خواص بادام زمینی؛ این دانه خوش‌قیمت، خوش‌مزه و همه‌کاره را می‌دانید؟

خواص بادام زمینی؛ این دانه خوش‌قیمت، خوش‌مزه و همه‌کاره را می‌دانید؟
اگر به دنبال یک میان وعده مفید و ارزان هستید، بادام زمینی یک گزینه عالی است. خواص بی‌شمار بادام زمینی می‌تواند شما را شیفته خودش کند.
کد خبر: ۲۱۷۲۴
|
۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷

خواص بادام زمینی این روزها آن‌را به یک میان‌وعده جذاب و یا حتی مواد اصلی یک وعده غذایی کامل تبدیل کرده است. این خواص از کاهش وزن گرفته تا عضله‌سازی تنوع دارند. با زی‌سان همراه باشید تا با این ماده غذایی سلامت و خوشمزه آشنا شوید.

زی‌سان: شاید عجیب به نظر برسد، اما بادام زمینی آجیل نیست؛ درواقع بادام زمینی مانند عدس، نخود یا سویا در گروه حبوبات طبقه بندی می‌شود. جالب است بدانید در بیشتر کشور‌ها به ندرت بادام زمینی به صورت خام مصرف می‌شود و معمولاً به صورت بو داده یا کره بادام زمینی یا حتی روغن بادام زمینی مصرف می‌شود. بادام زمینی در دسته حبوبات پُرخاصیت قرار می‌گیرد، زیرا حاوی ۲۰ نوع اسید آمینه ضروری برای بدن و پروتئین بالا است؛ از این رو مصرف بادام زمینی به ورزشکاران توصیه می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید تا با خواص دیگر بادام زمینی آشنا شوید.

+ پیشنهاد:

| بهترین شیوه خوردن کره بادام زمینی چیست؟ |

در جدول زیر حقایق تغذیه‌ای برای هر ۱۰۰ گرم بادام زمینی خام آمده است:

خواص بادام زمینی

خواص بادام زمینی برای سلامت قلب و عروق

مصرف بادام زمینی با کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL)، باعث کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

پیشنهاد: کاهش کلسترول و فشارخون با مصرف این ماده غذایی!

خواص بادام زمینی برای لاغری و کاهش وزن

از آن جایی که بادام زمینی کالری و چربی نسبتاً بالایی دارد، شاید عجیب به نظر برسد که مصرف آن می‌تواند در کاهش وزن و لاغری نقش داشته باشد. اگر به دنبال کاهش وزن از را‌ه‌های سالم هستید، بادام زمینی را در برنامه غذایی روزانه‌تان بگنجانید؛ زیرا با مصرف مقدار کمی بادام زمینی می‌توانید کالری و چربی مورد نیاز بدن تان را تأمین کنید و خوردن تنقلات دیگر را کنار بگذارید. همچنین کربوهیدرات و فیبر موجود در بادام زمینی مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارد؛ از این رو می‌تواند در کاهش وزن نقش مؤثری داشته باشد.

پیشنهاد: با مصرف این میوه‌ها سریع‌تر لاغر شوید!

تأثیر مصرف بادام زمینی در پیشگیری از سنگ کیسه صفرا

از آن جایی که بیشتر سنگ‌های کیسه صفرا عمدتاً از کلسترول تشکیل شده‌اند؛ مصرف منظم بادام زمینی با کاهش کلسترول مانع از تشکیل سنگ کیسه صفرا می‌شود.

خواص بادام زمینی در جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر

به گزارش زی‌سان، بادام زمینی یک منبع عالی نیاسین و ویتامین E است. تحقیقات نشان داده‌اند مصرف مواد غذایی حاوی نیاسین از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کنند و از آن جایی که بادام زمینی یک منبع غنی از نیاسین است، مصرف منظم آن می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر مؤثر باشد.

فایده بادام زمینی برای بانوان

نیاسین موجود در بادام زمینی باعث تقویت قوای جنسی در بانوان می‌شود؛ همچنین فولات و ویتامین E موجود در بادام زمینی باعث سلامتی دستگاه تناسلی بانوان می‌شود.

خواص مصرف بادام زمینی در دوران بارداری

بادام زمینی یک منبع گیاهی غنی از فولیک اسید و ویتامین است و مصرف آن به سلامت مادر و جنین کمک می‌کند. اما اگر سابقه اگزما، آسم و آلرژی و تب یونجه دارید بهتر است قبل از مصرف بادام زمینی با پزشک خود مشورت کنید.

خاصیت بادام زمینی برای بهبود خلق‌وخو

به گزارش زی‌سان، بادام زمینی یک منبع غنی از پروتئینی به نام تریپتوفان است. این پروتئین در تولید و ترشح هورمون سروتونین که باعث بهبود خلق و خو، کاهش استرس، افزایش تمرکز و تنظیم اشتها می‌شود، نقش دارد.

خواص بادام زمینی برای آقایان

مصرف منظم بادام زمینی باعث افزایش کیفیت اسپرم و افزایش قدرت باروری در آقایان می‌شود. همچنین اگر نگران مبتلا شدن به سرطان پروستات هستید، نگرانی را کنار بگذارید و بادام زمینی را در رژیم غذایی روزانه تان بگنجانید؛ زیرا ویتامین E موجود در بادام زمینی از بروز سرطان پروستات جلوگیری می‌کند.

فواید بادام زمینی برای ورزشکاران

پروتئین موجود در بادام زمینی به عضله سازی کمک می‌کند، همچنین بادام زمینی به دلیل داشتن فیبر و دیر هضم بودن انرژی لازم برای فعالیت‌های ورزشی سنگین را برای ورزشکاران فراهم می‌کند.

بهبود کاهش درد عضلات با مصرف بادام زمینی

احتمالاً برای همه شما پیش آمده که پس از ورزش کردن به گرفتگی و درد عضلات دچار شوید. از آن جایی که بادام زمینی یک منبع غنی از پتاسیم است؛ مصرف آن می‌تواند این گرفتگی و درد را کاهش دهد.

خاصیت بادام زمینی در سلامت پوست

تحقیقات نشان داده‌اند، مصرف بادام زمینی از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی و آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کند. اما دقت داشته باشید که در مصرف بادام زمینی زیاده‌روی نکنید؛ زیرا زیاده‌روی در مصرف بادام زمینی ممکن است باعث بروز جوش و حساسیت پوستی شود.

سخن پایانی

در این مطلب خواص بادام زمینی را توضیح دادیم، اما توجه داشته باشید که ممکن است برخی افراد با خوردن بادام زمینی به حساسیت دچار شوند؛ پس در مصرف بادام زمینی زیاده‌روی نکنید و در صورت بروز حساسیت حتماً به پزشک مراجعه کنید.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون