جزئیات یارانه ویژه مادران؛ استعلام یارانه مادران شیرده چگونه است؟

جزئیات یارانه ویژه مادران؛ استعلام یارانه مادران شیرده چگونه است؟
دولت با هدف کمک به تغذیه مناسب مادران باردار و شیرده و همچنین کمک به کودکان نیازمند مبلغ جداگانه‌ای را تحت عنوان یارانه کودک و یارانه مادران شیرده اختصاص داده و به حساب کالابرگ آنها واریز کرده است. اما سؤال این است که مادران شیرده که یارانه نگرفته‌اند چگونه باید استعلام بگیرند؟
کد خبر: ۲۲۱۲
|
۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹

زی‌سان: یارانه مادران شیرده به حساب برخی واریز شده است. در سال‌های اخیر تورم باعث کاهش شدید قدرت خرید شده و همین امر باعث شده برخی از افراد از جمله کودکان و مادران شیرده و مادران باردار از مشکلات ناشی از سوء تغذیه رنج برند؛ لذا دولت طرح گسترده و کلانی را برای پرداخت یارانه به این افراد در نظر گرفته که از روز چهارشنبه ۶ دی ماه آغازشد. 

به گزارش زی‌سان، روز چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ یارانه دو میلیون تومانی، بابت دو ماه بسته غذایی کودکان زیر ۵ سال نیازمند تغذیه مضاعف واریز شد، به این ترتیب که به خانواده‌های کودکان ۶ تا ۵۹ ماه دهک اول تا پنجم هر کدام یک میلیون تومان مجموع ۲ میلیون شارژ برای دو ماه (دی و بهمن) و کودکان دهک ششم و هفتم هر یک ۶۰۰ هزار تومان مجموع یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. 

همچنین به ازای مادران باردار و شیرده مشمول طرح هر ماه ۴۰۰ هزار تومان مجموع ۸۰۰ هزار تومان (دی و بهمن) پرداخت شد. اما در این میان برخی خانواده‌های مشمول می‌خواهند بدانند استعلام یارانه مادران شیرده، استعلام یارانه کودک با کد ملی و ثبت نام یارانه کودکان و مادران شیرده چگونه است؟ سامانه استعلام یارانه مادران شیرده و استعلام یارانه کودک با کدملی کدام است؟

چقدر به حساب مادران شیرده واریز شد؟ 

معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر کار گفت: برای مادرانی که دارای فرزند زیر ۲ سال هستند در صورتی که در دهک اول تا پنجم هستند مبلغ ۲ میلیون تومان (شارژ ماه‌های دی و بهمن) اعتبار خرید در حساب کالابرگ سرپرستان خانوار واریز شده که می‌توانند از ۲۰۰ هزار فروشگاه معتبر در سراسر کشور، ۱۶ قلم کالا را خرید کنند، به این یارانه، یارانه مادران شیرده گفته می‌شود که روند پرداخت آن از روز چهارشنبه ششم دی ماه آغاز شده است. 

استعلام یارانه مادران شیرده چگونه است؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای خانوار‌های مشمول یارانه کودک و یارانه مادران باردار پیش آید این است که استعلام یارانه ماردان شیرده چگونه است؟ یعنی کسانی که واجد شرایط مادران شیرده هستند، اما یارانه‌ای برای آن‌ها پرداخت نشده است چگونه باید پیگیری کنند؟ 

از آنجا که تشخیص خانوار‌های واجد شرایط به عهده‌ی دولت بوده و دولت با استفاده از اطلاعات ثبت شده در بهداشت هر محل کودکان دارای سو تغذیه و مادران دهک‌های پایین که باردار هستند را شناسایی می‌کند به همین ترتیب سامانه‌ای برای استعلام یارانه مادران شیرده و یارانه کودکان وجود ندارد و به همین خاطر نمی‌توان به صورت الکترونیکی اقدام به استعلام و پیگیری کرد. همان طور که گفتیم سامانه و سایت مشخصی برای استعلام یارانه کودک با کد ملی و یارانه مادران شیرده وجود ندارد، اما از آن جایی که این یارانه به کارت کالابرگ افراد واریز می‌شود؛ متقاضیان می‌توانند با مشاهده مبالغ واریزی به کارت کالابرگ خود و میزان تراکنش‌های آن، نسبت به استعلام هزینه واریزی و یارانه مزبور اقدام نمایند.

در واقع دولت خودش با اتکا به داده‌های خودش در وزارت بهداشت مادران باردار و شیرده را مشخص کرده و به همین ترتیب مبالغی را جهت افزایش قدرت خرید این افراد تعیین کرده است؛ بنابراین جایی برای استعلام یارانه واریزی مادران شیرده وجود ندارد؛ بنابراین کسانی که احیانا یارانه‌ای به حساب آن‌ها واریز نشده باید به مرکز بهداشت محل خودشان مراجعه کنند و شرایط بارداری یا شیردهی خود را ثبت کنند تا داده‌های آن‌ها در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد و دولت به صورت خودکار آن‌ها را شناسایی خواهد کرد و یارانه را به حساب آن‌ها واریز می‌کند. 

مادران شیرده و باردار چگونه یارانه خود را پیگیری کنند؟ 

یارانه افراد واجد شرایط، به صورت نقدی به کارت کالابرگ آن‌ها واریز می‌شود و شناسایی افراد حائز شرایط نیز توسط خود دولت انجام می‌گیرد، یعنی دولت با توجه به اطلاعات ثبت شده از خانوار‌ها در مراکز بهداشت تشخیص می‌دهد که کدام خانواده‌ها مشمول دریافت یارانه کودک و یارانه مادران باردار و شیرده هستند. از این رو برای ثبت نام یارانه کودکان نیازی به نام نویسی متقاضیان در مراجع ذی صلاح وجود نداشته و این امر توسط خود دولت صورت می‌گیرد. با توجه به مطالب فوق می‌توان بیان نمود که سایتی به منظور نام نویسی و ثبت درخواست برای دریافت یارانه مادران شیرده وجود نداشته و صحبت از آدرس این سایت نیز بی معنا خواهد بو. مبلغ مذکور، از طریق شارژ اعتبار حساب یارانه سرپرستان خانوار، به مادران شیرده و باردار، پرداخت خواهد شد و این افراد مجازند، تا پایان سال جاری، مبلغ واریزی را برای خرید اقلام سبد غذایی معین، از فروشگاه‌های طرف قرارداد کالابرگ الکترونیکی، مصرف کنند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون