زیسان: از قدیم گفتهاند، هیچ گرانی بی حکمت نیست و هیچ ارزانی بی علت نیست. حالا بگذارید این روایت را به گونهای دیگر برای شما بازگو کنیم، هیچ شلوغی بیحکمت نیست و هیچ خلوتیای بی علت نیست. حکایت «شلوغ» و «خلوت» دست مایه وضعیت این روزهای سرای ایرانی و شهر لوازم خانگی است تا تمرکز بر آن به شما بگوییم استقبال گسترده مردم از سرای ایرانی به هیچ عنوان اتفاقی نیست.
به گزارش «زیسان»، در چند وقت اخیر افتتاح بزرگترین شعبه سرای ایرانی در تهران بعد از شعبههای قم و اصفهان، فراتر از انتظارات توجهات را به سوی خود جلب کرده است. نفس افتتاح شعبه شاید چندان بازتاب نداشت، اما مشکلات ترافیکیای که این مجموعه بزرگ خرید کالا در منطقه افسریه تهران ایجاد کرد، داستان سرای ایرانی را بسیار جنجالی کرد.
ترافیک شدید به خاطر «سرای ایرانی» در محدوده سهراه افسریه - به ویژه در روزهای منتهی به آخر هفته (چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه) - در چند وقت اخیر بارها توجه رسانهها را به سوی خود جلب کرده است. اهمیت این موضوع به جایی رسیده که اخیرا مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به افزایش ترافیک منطقه ۱۵ پایتخت با فعالیت فروشگاه بزرگ «سرای ایرانی» گفت: «شهرداری منطقه و پلیس راهور باید برای حل این مشکل راه حلی پیدا کنند.»
داستان سرای ایرانی به طور خودکار ما را به یک مرکز خرید بزرگ دیگر یعنی شهر لوازم خانگی در تهران سوق میدهد. شاید برای بسیاری از شماها پرسش این باشد که دلیل استقبال ویژه از سرای ایرانی چیست؟ آیا علت آن تازه تاسیس بودن و کنجکاوی شهروندان برای بازدید از این مجموعه است؟
قیمت کالاها و نوع خدمات فروش قسطی در کدام یک از مجموعههای به صرفهتر است؟ کدام یک تسهیلات بهتری برای مشتریان در نظر گرفتهاند؟ مجموع این پرسشها موجب شد که خبرنگار «زیسان» به منظور بررسی دقیق موضوع در اواخر آذر ماه سال جاری در یک آخر هفته به هر دو مجموعه سر بزند. آنچه در ادامه خواهد آمد روایت مشاهدات و بررسی دقیق از مقایسه دو مجموعه است که میتواند راهنمای مناسبی برای شهروندانی باشد که قصد خرید کالا و لوازم خانگی را دارند.
حوالی ساعت ۴ روز جمعه (۲۴ آذر) از حوالی میدان حر در منطقه ۱۱ تهران، نقشه یاب را به مقصد سرای ایرانی زده و رهپسار منطقه ۱۸ (افسریه) شدیم. بعد از طی مسافتی ۳۵ دقیقهای به حوالی سرای ایرانی رسیدیم. در آنجا که تابلویی بزرگ را مشاهده کردیم که در آن نوشته بود برای ورود به پارکینگ سرای ایرانی به کوچه مسجد الحسین مراجعه کنید. در کنار گذر بسیج با طی مسافتی ۵۰۰ متری و بسیار پراترافیک به کوچه مسجد الحسین رسیدیم. آنجا بود که با تابلوی به سمت پارکینگ سرای ایرانی و اولین پارکبانان این مجموعه مواجه شدیم.
با عبور از کوچه مسجد الحسین وارد خیابان شهید قدیانی شده بعد از طی مسافتی کوتاه، اما به شدت پرترافیک بالاخره وارد پارکینگ مجموعه شدیم. بعد از ورود به پارکینگ خان دیگر ماجرا شروع شد که آن هم عبارت بود از یافتن جای برای پارک کردن. بعد از حدود ۱۰ دقیقه نیم کلاج گرفتن طی مسافتی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر پارکبانان ما را به سمت غربیترین قسمت مجموعه راهنمایی کردند و در آنجا موفق شدیم خودرو را پارک کنیم.
بعد از ورود به سالن لوازم خانگی در سرای ایرانی که کانون تمرکز ما نیز بود، با انبوهی از جمعیت مواجه شدیم که به طور عامیانه باید گفت: «غلغهای بود آن سرش ناپیدا.» تعداد بازدیدکنندگان بسیار بود و در محل فروش و رسید کردن کالا نیز ترافیک شدیدی از نوبتگیری وجود داشت. مجموع این قضایا موجب شد که بعد از مدت زمان یک ساعت و ۵ دقیقه در ساعت ۱۷ و ۵ دقیقه از خودرو پیاده شده و به سمت مجموعههای خرید حرکت کنیم.
بعد از بازدید حدودا یک ساعت و نیمه از مجموعه خریدهای سرای ایرانی، به سمت شهر لوازم خانگی در غرب تهران رهسپار شدیم. در خروج بر خلاف ورود نه ترافیکی بود و نه هزینهای بابت پارک دریافت شد. بعد از طی مسافتی ۴۸ دقیقهای و با ترافیک بسیار محدود در حوالی ساعت ۲۰.۲۸ دقیقه وارد پارکینگ شهر لوازم خانگی شدیم. بر خلاف سال قبل که در این مجموعه خرید کرده بودیم، پارکینگ شلوغ نبود. وقتی وارد مجموعه خرید نیز شدیم همچون یک شگفتی بود. پارسال همین ایام جای سوزن انداختن در شهر لوازم خانگی نبود، اما امسال به سختی تعداد خریداران به سه برابر پرسنل فروش میرسید. این مقدار خلوتی واقعا محل پرسش شد تا مقایسه قیمت کالاها مورد توجه قرار بگیرد.
در سرای ایرانی اجازه عکسبرداری از کالاها و قیمتها را به ما ندادند لذا ناچار شدیم نرخها و مدلها را روی کاغذ یادداشت کنیم. چند مدل یخچال فریزر، یخچال ساید بایساید، تلویزیون LED در دو سایز ۵۵ و ۶۵ اینج، ظرفشویی، لباسشویی، آبمیوهگیری، چرخ گوشت و غذاساز را با قیمت یادداشت کردیم.
در ابتدا تصورمان این بود که قیمتها تفاوتی با شهر لوازم خانگی ندارد و مردم بیشتر متاثر از تازه تاسیس بودن اینگونه به سرای ایرانی هجوم آوردهاند. اما زمانی قیمت کالاهایی که به صورت مشابه موجود بود را مقایسه کردیم بلافاصله متوجه شدیم که خلوت شدن شهر لوازم خانگی بی دلیل نیست. یعنی اثبات شد که دیگر تضمین قیمت آنها جواب نمیدهد.
در اکثریت کالاها قیمت نقد سرای ایرانی بهتر از شهر لوازم خانگی بود. شهر لوازم خانگی برخی کالاها را تحت عنوان «تخفیف ویژه خرید نقدی فقط امروز» با کارت زرد مشخص کرده بود. زمانی که این قیمتها را را هم مقایسه کردیم، دیدیم حتی این کالاها هم که ادعا میشود ۱۵ تا ۲۰ درصد تخفیف خوردهاند در رنج نرخ عادی سرای ایرانی است.
از نظر تسهیلات ارائه شده به مشتریان هر دو مجموعه برای خرید اقساططی تسخیلات ویژهای داشتند. مزیت سرای ایرانی این بود که امکان خرید بدون پیش قسط یا تماما اقساطی وجود داشت، اما تنها اقساط ۱۲ و ۲۴ ماه داشت. مزیت شهر لوازم خانگی این بود اقساط ۱۲، ۲۴ و ۳۶ ماهه داشت، اما خرید تماما اقساطی در میان آیتمهای آنها نبود. همچنین از نظر سقف تسهیلات هم شرایط دو طرف برابر بود.
رفتار پرسنل هر دو مجموعه سرای ایرانی و شهر لوازم خانگی از پارکبانان گرفته تا مجموعه فروشندگان، صندوق و بخش تسهیلات در سطح قابل قبولی بود.
مجموع مشاهدات ۵ تا ۶ ساعته (آغاز ساعت ۱۶ و پایان حدود ۲۱.۴۰) یک واقعیت را اثبات کرد و آن این بود که نه شلوغی سرای ایرانی بی حکمت است و نه خلوت شدن شهر لوازم خانگی، بی علت. برایمان اثبات شد که مرد چشم بسته و بدون تحقیق برای خرید لوازم خانگی از سرای ایرای رهسپار نشده و حتما قبلا بازدیدی از شهر لوازم خانگی داشتهاند.
به نظر میرسد دیگر شعار شهرلوازم خانگی مبنی بر تضمین کفِ قیمت و کاراکتر ویژه پژمان جمشیدی در تبلیغات این مجموعه کارساز نخواهد بود. باید آنها برای ادامه رقایت بازگشت شلغوغی به مجموعه خود تصمیمی جدید بگیرند.