۵ ماده غذایی که فکرش را هم نمی‌کنید شما را مسموم کنند!

۵ ماده غذایی که فکرش را هم نمی‌کنید شما را مسموم کنند!
آیا می‌دانستید یک شیشه سس مایونز حتی پس از باز شدن درش هم می‌تواند خارج از یخچال بماند، چون میکروب را در خود جای نمی‌دهد؟ حالا اگر کنجکاوید بدانید که کدام غذا‌ها هستند که ظاهر معصومی دارند، اما احتمالا می‌توانند شما را مسموم کنند، با ما همراه باشید.
کد خبر: ۱۸۱
|
۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷

زی‌سان: تکامل و تجربه به ما گفته است که برخی از غذا‌ها آلوده هستند و برخی دیگر خیر. با این‌حال، خیلی از غذا‌ها که ما فکر می‌کنیم آلوده نیستند، آلوده‌اند و برخی دیگر که از نظرمان سالم‌اند، حتی می‌توانند تا پای مسمومیت ما را ببرند.

به گزارش زی‌سان؛ ما اغلب با این‌دسته فرضیات اشتباه می‌کنیم. به عنوان مثال، آیا می‌دانستید یک شیشه سس مایونز حتی پس از باز شدن درش هم می‌تواند خارج از یخچال بماند، چون میکروب را در خود جای نمی‌دهد؟ حالا اگر کنجکاوید بدانید که کدام غذا‌ها هستند که ظاهر معصومی دارند، اما احتمالا می‌توانند شما را مسموم کنند، با ما همراه باشید.

۵. تخم مرغ خام؟ نه! آرد خام در هر شکلی!

متخصصان هشدار داده‌اند که خمیر کیک و کلوچه را به صورت خام نخورید. احتمالا دیده‌اید که خیلی‌ها عادت دارند بعد از آماده کردن مواد کیک و ریختن آن در قالب، ته ظرف باقی‌مانده را می‌لیسند! احتمالا فکر کنید مقصر شماره یک در مسمومیتِ بعد از خوردن مواد کیک، تخم‌مرغ‌های خام هستند که ممکن است میکروب سالمونلا (Salmonella) را که تنها با پختن از بین می‌رود وارد بدنتان کرده است.

۵ ماده غذایی که فکرش را هم نمی‌کنید شما را مسموم کنند!

با این حال، تخم‌مرغ‌ها خطر واقعی نیستند. گرچه تخم‌مرغ‌ها ممکن است سالمونلا داشته باشند، اما این دلیل خطرناک بودنِ خمیر نیست. خیلی از افراد هستند که سال‌ها، هر روز نیم دوجین تخم‌مرغ خام را می‌بلعند و بدون مشکل زندگی می‌کنند. البته این به معنای این نیست که همین امروز تخم‌مرغ خام بخورید!

موضوع آرد است. خمیر به دلیل خام بودن آرد خطرناک است. آرد خام می‌تواند به میکروب “E. coli” و همچنین سالمونلا آلوده شود. سازمان بهداشتی جهانی به طور منظم شیوع E. coli را بررسی می‌کند و آن را در آرد ردیابی می‌کند. چند ماه پیش، کشفِ تنها یک مورد ورود این میکروب‌ها به آرد، توانست چند نفر را به بیمارستان بفرستد.

۴. یخ دستگاهی

یخ خطرناک‌ترین قسمت هر وعده غذایی رستوران است! حتما برای‌تان پیش آمده که به یک غذاخوری بروید و با دیدن غذا‌هایی که سفارش داده‌اید پشیمان شوید؛ روی اسپاگتی‌تان مو و روی چنگال‌تان اثر انگشت بینید. احتمالا در چنین شرایطی، تنها بخش از غذا که در با آن احساس آرامش می‌کنید،

لیوان کوکاکولایتان باشد که از یک ظرف در بسته درون لیوان ریخته می‌شود. اما این نوشیدنی ممکن است خطرناک‌ترین قسمت از وعده غذایی شما باشد. چرا؟ چون همه مواد دیگر پخته شده است، در حالی‌که نوشیدنی شما حاوی تکه‌های یخی است که احتمالا از یک دستگاه یخ‌ساز که هرگز تمیز نشده است، بیرون آمده‌اند.

۵ ماده غذایی که فکرش را هم نمی‌کنید شما را مسموم کنند!

وقتی اپیدمیولوژیست‌ها نتیجه را از لوله‌های آزمایش خارج می‌کنند و علت عفونت نوروویروس را در رستوران‌ها پیدا می‌کنند، اغلب متوجه می‌شوند که مقصر دستگاه یخ‌ساز است.

به خصوص اگر تجربه سفر به مکان‌هایی که آب به سختی دسترس‌شان است را دارید، بهتر است نوشیدنی‌تان را بدون یخ بخورید. 

۳. سیر ذخیره شده در روغن و بوتولیسم (بیماری فلج‌کننده)

شاید فکر کنید که سیری که در روغن نگهداری می‌شود سالم است. البته که سیر به خودی خود بسیار سالم در نظر گرفته می‌شود و عملاً یک گیاه دارویی است.

اگر مدتی حبه‌های سیر را در هوای آزاد رها کنید کپک می‌زنند. حال اگر آن‌ها را در روغن نگهداری کنید، احتمالا شیشه می‌تواند برای چندین دهه آن‎‌ها ار نگه دارد. اما هیچ‌وقت، هیچ‌وقت این‌کار را نکنید!

۵ ماده غذایی که فکرش را هم نمی‌کنید شما را مسموم کنند!

سیری که در روغن نگه داشته شود باکتری کلستریدیوم بوتولینوم (Clostridium Botulinum) را ایجاد و شما را مبتلا به بوتولیسم می‌کند.

۲. سبزیجات خام

فرض کنید، سمت چپ شما یک سینه مرغ و سمت راست‌تان سالاد آماده‌ای است که از همان مغازه خریده‌اید. کدام یک از این دو بیشتر شما را بیمار می‌کند؟

بدون‌شک اگر مرغ را به صورت خام بخورید، می‌توانید به سراعت بیمارتان کند. مطمئناً آن را خام نمی‌خورید. آن را می‌پزید. کاسه یا تخته برش را برمی‌دارید مرغ را در آن می‌گذارید و قبل از اینکه مگس‌ها در آب مرغ تخم بگذارند، ظرف پلاستیکی حاوی گوشت خام را در یک کیسه زباله می‌بندید.

۵ ماده غذایی که فکرش را هم نمی‌کنید شما را مسموم کنند!

با این حال شما همیشه سالاد را خام می‌خورید و این ممکن است بدن شما را به انگل کریپتوسپوریدیوم (Cryptosporidium)، یک انگل اسهالی که گاهی اوقات به عنوان «کریپتو» شناخته می‌شود، آلوده کند؛ بنابراین هیچ‌گاه سالاد را از جایی که مطمئن نیستید نخرید و اگر می‌خواهید خودتان آن‌را در خانه درست کنید، حتما هم دست‌ها و هم مواد سالاد را بشویید و ضدعفونی کنید.

۱.     لوبیای خام

شما کاهو و گوجه فرنگی را خام می‌خورید، اما حبوبات را نه. لوبیا را در نظر بگیرید. به نظر می‌رسد غذایی که بعد از پختن سودمند است، اگر خام هم جویده شود به اندازه کافی بی ضرر خواهد بود یا در بدترین حالت مزه مشمئزکننده‌ای داشته و عمدتاً بدون تغییر از دستگاه گوارش شما عبور می‌کند.

۵ ماده غذایی که فکرش را هم نمی‌کنید شما را مسموم کنند!

مشکل این‌جاست که لوبیای خام سمّی است. آن‌ها حاوی پروتئینی به نام هماگلوتینین (Hemagglutinin) یا لکتین (Lectin) هستند که پخت‌وپز آن را غیرفعال می‌کند. اگر موش‌ها وارد ذخایر لوبیا شوند و آن‌ها را بخورند، مستقیماً می‌میرند و انسان هم برای مسموم شدن فقط به سه لوبیای خام نیاز دارد!

منبع: cracked

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون