بازنشستگان تأمین اجتماعی دقیقا چقدر عیدی می‌گیرند؟

بازنشستگان تأمین اجتماعی دقیقا چقدر عیدی می‌گیرند؟
کسانی که بازنشسته سازمان تأمین اجتماعی هستند و در بخش خصوصی بازنشسته شده‌اند هر ساله و در اسفندماه عیدی و پاداش خود را دریافت می‌کنند. اما امسال بازنشستگان تأمین اجتماعی چقدر عیدی و پاداش دریافت می‌کنند؟ پاداش بازنشستگان بر چه اساسی تعیین می‌شود؟
کد خبر: ۲۲۱۰
|
۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳

زی‌سان: با توجه به نزدیک شدن به پرداخت مبلغ عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی دانستن این موضوع اهمیت دارد چرا که معمولا افراد برای دریافتی‌های خود را برنامه‌ریزی می‌کنند. 

به گزارش زی‌سان، بحث پرداخت عیدی و پاداش‌ها در این روزهای سال داغ می‌شود و افراد مختلف با رده‌های شغلی مختلفی به دنبال این است که مبلغ تعیین شده پاداش خودشان را بدانند. در این مطلب به این می‌پردازیم که بازنشستگان تأمین اجتماعی چقدر عیدی می‌گیرند و مبلغ عیدی آنها بر چه اساسی تعیین می‌شود. 

مبلغ عیدی کارگران چقدر است؟

عیدی و پاداش آخر سال یکی از حقوقی است که در پایان سال به کارمندان دولت، کارگران، بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری و لشکری تعلق می‌گیرد. مبلغ این عیدی برای هر گروه از این افراد به طور جداگانه و طبق فرمول خاصی تعیین می‌شود. حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری توسط هئیت وزیران و حقوق کارکنان مشغول قانون کار توسط وزارت کار تعیین می‌شود. میزان عیدی برای افرادی که کمتر از یکسال سابقه کار دارند هم بر اساس ماه‌های حضور آن‌ها در محل کار محاسبه خواهد شد. 

عیدی کارگران طبق مصوبه‌ای که به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده، محاسبه و تعیین می‌شود. بر اساس این مصوبه که در سال ۱۳۷۰ تصویب شد، عیدی آخر سال کارگران برابر با دو برابر حداقل دریافتی کارگر است. البته این مبلغ حداقل عیدی کارگر است و حداکثر عیدی می‌تواند تا سه برابر حداقل حقوق ماهانه کارگر پرداخت شود. بنابراین، عیدی حقوق کار حداقل برابر با دستمزد شصت روز کار اخیر و حداکثر برابر با دستمزد نود روز کار اخیر اوست. 

بازنشستگان تأمین اجتماعی چقدر عیدی و پاداش می‌گیرند؟ 

در حالی که بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان درسال‌های اخیر مطرح بوده، اما دولت نتوانسته این معضل بازنشستگان را حل و مفصل کند و به همین دلیل بسیاری از بانشستگان در اعتراض به وضعیت معیشتی خود صدای خود را بلند کردند. بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در حالیست که به نظر می‌رسد دولت منابع کافی برای اجرای قانون همسان‌سازی را ندارد. از طرف دیگر بحث عیدی و پاداش بازنشستگان نیز وجود دارد و بسیاری از بازنشستگان می‌خواهند بدانند که دقیقا مبلغ عیدی و پاداش آن‌ها چقدر است؟ 

بر اساس اطلاعات منتشر شده و همچنین بر اساس مصوبه دولت مبلغ عیدی و پاداش بازنشستگان تأمین اجتماعی معادل همان عیدی کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشگری تعیین شده است. عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران در سال ۱۴۰۲، در بخش‌های تامین اجتماعی، دولت و نیرو‌های مسلح و کارمندان دولتی تابع قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت و تصمیم دولت است.

عیدی ۱۴۰۲ کارکنان دولت، با توجه به قانون تصویب شده در هیأت وزیران در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹، معادل مبلغ ۱۶۰۰۰۰۰۰ ریال است. این مبلغ تاییدی برا رقم تعیین شده برای بودجه در سال ۱۴۰۲ است. بنابراین، با توجه به بودجه سال ۱۴۰۲ و با در نظر گرفتن این موضوع که در این بودجه مبلغ عیدی کارمندان ۱۶۰۰۰۰۰۰ است، هیات وزیران در جلسه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ مبلغی عیدی مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری و لشکری را نیز یک میلیون و ششصد هزار تومان تصویب کرد.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون