زیسان: با شروع سال جدید رانندگان تاکسی اینترنتی اسنپ، در اعتراض به نقض حقوقشان به ویژه در طول یک سال گذشته طی چندین اطلاعیه که در گروههای مجازی رانندگان اسنپ منتشر میشود، خواستار اعتصاب برای رسیدن به حق و حقوق شان بودند. چندین تاریخ نیز برای اعتصاب درنظر گرفته شد که البته هیچکدام آنطور که خود رانندهها میخواستند به نتیجه نرسید.
به گزارش زیسان؛ بر اساس اطلاعیهای که در گروههای این رانندگان در شبکههای اجتماعی منتشر شده است: این رانندگان به دلیل عدم تخصیص سهمیه بنزین، دریافت مبالغ بالا تحت عنوان “حق کمیسیون” و همچنین، کرایههای ناچیز در شرایط شغلی و معیشتی بسیار دشواری قرار دارند. به گفته این معترضان، نرخ کرایه آنها بر اساس بنزین هزار و پانصد تومانی تعریف شده که در یک سال گذشته آن را دریافت نکردهاند و، اما در مقابل، حق کمیسیون آنها به میزان ١۵ تا ٢٠ درصد افزایش یافته است.
رانندگان معترض مدعی هستند با کسر هزینهها، درآمد روزانه آنها به حدی کاهش یافته که قادر به خرید کالاهای اساسی نیستند و شرکت اسنپ، نیز با فروش اقلامی از قبیل روغن ماشین و قطعات خودرو با قیمتهای غیرواقعی و کیفیت پایین، در حال بهرهکشی از آنها است. بسیاری از رانندهها نیز به حذف دکمه عجله دارم انتقاد داشتند.
زیسان هفته گذشته در گزارشی از اعتراض رانندههای اسنپ در سال جدید نوشت و سیل کامنت و نظرات اغلب رانندهها و بخشی کمی از مسافران زیر آن گزارش کوتاه روانه شد. نزدیک به هزار نظر مختلف دریافت کردیم. (این مطلب را اینجا بخوانید) نتیجه اینکه رانندگان از کرایه پایین و کمیسیون بالا گلایه دارند. مسافران از کرایه بالا انتقاد کردند و تعدادی نیز با دعای خیر به جان اسنپ و تپسی از شغل خود راضی بودند.
در ادامه برخی پیامها را میخوانیم:
کاربری به نام سجاد که از سفیران اسنپ است برای زی سان نوشته: «اسنپ اولش خوب بود خیلی خوب هم پاسخگو بودم، اما الا وصل کردن تلفن گویا هیچی تو دستت نیس ... من یه پاداش برام واریز نشد هر چه زنگ زدیم فقط تلفن گویا و متاسفانه من شهرستان هستم و دسترسی ب دفتر اسنپ ندارم و متاسفانه پاداش رو هاپولی کردن و من هم دستم به هیچ جا بند نیست.»
راننده دیگری به نام احمد نوشته: «از زمان تاسیس اسنپ تا الآن سطح عمومی قیمتها چند برابر شده؟ و همین طور قیمت کرایههای اسنپ چند برابر شده؟ جواب: سطح عمومی قیمتها ۱۷ تا ۱۸ برابر شده. اما قیمت کرایههای اسنپ حد اکثر (پر پرش) ۶ برابر شده. آن موقع میگفتند اسنپ به خاطر ارزان بودن نرخ کرایه هاش سایر ناوگان مسافر کشی را بر شکست کرده ویادمان هست قبل از تاسیس اسنپ هر سال چند برابر تورم نرخ کرایهها را بالا میبردند واین موضوع دغدعه مردم و مسئولین بود حالا که تورم ٪ ۴۰۰ درصد از نرخ کرایههای اسنپ طی ۷ تا ۸ سال پیشی گرفته باز با این وجود نسبت به نرخ کرایه اسنپ اعتراض میشود مثلاً نرخ کرایهها چقدر عقبتر از نرخ تورم باشد مسئولین راضی میشوند. اگر به قافلهی تورم نگاه بیندازید کرایههای اسنپ عقبترین است چرا جلوی علم دارهای تورم گرفته نمیشود. اگر قصدتان کند کردن سرعت قافلهی تورم هست متوقف کردن عقبترین عضو قافله نمیتواند قافله را نگه دارد»
سعید، راننده دیگری نیز در پیامی مفصل برای ما نوشته است: «مسئله اصلی کمیسیون و جریمههای اسنپی هستش مثلا در تهران درامد خوبه برای راننده ولی همین مقدار مسافت در شهرستانها نصف هستش کرایش و درصد ۲۰ هست این چطوری محاسبه میشه یعنی تو استانهای دیگه قیمت قطعات و استعلاک ماشین کمتر هستش یا هزینههای زندگی یا اینکه هزینههای اسنپ بالاتر هستش تنها فرقش با تهران در اینه که در شهرستانها هزینه دفتر اسنپ خیلی خیلی پایین تره بطور مثال دفتری که در تهران داره اگر با یک میلیارد راه اندازی کرده در شهرستان با صد میلیون میتونه راه اندازی کنه چرا کمیسیون باید بیشتر باشه یا اینکه تهران قیمتهای اسنپ ثابت هستش فقط بجز ساعات اوج ولی در شهرستانها در همه ساعات یک قیمته ولی از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۷ قیمت واقعا افتضاح هستش حتی نصف کرایه عادیه مثلا خودم گیلان کار میکنم در این ساعت سفر از لاهیجان به رشت کرایه ۸۰ میزنه در حالی که ۸۰ کیلومتر هستش، اما در تهران ۸۰ هزار تومان برای سفری کمتر از ۲۰ کیلومتر میزنه در حالت اوج شلوغی به ۱۲۰ میرسه، اما اگر همین سفر رو مقایسه کنید با تاکسی شهری و تهران اصلا هیچ تاکسی همین مسیر رو میبره نفری ۵۰ تومن و تهران بهمین مقدار کیلومتر مسافت بیش از ۱۵۰ بدبینانهترین موقع میزنه که اصلا با عقل جور در نمیاد چه فکری میکنن برای این محاسبات که اینجا ۲۰ درصد میززن و بعد اینکه سفر میگیرم مسافت با مسافر زیاد هستش بیش از ده دقیقه مسافر لغو میکنه این به سه بار در روز برسه اینجا هر سه سفر رو انجام شده میزنه و کمیسیون کسر میشه هیچ هر سفری رو ۱۵۰۰ هم جریمه میکنه بعد پیشتیبانی رو هم کلا کنسل کردن هیچ کس جواب گو نیست پیام میاد وضعیت سفرهایتان اشتباه بوده اصلاح شده زنگ هم میزنیم میگه اعتبار تون رو مثبت کنید بعد تیکت ثبت کنید البت این جواب داستان داره باید یه سفر بگیرید که حین سفر با پشتیبانی بتونید صحبت بکنید در غیر این صورت سیستمی باید تیکت ثبت بشه یعنی شمارهای نیست پاسخگو باشه و تیکت هم اصلا پاسخ داده نمیشه من دارم اینگونه تیکها رو میتونم ثابت بکنم خودم سفر گرفتم خودم قبول کردم بعد ار اپ مسافر سه بار کنسل کردم ییهو ۸۰ هزار تومن من جریمه شدم به عنوان راننده ولی مسافر که بدوم ازم عذر خواهی کرد و چند درصد تخفیف داد بهم بابت کنسل کردنم هر بارم کنسل میکردم دایل رو میزدم مسافت راننده زیاد است این است شیوه برده داری نوین هیچ کجام صدای ما رانندهها نمیرسه رسانهها هم تا الان فقط راننده رو کوبیدن البته از هیچ کجام خبر ندارن چه اتفاقی میفته مگر اینکه یک رسانهای یا یک فرد تیک دار اعتراض بکنه به عنوان مسافر مسائل رو برسی میکنن یک راننده هیچ جای در کشور صداش پیگیری نمیشه با این اوضاع وخیم مملکت ما رانندهها برده اهستیم و اعتراض ما بعنوان اختشاش و اختلال در نظم تلقی میشه در اسنپ و حساب کاربری رو میبندن جالب هم همین است شما اعتراض بکنید به این اوضاع با یک جمله در اسنپ مواجه میشوید اینکه اوضاع رو دوست ندارید کار نکنید خدا نگه دار»
راننده دیگری به نام علی نیز از پدیدهای نوشته که گویا برای بسیاری از رانندههای اسنپ اتفاق افتاده است: «من در شهری زندگی میکنم که بارهاو بارها بوده مسافر پیاده شد فرار کرد کرایه نداد به اسنپ زنگ زدم گفت براش فاکتور میزنم دفعه دیگه هزینشو بده خدامیدونه تا الان بین اون بیست نفر که همچین اتفاقی افتاده برام شایدم بیشتر بیست نفر درکل یک نفرشون هم هزینش برنگشته ولی حضرات اسنپ کمیسیونش رو برداشته، چون مهم نیست منه راننده به کرایم رسیدم یا نه». چندین پیام مشابه اتفاقی که برای علی افتاده، دیگران نیز روایت کرده بودند که جای تامل داشت.
در سوی دیگر نیز برخی مسافران نسبت به بالا بودن کرایه اسنپ گلایه کردهاند. آنها میگوید، اگر اسنپ از کمیسیون خود را کم کند، شاید بتواند همزمان رضایت راننده و مسافر را جلب کند.
در همین زمینه مسافری به نام علی با انتقاد از گلایههای رانندههای اسنپ نوشته است: «هرجور هم حساب کنیم کرایهها نسبت به استهلاک و بنزین و کمیسیون انقدری هست که بالای پنجاه درصد مخارج، درآمد هست. شماها تو این دوسالی که کرایهها زیاد شده بود عادت کردید با چند سفر در روز بارتونو ببندید. نه عزیزانم کار کردن اینجوری نیست. حالا کرایهها درست شده ناراحتید که چرا مفت در نمیارید. خب برید کار کنید این همه کار. شما میخواین تو ماشین بشینین پول دربیارین وگرنه کارمندی و کارگری زیاده بیمه و مزایا هم چه کم چه زباد بلاخره داره.»
کاربر دیگری نوشته است: «سلام بزرگوار از دیدگاه مسافر هم به این مطلب خدایی توجه کرده اید .. ما هم باید این مبلغ را پرداخت کنیم مشتی دو الی سه کیلومتر از منزل مادر تا منزل خودم قبلا ۲۵هزارتومان بوده حالا شده ۴۷ هراز تومان بازم میگید برای شما صرف ندارد پس ما چطور باید این مبلغ را پرداخت کنیم شما فقط خودتان را روایت میکنید .. شما درخدمت مسافر هستید در صورتی که ما را برده میدانید و مسافر باید تمام مخارج ماشین و وقت شما را بدهد و خرج مایحتاج منزل شما را بدهد آن وقت شما راضی هستید. ایرادی ندارد مخارج ما را باید کی حساب کند ... مشتی ...»
در جدال داغ بین مسافر و راننده زیر خبری که هفته گذشته زیسان منتشر کرد، طرفداران اسنپ نیز کم نبودند. مثلا شخصی به نام نامدار برای زیسان نوشته است: «بحث عرضه و تقاضا است. توی تمام دنیا همینطوره. کرایه اگر کم بود قبول نکنید. مجبور میشه برنامه زیادش کنه. شب عید مسیر کوتاه ۱۰۰ تومن بود. بخاطر عرضه و تقاضا. تا کرج ۳۵۰ تومن هم اسنپ گرفت. حالا تو عید مسافر کمه ممکنه همون مسیر رو بزنه ۱۴۰ تومن. اگر نمیصرفه کار نکنید. اگر هم کرونه مسافرها با وسیله دیگهای میرن. زوری که نیست. این برنامه برای کسانی خوبه که طرف از سر کارش میخواد بره خونه یه مسافر هم سر راه ببره که هم شهر شلوغ نشه و هم پول بنزینش در بیاد. باز هم دم اسنپ و تپ سی گرم»
شما هم نظر خود را برای ما بنویسید. لازم به ذکر است که نظرات حاوی الفاظ رکیک، دشنام و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نخواهد شد. از اینکه به دور از عصبانیت و پرخاش نظرات خود را با ما در میان میگذارید، ممنونیم. ما تنها میخواهیم پلی باشیم بین مسافر، راننده و اسنپ. قطعا خوانندن پیامهای شما درک بهتری از وضعیت واقعی هم مسافران و هم رانندگان به شرکت اسنپ و سایر شرکتهایی که به نوعی با مردم سرو کار دارند خواهد داد.