وقتی که تریاک ایران، بهترین تریاک جهان بود!

وقتی که تریاک ایران، بهترین تریاک جهان بود!
قریب به ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال قبل که هنوز منابع نفتی ایران کشف نشده بودند، تریاک یکی از مهم‌ترین صادرات کشورمان به جهان بود.
کد خبر: ۱۵۰۶
|
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۹

زی‌سان: اولین سفیر آمریکا به ایران که در سال ۱۲۶۱ یعنی در عصر حکمرانی ناصرالدین شاه در کشورمان مستقر شده، در کتاب خاطرات خود در وصف منابع، معادن و بازرگانی ایران تریاک را یکی از مهم‌ترین صادارات ایران به جهان خارج معرفی می‌کند.

به گزارش زی‌سان؛ اس جی دبلیو بنجامین، در کتاب خود تحت عنوان «ایران و ایرانیان عصر ناصرالدین شاه» نقش تریاک در اقتصاد و زندگی مردم ایران را این‌گونه توصیف می‌کند: 

یکی از مهم‌ترین صادرات ایران تریاک است. در گذشته محصول تریاک ایران خیلی بیشتر از حالا بود. ولی در سال‌های اخیر کاهش یافته است. میزان مصرف داخلی تریاک نسبت به مقدار محصول ناچیز است و قسمت عمده آن به خارج صادر می‌گردد. مقدار مرفین تریاک ایران زیادتر از تریاک کشور‌های دیگر است. به همین جهت مرغوب بوده و در کشور‌های خارجی خریدار زیادی دارد و حتی به چین هم صادر می‌شود. 

اخیرا دو عامل موجب تقلیل محصول تریاک ایران شده است عامل اول تقلب در تریاک‌های صادراتی است که بازار آن را کمی راکد کرده و در نتیجه کشاورزان رغبت کمتری به کشت آن نشان می‌دهند. عامل دوم اقدام دولت در جلوگیری از کشت تریاک در پاره‌ای از نقاط است، زیرا کشت تریاک مانع از کشت گندم شده و محصول گندم را کاهش داده است.

وقتی که تریاک ایران، بهترین تریاک جهان بود!

قسمت عمده تریاک ایران در ایالات کرمانشاه و اصفهان کشت می‌شود. اصفهان؛ مرکز تجارت تریاک ایران به شمار می‌رود و به علاوه تریاکی که در اطراف اصفهان کشت می‌شود از بهترین انواع تریاک ایران است و مرفین آن به ۱۵ تا ۱۶ درصد می‌رسد که بالاترین حد مرفین در تریاک‌های جهان است. 

در ادوار گذشته تریاک‌های قم، تهران و یزد هم شهرت داشته و مقدار مرفین تریاک قم از اصفهان هم بیشتر بوده است. در اینجا قابل ذکر است که بهترین نوع تریاک هندوستان بیش از ۱۳.۵۷ درصد مرفین ندارد و حال آن که مقدار مرفین تریاک ایران براحتی به ۱۶ درصد می‌رسد و از این نظر به مراتب از تریاک هند و مصر مرغوب‌تر بوده و بازار بهتری دارد.

وقتی که تریاک ایران، بهترین تریاک جهان بود!

عیب مهمی که تریاک ایران داشته و به مرغوبیت آن لطمه می‌زند، تقلبی است که در آن می‌کنند و مقداری شن و خاک یا دانه‌های نباتی را داخل شیره تریاک کرده و بعد آنرا بصورت گلوله در می‌آورند. در موقع خرید به این تقلبات نمی‌توان پی برد و شرکت‌های خارجی که بخواهند تریاک ایران را خریداری نمایند، بهتر است طبق یک قرارداد تریاک یک مزرعه با یک ده و یا یک منطقه را پیش خرید کرده و خودشان در جمع آوری شیره خشخاش و تریاک رأسا اقدام نمایند که تریاک خالص به دست آورند.

به طور متوسط هر ساله در حدود دو هزار جعبه تریاک ایران بارزش ۷۳۲ هزار دلار از طریق بندر بوشهر به انگلستان صادر می‌شود؛ البته مقادیری هم به چین و سایر نقاط جهان از طریق بنادر و مرز‌های دیگر فرستاده می‌شود و تردیدی نیست اگر اقدامات تشویقی با تاسیس نمایندگی‌های تجارتی در اصفهان و در نتیجه تسهیلات خرید تریاک از کشاورزان بشود، محصول به مراتب افزایش خواهد یافت و تجار اصفهان آمادگی انقعاد قرارداد‌های چندین ساله و طویل المدت را برای فروش تریاک دارند.

سایر اخبار
نظرات بینندگان
Iran (Islamic Republic of)
person
صفدر
cm_time
۲۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
cm
داروگیاهی خشخاش تریاک ازنورخورشید وآب وخاک طبیعی طبیعت ومحصولات کشاورزی ونعمت خدادادی میباشد و محصول کشاورزی گرانبها وباارزش هزاران سال پیش تاکنون کاشت کشاورزی می‌شود و درخواست مردم ایران ازدولت محترم اجازه کشت کشاورزی داروگیاهی میباشد به اندازه نیاز های مردم::؟
Iran (Islamic Republic of)
person
مصطفی محمدپور
cm_time
۲۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
cm
تریاک که برداشته شد همه کوفت زهر ماری گیر میاد تو بازار،،هرویین ماری کوکایینووووهمون تریاک میزاشتن،مردم بکشه بهتر بود همجوار مواد گیر بیاد،،جوان ها نصف موادی شدندونصف دیگر هم زندان وعده‌ای هم در بیمارستانهای اعصاب روان به سر میبرند ،،،خماری نبودنت را میکشم رفیق ،،،،اما هرگز تن به نعشگی ،با نامردان نخواهم داد،،،،
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۰۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
cm
العان‌هم‌باید‌کشت‌شود‌و‌از‌فروش‌وصادرات‌آن‌‌استفادن‌کرد
United States of America
person
اسین
cm_time
۰۵:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
cm
معلوم شد معتادان ریشه و تاریخچه ای کهن در تاریخ باستانی ایران دارند.خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
cm
باسلام چرادولتمردان کاشت تریاک را ازاد نمیکنند که قشر مریض جامعه انقدر گران انرا بدست باید اورد من بیمار اگر هرنوع مواد مخدر رامفت بهم دهند استفاده نخواهم کرد چون امراض دیگر دربدنم حاصل شود درمان یکسری امراض فقط تریاک است جان عزیزاتون ارزانش کنید
person
حسینی
cm
سلام چه امراضی هم وطن ...مثلاً تریاک برای چه بیماریهایی خوب است؟
Iran (Islamic Republic of)
person
محمد
cm_time
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
cm
تریاک ایران مخصوصا اصفهان وکرمانشاه با ۱۶درصد مورفین با ارزش ترین ومرغوب ترین تریاک دنیا بوده الان بدترین وآشغالترین بیکیفیت ترین مواد با ده برابر قیمت مردم را بیچاره کرده
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
cm
از دولت محترم جناب رئیسی خواهشمندم که به کشاورزان اجازه کشت تریاک را بدهند مردم ایران عده زیادی مصرف کننده تراک هستند از این همه اشغال که به اسم تریاک مصرف می‌شود جلو گیری نماید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
person
ممد
cm_time
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
cm
من تا حالا فکر میکردم قدیما گردی نداشته همه سالم بودم پس از قدیمها گردی و شیریگی بوده
Iran (Islamic Republic of)
person
اسکندر خان
cm_time
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
cm
بهتر است خسارت جانی ناشی ار مخدر معیوب وناخااص با خالص از نظر مرگ ومیر مقایسه شود ،گشته های اعتیاد در ۸سال از جنگ تحمیلی بیشتر است
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۱۵ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۱۰
گوناگون