چهار نکته درباره تفاوت قیمت بلیط یگانه با انریکه در دوبی

چرا بلیط کنسرت «محسن یگانه» دو برابر «انریکه» است؟

چرا بلیط کنسرت «محسن یگانه» دو برابر «انریکه» است؟
با وجود درجه یک بودن یگانه، ایگلساس فرسخ‌ها با او فاصله دارد. همین امر صورت مساله را برای ما بیش از بیش پیچیده می‌کند. چرا که اولا نمی‌توانیم بگوییم یگانه از انریکه بهتر است. ثانیا، یگانه هیچ مزیت خاصی نسبت به انریکه ندارد تا قیمت بلیط‌های او بیشتر باشد
کد خبر: ۲۲۲۳۳
|
۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۵

زی‌سان: اخیرا انتشار تصویری از مقایسه قیمت بلیط محسن یگانه با انریکه ایگلسیاس جنجالی و پر حرف و حدیث شده است. 

به گزارش «زی‌سان»، علت جنجال اخیر گران‌تر بودن بلیط کنسرت محسن یگانه از انریکه است که در نوع خود می‌تواند اتفاقی کم سابقه باشد. اتفاقی که پرداختن به ابعاد آن بسیار قابل تامل بوده و می‌توان پیرامون آن چهار نکته را مطرح کرد.

انریکه در کلاس جهانی، یگانه در کلاس ایرانی اما...

در گذشته بار‌ها قیمت نجومی بلیط کنسرت خوانندگان ایران داخلی در قیاس با خوانندگان درجه یک خارج‌نشین جنجالی شده بود، اما این بار صورت مساله به کلی متفاوت است. تردیدی وجود ندارد که محسن یگانه یک خواننده درجه یک است، اما نه در سطح جهانی و حتی منطقه؛ بیشتر شهرت و محبوبیت او در ایران است. 

شکی وجود ندارد که کلاس کاری، شهرت و البته اعتبار انریکه ایگلسیاس به هیچ عنوان با محسن یگانه قابل قیاس نیست. جالب است بدانید که انریکه یکی از مشهورترین خواننده‌های کل جهان است که در کارنامه خود موفقیت بزرگ پرفروش‌ترین هنرمند اسپانیایی‌زبان دهه ۱۹۹۰ را دارد. 

انریکه تا کنون بیش از ۷۰ میلیون از آثارش فروش رفته و در این زمینه یک از پرفروش‌ترین هنرمندان لاتین در سراسر جهان محسوب می‌شود. کافیست به این نکته توجه داشت که پنج تک‌آهنگ او در میان پنج‌تای برتر بیلبورد هات ۱۰۰ قرار گرفته و دو تک‌آهنگ «بایلاموس» (۱۹۹۹) و «با تو باشم» (۲۰۰۰) از او در صدر جدول این جدول قرار گرفتند. تا اکتبر ۲۰۲۰، ایگلسیاس در جدول بهترین هنرمندان لاتین مقام اول را نیز داشت. 

با این تفاسیر شاید برای کسی محل تردید نباشد که با وجود درجه یک بودن یگانه، ایگلساس فرسخ‌ها با او فاصله دارد. همین امر صورت مساله را برای ما بیش از بیش پیچیده می‌کند. چرا که اولا نمی‌توانیم بگوییم یگانه از انریکه بهتر است. ثانیا، یگانه هیچ مزیت خاصی نسبت به انریکه ندارد تا قیمت بلیط‌های او بیشتر باشد. ثالثا، قیمت بالای بلیط برای محسن یگانه و تیم موسیقی او با پول ایران یک رقم سرسام‌آور محسوب می‌شود، اما برای انریکه و تیم همراهش احتمالا یک رقم معمولی خواهد بود. در نهایت این پرسش مطرح می‌شود که چرا شاهد اختلاف قیمت بلیط میان این دو خواننده هستیم. 

نکته دوم؛ نرخ دقیق تفاوت قیمت بلیط انریکه و یگانه

بهمن بابازاده، خبرنگار حوزه موسیقی نوشت: «محسن یگانه» و «انریکه ایگلسیاس» (ستاره موسیقی پاپ جهان) به فاصله ۹۰ روز در دبی روی صحنه خواهند رفت. من در این نمودار، قیمت بلیت این دو کنسرت را مقایسه کرده‌ام، نتیجه اعجاب‌انگیز است! کنسرت محسن یگانه از انریکه گران‌تر است.

چرا بلیط کنسرت چاوشی دو برابر انریکه است؟

البته در تصویری که بهمن بابازاده منتشر کرده در برخی موارد تبدیل درهم به تومان اشتباه انجام شده است. اگر قیمت ۱ درهم امارات را ۱۶،۰۰۰ تومان در نظر بگیریم، کمترین قیمت بلیت برای کنسرت انریکه، ۲۹۹ درهم یا معادل ۴،۷۸۴،۰۰۰ است و کمترین قیمت بلیط کنسرت محسن یگانه ۳۹۹ درهم معادل ۶،۳۸۴،۰۰۰ می‌شود. بیشترین قیمت بلیت کنسرت انریکه یعنی ۷۹۹ درهم، ۱۲،۴۶۴،۰۰۰ تومان شده و بیشترین قیمت بلیت کنسرت محسن یگانه ۱۲۰۰ درهم، یعنی همان ۱۹،۲۰۰،۰۰۰ تومان است.

نکته سوم؛ کنسرت‌های لاکچری با خوانندگان غیرلاکچری

در یک رویه معمولی و عادی زندگی افراد در اروپا، آمریکا یا بسیاری دیگر از نقاط جهان بلیط یک کنسرت بخشی محدود و شاید کمتر از ۲۰ درصدی حداقل حقوق‌ها را تشکیل می‌دهد. برای نمونه اگر حداقل حقوق یک فرد در کشور آلمان ۲۰۰۰ یورو باشد، نهایتا ۳۰۰ و شاید ۴۰۰ یورو را برای رفتن به کنسرت یک خواننده محبوب و درجه یک صرف می‌کند. این رقم در بسیاری از موارد هم به ۲۰ تا ۱۰۰ یورو نیز می‌رسد. 

بر خلاف این رویه بخش بزرگی از کنسرت خوانندگان درجه یک حتی در داخل ایران به یک پدیده لاکچری تبدیل شده است. برای نمونه در سال ۱۴۰۱ میانگین بلیط کنسرت همایون شجریان به حدود دو و نیم میلیون تومان (در بازار سیاه) رسید. این در شرایطی بود که حداقل حقوق در کشور حدود سه و نیم میلیون تومان بود. 

در ماجرای کنسرت اخیر محسن یگانه نیز به مراتب وضعیت بدتر از این نیز است. حداقل حقوق یک فرد در ایران نزدیک به ۹ و نیم میلیون تومان است، اما حداقل بلیط کنسرت دوبی ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و حداکثر هم نزدیک به ۱۹ میلیون تومان؛ یعنی رقمی بیشتر از دو ماه کارکرد خالص یک فرد. در کنار این هزینه ثابت بلیط نیز باید هزینه رفت و برگشت به کشور امارات و اقامت حداقل دو روزه را نیز لحاظ کرد. 

واقعیات چند سال اخیر به ما می‌گویند کنسرت‌های موسیقی خواننده‌های درجه یک و چه بسا درجه دو، به یک پدیده لاکچری تبدیل شده که تنها بخشی محدود از قشر مرفه جامعه به آن دسترسی دارند. همین فرهنگ لاکچری شدن کنسرت‌ها است که یکباره زمینه‌ساز قیمت نجومی بلیط کنسرت محسن یگانه شده است. در وضعیت نرمال جهان چه انریکه باشید یا تیلور سوئیفت، هزینه یک کنسرت زنده بخشی محدود از حداقل درآمد‌های افراد را تشکیل می‌دهد. داستان قیمت ۱۹ میلیونی بلیط کنسرت محسن یگانه مثل این می‌ماند که یک فرد برای کنسرت ریحانا یا... هزینه‌ای معادل ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار را صرف کند. 

نکته چهارم؛ بازار سیاه عجیب کنسرت خوانندگان ایرانی

یکی دیگر از نکات عجیب درباره کنسرت خواننگان ایرانی بازار سیاه بزرگ در این عرصه است. بسیاری از ایرانیان در داخل مشتاق هستند صدای خواننده محبوب خود را به صورت زنده بشنوند، اما در تلاش برای رزرو بلیط کنسرت در بسیاری از اوقات ناکام می‌مانند. بسیاری از کنسرت‌ها زیر نیم ساعت از برخی افراد خاص خریداری می‌شوند. همین امر باعث می‌شود که مثلا بلیط ۵۰۰ هزار تومانی در بازار سیاه با ۵ میلیون تومان به فروش برسد. 

برای نمونه در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۷ سانس از کنسرت‌های همایون شجریان در کمتر از نیم ساعت پر شد که در نوع خود عجیب و باورنکردنی بود، اما جالب ماجرا این بود که بلیط‌های همین کنسرت در بازار سیاه با قیمتی نزدیک به ۳ میلیون تومان فروخته می‌شدند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: