«آرمان ملی» در مطلبی به تغییر رویکرد صداوسیما برای جذب مخاطب پرداخت و نتیجه این عملکرد را ارزیابی کرد: محسن سهرابی، فعال رسانهای با انتشار پستی در شبکه ایکس نوشت: «۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه برای حضور سلبریتیها در برنامه شب عید شبکه ۳: داویدز: ۴.۲ میلیارد، حامد بهداد: ۱ میلیارد، مهدی طارمی: ۱ میلیارد، سعید عزتاللهی: ۸۰۰ میلیون، علی پروین: ۷۰۰ میلیون، علی قلیزاده: ۵۰۰ میلیون و محمد محبی: ۴۵۰ میلیون. هزینههای شب عید تلویزیون در چند روز گذشته به یک مساله رسانهای تبدیل شده است.»
با همه این اوصاف باز آمارها باید راه را نشان دهند، از آنجا که بعضی از منابع همچون مدیر پیشین روابط عمومی صداوسیما در شبکه ایکس نوشته است که برای حضور هر سلبریتی در برنامههای نوروزی تلویزیون بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان هزینه شده است، باید اقبال مردم را مورد بررسی قرار بگیرد و آمارها بگویند که با توجه به هزینههای انجام شده مردم به هنرمندان اعتماد کردهاند و بهواسطه حضور آنان باری دیگر صداوسیما را انتخاب کرده یا نکردهاند، باید ماند و دید ترفند و تکنیک آقایان جواب داده و این سازمان توانسته با توجه به حذف یکی از رقبای خارجی صداوسیما که در ساخت برنامههای عامهپسند توانمند بود، مخاطب خاکستری و سرگردان را به دست آورد.
اگر این اتفاق افتاده باشد، باید بیشتر به سمت خواستههای مردم حرکت کنند نه اینکه فقط در یک شب و در مجموعه برنامههای نوروزی و چند سریال اتفاقی محدود و گذری رخ بدهد. تغییر رویکرد آقایان و بازتاب عقاید مردم در حالتی آینهوار میتواند منجر به کسب اعتماد عمومی و بازگشت سرمایه اجتماعی برای بزرگترین و پرهزینهترین سازمان فرهنگی شود. بازتاب عقاید مردم و بخش بزرگی از جریانات فکری کشور در چند برنامه گفتوگومحور در بازه زمانی انتخابات مجلس و بعد از آن نوروز ۱۴۰۳ میتواند، سنگ محکی باشد برای استمرار یک روند رو به آینده.
چرا که تجربه پرهزینه دو سال گذشته نشان داد، هرچقدر رسانه را در اختیار عدهای محدود بگذارید و بر یک خط فکری اصرار بورزید جز هزینهزایی و دورشدن مردم نتیجه در بر نخواهد داشت. مردم حتی اگر انتخاب دیگری نداشته باشند، هیچ اجباری در انتخاب نمیبینند و راهی برای خود مییابند. پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در واکنش به هزینه میلیاردی برای دعوت سلبریتیها در ویژه برنامه عید تلویزیون گفت: هزینههای برنامهها بهصورت معمول در قالب قرارداد کلی شبکه با تهیهکننده و حامی مالی است و جزئیات قراردادها در اختیار این سازمان نیست و با پرداختهای غیرمعقول موافق نیستیم. رویههای غلط که از دورههای قبل صدا و سیما رواج داشته به تدریج در دست اصلاح است.
اگرچه برنامه آقایان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما و قائممقامش جلیلی اجرای تحول در سازمان متبوعشان بود و بر مبنای این طرح بسیاری از چهرهها دیگر راهی به تلویزیون نداشتند؛ اما ورق چنان برگشت که آواز عباس قادری بازخوانی میشود و ایرج خواجه امیری بعد از ۴۵ سال در برنامه نوروزی حاضر شده و برای مخاطبان برنامه فرزاد حسنی ترانه میخواند.