همه چیز درباره شارژ خودروهای برقی در ایران؛ از محل تا هزینه شارژ

همه چیز درباره شارژ خودروهای برقی در ایران؛ از محل تا هزینه شارژ
با فراگیر شدن خودرو‌های برقی در جهان و واردات این نوع خودرو‌ها به کشورمان بحث شارژ این خودرو‌ها سوال بسیاری از خریداران خودرو است.
کد خبر: ۲۱۷۵۱
|
۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۳

در چند وقت اخیر بحث واردات خودرو برقی به کشور بسیار داغ شده بود و در قدم اول تصمیم به استفاده از تاکسی‌های برقی در شهر تهران گرفته شد. حال شاهد ثبت‌نام خودرو‌های برقی وارد شده به کشور هستیم که در قدم اول ۷ نوع خودرو به بازار عرضه خواهد شد. 

البته صنعت خودروسازی ایران هم در این زمینه اقدام کرده و خودرو ری‌را برقی را به زودی روانه بازار خواهد کرد.

شارژ خودرو‌های برقی

خودرو‌های برقی به طور میانگین با هر بار شارژ مسافتی حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ کیلومتر را طی می‌کنند. برای شارژ کردن خودرو‌های برقی ۲ راه اصلی وجود دارد که یکی استفاده از جایگاه‌های شارژ برقی عمومی است که مجهر به شارژ سریع هستند و معمولا در مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه خودروی برقی را به طور کامل شارژ می‌کنند. راه دیگر استفاده از برق خانگی است که البته ساعت‌های زیادی به طول می‌انجامد. البته در بسیاری از کشور‌ها در مکان‌هایی مانند پارکینگ‌های عمومی یا مراکز اداری و خرید قابلیت شارژ خودرو در زمان پارک آنها در حال راه‌انداری است.

مصرف و نرخ شارژ خودرو‌های برقی

به طور کلی بیشتر خودرو‌های وارداتی برقی به ایران دارای ظرفیت باتری ۳۵ تا ۷۲ کیلو ساعت است که با نرخ ۵۴۷ تومان به ازای هر کیلو وات ساعت مبلغی حدود ۱۹ هزار تومان برای یک خودرو با ظرفیت باتری ۳۵ کیلوواتی هزینه لازم است.

پیش‌بینی می‌شود با توجه به برنامه‌ریزی میزان خودرو‌های برقی وارداتی تقریبا ۱ درصد از مصرف برق کشور به شارژ این خودرو‌ها اختصاص پیدا کند.

ایستگا‌های شارژ خودرو‌های برقی

در بیشترکشور‌های جهان از جمله ایران شاهد توسعه احداث ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی هستیم. در ایران به ویژه تهران هم مراکز زیادی از جمله ۱۵ مرکز که قبلا در گزارش‌ها اشاره شده بود احداث شده و تا پایان سال به چند هزار ایستگاه در سراسر کشور خواهد رسید.

منبع: روزگار خودرو

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون