مردان دارای این خصوصیات در رابطه اعتماد به نفس پایینی دارند + ۷ نشانه جدی

مردان دارای این خصوصیات در رابطه اعتماد به نفس پایینی دارند + ۷ نشانه جدی
مردی که کنار او هستید اعتماد به نفس دارد یا نه؟ شاید با خودتان بگویید چه اهمیتی دارد؟ اهمیتش آن‌جاست که عدم اعتماد به نفس می‌تواند مشکلات جدی دیگری مثل خیانت کردن، رابطه سمی و نداشتن یک خانواده شاد را دامن بزند.
کد خبر: ۱۹۴
|
۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷

زی‌سان: فکر می‌کنید زندگی با مرد بدون اعتماد به نفس چه شکلی است؟ شاید اصلا ندانید مردی که با او هستید دچار مشکل جدی کمبود اعتماد به نفس است. آیا نشانه‌هایی برای فهمیدن این وجود دارد؟

چنین مردی احتمالا بیش‌ترِ انتخاب‌های شما را زیر سوال می‌برد یا وقتی بازخورد سازنده به او بدهید، حالت تدافعی به خودش بگیرد.

شاید او بیش از حد به شما متکی شده است یا طوری رفتار می‌کند که گویی ارزش شخصی‌اش مستقیماً با علاقه شما به او مرتبط است.

این بسیار مهم است که تشخیص دهید چه زمانی شریک زندگی‌تان با عزت نفس پایین در یک رابطه دست و پنجه نرم می‌کند.

چرا این موضوع اهمیت دارد؟ چون اگر نادیده گرفته شود، می‌تواند منجر به ایجادِ روابط نامتعادل شود و از نظر عاطفی برای هر دو طرف مضر باشد.

خوشبختانه، نشانه‌های گویایی وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها توجه کنید تا بفهمید که شریک زندگی شما با مشکلات عزت نفس در یک رابطه دست و پنجه نرم می‌کند. این نشانه‌ها چیست؟ این مطلب را تا انتها بخوانید.

این مرد در رابطه اعتماد به نفس پایینی دارد + 7 نشانه جدی
۱. او در برابر تعریف‌های شما مقاومت می‌کند

کیست که وقتی با تعریف دیگران مواجه شود، هیجان‌زده نشود؟ احتمالا با خودتان بگویید هیچ‌کس. نکته اینجاست: علت اصلی نشان‌دادن چنین واکنشی در برابر تعریف و تمجید دیگران، اغلب اعتماد به نفس پایین است.

فردی که احساسات مثبتی در مورد خود ندارد، برای پذیرش تعریف و تمجید از طرف دیگران دچار مشکل می‌شود. چنین کسی فکر می‌کند باید این تعریف‌ها را به‌عنوان چاپلوسی، رد کند یا نباید باور کند که آن‌ها تعارفاتی واقعی هستند.

بنابراین، اگر شریک زندگی شما از تعارف شما شانه خالی کند، بهترین اقدام چیست؟

تلاش کنید تا مطمئن شود که که تعریف‌های شما صادقانه است و با محبت به آن‌ها داده می‌شود! در اینجا نحوه انجام این کار:

  • تعریف‌های خود را به گونه‌ای بیان کنید که جای هیچ شکی باقی نماند.
  • نمونه‌های خاصی از آنچه را که در مورد او ستایش می‌کنید، برجسته کنید.
  • او را به خاطر چیزی که برای رسیدن به آن سخت تلاش کرده، مانند ارتقای شغلی، تحسین کنید.
  • تعریف خود را با تأیید احساسات خود نسبت به او تقویت کنید.
  • مهمتر از همه: او باید صمیمیت پشت کلمات شما را درک کند.


۲. همسرِ بدون اعتماد به نفس، پذیرای نصیحت نیست

کسانی‌که با عزت نفس پایین دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ممکن است در برابر توصیه‌هایی که به آن‌ها می‌شود، مقاومت کنند.

اغلب، چنین افرادی ممکن است احساس کنند که نظرات آن‌ها کم‌ارزش است و هر توصیه‌ای را حمله‌ای به توانایی‌های خودشان می‌دانند. این می‌تواند باعث شود آن‌ها بینش شما را نادیده بگیرند یا بیش از حد تدافعی شوند.

چند توصیه برای کنترل این ویژکی وجود دارد:

  • آرام قدم بردارید. به او طوری القا کنید تا درک کند که دریافت نصیحت به معنای ضربه‌زدن به ارزش‌های او نیست، بلکه تنها یک پله برای رشد است.
  • همچنین، مطمئن شوید که بداند انتقاد با قضاوت یکسان نیست. انتقاد می‌تواند خشن و نامهربان باشد، در حالی که قضاوت، بازخوردی صادقانه بدون حملات شخصی است.


۳. او دائماً به دنبال تأیید است

نکته بعدی که باید مراقب آن باشید این است که به نظر می‌رسد شریک زندگی شما دائماً به دنبال تأیید است. احتمالا الان به این فکر می‌کنید که آیا طبیعی نیست که زوج‌ها از یکدیگر تأیید بگیرند و اعتبار کسب کنند؟ کاملا! اما ممکن است این رفتار تبدیل به یک آسیب هم بشود.

اگر شریک زندگی شما با عزت نفس پایین درگیر باشد، این میل به تاییدِ دائمی ممکن است افزایش یابد. او ممکن است بیش از حد به محبت یا تایید شما وابسته باشد تا بتواند در رابطه احساس امنیت کند.

در چنین شرایطی چگونه می‌توانید به او کمک کنید؟

با ایجاد تعادل بین عشق دادن به او و حمایت‌کردن و یادآوری این‌که اعتماد به نفس واقعی از اعتبارسنجیِ بیرونی نشات نمی‌گیرد.

او را تشویق کنید تا پیروزی‌ها و دستاورد‌های خود را با اختصاص زمانی برای خوداندیشی جشن بگیرد. ویژگی‌های خوبش را به یادش بیاورید، یا فعالیت‌هایی را پیشنهاد دهید که می‌تواند به افزایش عزت نفس‌اش کمک کند.


۴. بیش از حد از خود انتقاد می‌کند

یکی از نشانه‌های رایج عزت نفس پایین در یک رابطه، سخت‌گیری دائمی نسبت‌به خود است. شریک زندگی شما ممکن است جلوتر از همه به کاستی‌هایش توجه کند یا اشتباهاتی را در تصمیماتش پیدا کند.

تشخیص و کشف نقاط ضعف برای رشد لازم است، اما سرزنش مداوم خود می‌تواند منجر به مشکلات جدی شود؛ چیزی که منجر می‌شود شریک زندگی شما غرق در احساس بی فایتی و شک به خود شود.

بهترین کار در چنین شرایطی چیست؟

به شریک زندگی‌تان اطمینان دهید که او را همان‌طور که هست پذیرفته‌اید؛ با همه عیب‌ها و خوبی‌ها.

او را تشویق کنید که تصویر مثبت‌تری از خودش برای خودش بسازد و در مورد پیشرفت‌هایش صبور باشد.

یادآوری کنید که همه گاه‌وبیگاه دچار لغزش می‌شوند، اما بسیار مهم است که به جای وسواس بر نقاط ضعف خود، بیشتر بر نقاط قوت خود تمرکز کند.

این مرد در رابطه اعتماد به نفس پایینی دارد + 7 نشانه جدی
۵. او عشق شما را زیر سوال می‌برد

کسانی‌که در حال دست‌و‌پنجه نرم‌کردن با عزت نفس پایین هستند، ممکن است شایستگی عشق خود را زیر سوال ببرند یا به احساسات واقعی شریک زندگی خود شک کنند.

اگر این درست باشد، شریک زندگی شما ممکن است مدام از شما بپرسد که چرا یا چگونه می‌توانید او را دوست داشته باشید.

همچنین، همسر دچار کمبود عزت نفس، احتمالا بیش‌ازحد به شما بچسبد! چراکه ولع اطمینان دائمی در مورد امنیت رابطه با شما را دارد.

بهترین عمل‌کرد در برابر این ویژگی چیست؟

ساده است: صبور باشید و درک کنید.

به شریک زندگی خود اطمینان دهید که اشکالی ندارد اگر درباره ارزشش در چشم شما و احساس‌تان شک دارد، چراکه بدون در نظر گرفتن این موضوع او را شایسته می‌دانید! از طریق اعمال‌تان به او نشان دهید که برایش ارزش قائلید و دوستش دارید. این می‌تواند به مرور زمان به تقویت اعتماد به نفس او کمک کند.


۶. او خود را به خاطر هر اشتباهی مقصر می‌داند

اگر شریک زندگی شما از عزت نفس کمی برخوردار باشد، ممکن است خیلی زود هرگونه اشتباهی را بپذیرد یا در صورت ارائه بازخورد، حالت تدافعی به خودش بگیرد.

برای جلوگیری از سقوط او به چرخه‌های تفکر منفی، مهم است که او را متوجه این بکنید که اشتباهات بخشی از زندگی هستند.

هدف این است که او را از تمرکز روی «نقص»، روی یادگیری را از خطا‌های متمرکز و تشویق کنید. به طور هم‌زمان، شریک زندگی‌تان باید ببیند که محبت شما به او بدون در نظر گرفتن هرگونه لغزشی از طرف او، سرجایش است.


۷. مرد دچار کمبود اعتماد به نفس از مکالمات معنی دار جلوگیری می‌کند

مشارکت در مکالماتِ معنی‌دار نمی‌تواند در رابطه با چنین فردی رخ دهد. افرادی که عزت نفس پایین دارند، احتمالا به دلیل ترس از در معرض انتقاد یا قضاوت قرار گرفتن، از چنین دیالوگ‌هایی دور می‌شوند؛ بنابراین راه حل چیست؟

به خاطر داشته باشید که رشد شخصی - از جمله در روابط - آسیب پذیری را کاهش می‌دهد. در اینجا چند نکته وجود دارد:

  • یک محیط امن را پرورش دهید که شریک زندگی شما در بیان احساسات و افکارش راحت باشد.
  • همدل، صبور و مهربان باشید.
  • گوش‌دادنِ فعال در ارائه راه‌حل‌ها را در اولویت قرار دهید.
  • منفی‌بودن را از مکالمه دور نگه دارید.
  • به خاطر داشته باشید که گفتگو‌های پُربار به تلاش و زمان متقابل نیاز دارند. به این امر متعهد باشید که یک گفت‌وگوی شفاف و سالم بین شما دو نفر ایجاد شود.

این مرد در رابطه اعتماد به نفس پایینی دارد + 7 نشانه جدی

دلیل کاهش عزت نفس در مردان چیست؟

در حالی‌که نشانه‌های عزت نفس پایین در روابط را با هم مرور کردیم، درک علت اصلی آن نیز بسیار مهم است.

عزت نفس پایین می‌تواند از عوامل مختلفی مانند آسیب‌های گذشته یا تجربیات منفی ناشی شود. همچنین ممکن است به دلیل باور‌های طولانی‌مدت و گمراه‌کنندهِ فرد در مورد خودش باشد.

تشخیص این موضوع می‌تواند به شما کمک کند تا با درک و همدلی بیشتر با این موضوع مقابله کنید.

به یاد داشته باشید، غلبه بر عزت نفس پایین، مثلِ یک سفر است که نیاز به زمان و تلاش دارد.

سعی کنید یک فضای حمایتی فراهم کنید که در آن شریک زندگی‌تان احساس امنیت کند، تا در آن به‌خوبی حرکت کند. همدلی، صبر، درک و تشویق حیاتی است.

 

یادتان باشد که: روابط در مورد رشد با هم هستند - نه فقط رسیدن به یک مقصد.

پس... به حمایت از پیشرفت شریک خود متعهد بمانید.

با این حال، به خاطر داشته باشید که به نیاز او به فضای شخصی و تفکر احترام بگذارید. عزت نفس پایین می‌تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد، بنابراین از تأثیرات فیزیکی بالقوه نیز آگاه باشید.

داشتنِ عشق به خود، یک دستاورد سریع نیست. برای انگیزه‌دادن به شریک زندگی خود، سفر او را تصدیق کنید و رشدش را جشن بگیرید، مهم نیست که قدم‌ها چقدر کوچک به نظر می‌رسند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون