هفت واقعیت عجیب در مورد فیلم جن‌گیر

هفت واقعیت عجیب در مورد فیلم جن‌گیر
جن‌گیر The Exorcist یک فیلم آمریکایی محصول سال ۱۹۷۳ در ژانر فراطبیعی ترسناک به کارگردانی ویلیام فریدکین است که بر اساس رمانی به همین نام از ویلیام پیتر بلتی ساخته‌شده‌است. جن‌گیر یکی از موفق‌ترین فیلم‌های ژانر وحشت به‌شمار می‌رود.
کد خبر: ۲۱۳
|
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶

زی‌سان: برای کسی که در قرن ۲۱ فیلم جن‌گیر (The Exorcist) را می‌بیند، درک تاثیری که این فیلم در سال ۱۹۷۳ گذاشت سخت است. در آن سال این فیلم تماشاچیان سینما را به‌معنای واقعی زهره‌ترک کرد.

به گزارش زی‌سان؛ جن‌گیر آنقدر به فرهنگ عامه نفوذ کرده و به اشکال مختلف هجو شده و مورد تقلید قرار گرفته که شاید برای ما سخت باشد تا شوکی را که این فیلم برای مخاطب دهه‌ی هفتاد داشت درک کنیم. با این‌که فیلم اثر ترسناک بودنش را با گذر زمان از دست داده و شاید حتی از بعضی لحاظ تجربه‌ی تماشای آن در سال ۲۰۲۲ شبیه به تماشای کمدی سیاه – از نوع غیرعمدی‌اش – باشد، ولی باید در نظر داشت که این فیلم برای زمان خود تجربه‌ای بسیار جدید بود و جزو معدود فیلم‌هایی است که در آن واحد هم یک زیرسبک – یعنی وحشت مبتنی بر جن‌گیری – را معرفی کرد، هم آن را به کمال رساند، برای همین برای درک ارزش فیلم و کاری که برای سینمای دلهره انجام داده، لازم است در زمان سفر کنیم و خودمان را در ذهنیت مردمی که آن را به هنگام انتشار تماشا کردند قرار دهیم. چند واقعیت عجیب درباره این فیلم را در ادامه بخوانید:

هفت واقعیت عجیب در مورد فیلم جن‌گیر

یک: اولین لوکیشن این فیلم سینمایی آتش گرفت و همه چیز به غیر از یک اتاق در آتش سوخت. اتاقی که قرار بود بیشترین سکانس‌ها مربوط به جن گیری در آن فیلمبرداری شود سالم و دست نخورده باقی مانده بود. به دلیل این آتش سوزی غیر منتظره، فیلمبرداری این پروژه ۶ هفته به عقب افتاد.

دو: طی فیلمبرداری یکی از سکانس‌های فیلم، الن برستین به زمین می‌خورد و این اتفاق باعث می‌شود که آسیب جدی به مهره‌های کمر او وارد شود. او از آن زمان با یک آسیب نخاعی دائمی زندگی می‌کند. صدایی که در این سکانس شنیده می‌شود صدای واقعی است و به صورت دیجیتالی اضافه نشده است.

سه: وسیلیکی مالیاروس و جک مک گوران دو بازیگری که قرار بود در این فیلم سینمایی بمیرند، در مراحل پس از تولیدِ این فیلم سینمایی واقعا درگذشتند. به غیر از آن ۷ نفر دیگر هم از اعضا که در تولید این فیلم سینمایی دخیل بودند به دلایل مختلفی پیش از اکران فیلم جان خود را از دست دادند.

چهار: جیسون میلر که در این فیلم سینمایی نقش کشیش را بازی کرده روزی با یک کشیش واقعی در خیابان روبرو می‌شود و به او یک مدال می‌دهد. این کشیش به میلر می‌گوید: حقه شیطان را آشکار کن و او به دنبال تلافی می‌گردد یا اینکه تلاش می‌کند در شناساندن چهره واقعی اش تو را متوقف کند. پس از این اتفاق او نزدیک بود در یک سانحه تصادف جان خود را از دست بدهد.

پنج: لیندا بلیر در این فیلم سینمایی نقش کودکی را بازی کرد که توسط شیطان تسخیر شده. او که اکنون ۶۱ ساله است در زمان فیلم حدودا ۱۴ ساله بود و شایعه می‌شود در طول فیلمبرداری دچار اختلالات ذهنی و روانی می‌شده است.

شش: اولین باری که این فیلم در سینما‌های رم به نمایش گذاشته شد، در سینمایی بود که بین دو کلیسا قرار داشت. در روز اکران، طوفان و بارانی می‌آید و با یک رعد و برق همراه می‌شود که یکی از صلیب‌های ۴۰۰ ساله در این کلیسا را به زمین می‌اندازد.

هفت: گفته می‌شود ویلیام پیتر بلتی در هنگام نوشتن کتاب «جن گیر» فعالیت‌هایی فراطبیعی و عجیب را مثل شناور شدن اجسام در هوا تجربه کرده. اما او مطمئن نیست ایا این اتفاقات افتاده یا به دلیل استرس‌های او بوده است. همانطور که در ابتدا گفته شد این کتاب از داستان واقعی جن گیری یک پسر الهام گرفته است و ویلیام فریدکین از آن کتاب برای ساخت یک فیلم سینمایی اقتباس می‌کند.

سایر اخبار
نظرات بینندگان
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
cm
واقعا فیلم ترسناکی بود. یادم نمی ره موقع دیدن فیلم چسبیده بودم به زمین و جن زده شده بودم خودم. تا مدت ها این فیلم جن گیر رها نمی کرد منو. یادش به خیر
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۱
گوناگون