پایان دونالد ترامپ؟!

پایان دونالد ترامپ؟!
دیوان عالی کلورادو در حکم خود گفت: «نتیجه‌گیری ما این است که، چون پرزیدنت ترامپ با توجه به بخش سوم (قانون اساسی) صلاحیت ندارد، براساس مقررات انتخاباتی، خطا خواهد بود که وزیر ایالت نام پرزیدنت ترامپ را به عنوان یک نامزد در برگه رای انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری ثبت کند.»
کد خبر: ۱۷۲۶
|
۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳

زی‌سان: دیوان عالی ایالت کلورادو با استناد به بند شورش در قانون اساسی آمریکا می‌گوید دونالد ترامپ برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کشور واجد شرایط نیست.

این دادگاه با آرای ۴ بر ۳ گفت که آقای ترامپ با توجه به بخش سوم متمم ۱۴ قانون اساسی صلاحیت ندارد و نام او باید از برگه‌های رای‌گیری حذف شود.

با این حال این تصمیم تا زمان بررسی درخواست تجدید نظر در ماه آینده اجرا نخواهد شد.

تاکنون چندین تلاش برای حذف نام آقای ترامپ از برگه‌های رای در سایر ایالت‌ها ناکام مانده بود.

انتظار می‌رود او در دیوان عالی از این تصمیم فرجام بخواهد.

تصمیم روز سه‌شنبه فقط به ایالت کلورادو محدود می‌شود و تاثیری بر سایر ایالات نخواهد داشت.

دیوان عالی کلورادو در حکم خود گفت: «نتیجه‌گیری ما این است که، چون پرزیدنت ترامپ با توجه به بخش سوم (قانون اساسی) صلاحیت ندارد، براساس مقررات انتخاباتی، خطا خواهد بود که وزیر ایالت نام پرزیدنت ترامپ را به عنوان یک نامزد در برگه رای انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری ثبت کند.»

این تصمیم حکم قبلی دادگاهی در این ایالت را معکوس می‌کند که رای داده بود متمم چهاردهم درباره شورش شامل حال روسای جمهور نمی‌شود، چون در این بخش مستقیما از آن‌ها نام برده نشده است.

قاضی همان دادگاه همچنین نتیجه‌گیری کرده بود که آقای ترامپ در روز ششم ژانویه سال ۲۰۲۱ که هوادارانش به کنگره یورش بردند در شورش شرکت کرده است. شورش در کنگره همزمان با تلاش نمایندگان برای تایید پیروزی جو بایدن به عنوان رئیس جمهور اتفاق افتاد.

واکنش کارزار ترامپ

استیون چونگ، سخنگوی کارزار انتخاباتی آقای ترامپ، در بیانیه‌ای این حکم را «پر از ایراد» توصیف کرد.

چونگ گفت: «رهبران حزب دمکرات به دلیل پیشتازی فزاینده و موقعیت مسلطی که رئیس جمهور ترامپ در نظرسنجی‌ها به دست آورده وحشت‌زده هستند.»

«آن‌ها ایمان خود را به ریاست جمهوری بایدن از دست داده‌اند و حالا هرچه در توان دارند انجام می‌دهند تا نگذارند رای‌دهندگان آمریکایی در ماه نوامبر آینده آن‌ها را از قدرت اخرج کنند.»

چونگ افزود که تیم حقوقی آقای ترامپ «به سرعت درخواست تجدید نظر» را تسلیم دیوان عالی آمریکا خواهد کرد.

یک گروه نظارت بر عملکرد دولت به نام «شهروندان برای مسئولیت و اخلاق در واشنگتن» (سی‌آرای‌دبلیو) از این حکم استقبال کرد.

نوآ بوکبایندر رئیس این گروه در بیانیه‌ای گفت این حکم «نه فقط تاریخی و موجه است، بلکه برای حفاظت از آینده دمکراسی در کشور ما ضروری است.»

قبلا شکایت‌های مشابهی در نیوهمشر، مینه‌سوتا و میشیگان ناکام مانده بود.

متمم ۱۴ قانون اساسی بعد از جنگ داخلی آمریکا تصویب شد. بخش سوم این متمم برای جلوگیری از بازگشت جدایی‌طلبان به مناصب سابق دولتی بعد از الحاق مجددد ایالت‌های جنوبی به اتحادیه تنظیم شد.

متمم ۱۴ از جمله علیه جفرسون دیویس رئیس جمهور کنفدراسیون (۱۱ ایالت موتلفه طرفدار برده‌داری) و معاون او الکساندر استیونز که هر دو در کنگره خدمت کرده بودند به کار گرفته شد، اما از آن زمان به ندرت اعمال شده است.

جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا در سال ۲۰۲۰ با اختلاف نسبتا زیاد در ایالت کلورادو برنده شد.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون