تقویم ماه رمضان ۱۴۰۳ + تاریخ دقیق شب‌های قطر و عید فطر

تقویم ماه رمضان ۱۴۰۳ + تاریخ دقیق شب‌های قطر و عید فطر
ماه رمضان ماه بندگی و ماه مهمی برای مسلمانان جهان است، مسلمانان در سراسر جهان با آغاز این ماه به روزه داری و عبادت می پردازند و از فضایل بیشمار این ماه مهانی خدا بهره مند می شوند
کد خبر: ۱۰۵۳۲
|
۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴

 یش‌بینی ماه‌های قمری و بویژه وقوع ماه مبارک رمضان که برای مسلمانان جهان از اهمیت خاصی برخوردار است، بر اساس محاسبات نجومی صورت می‌گیرد، اما ملاک اصلی در حلول ماه، رؤیت آن است که معمولاً در عصر روز پایانی ماه قبل صورت می‌گیرد؛ لذا تعیین دقیق ماه مبارک رمضان نیز بر اساس بیانیه‌های مربوط به روز پایانی ماه شعبان و بر اساس استهلال ماه صورت می‌گیرد.

عضو ستاد استهلال دفتر رهبر انقلاب  براساس پیش‌بینی کارشناسان هلال ماه روز دوشنبه قابل رویت خواهد بود بنابراین سه‌شنبه ۲۲ اسفند می‌باشد. اول ماه رمضان است.

تاریخ دقیق شروع ماه رمضان ۱۴۰۳ 

سه شنبه ۲۲ اسفند تاریخ دقیق شروع ماه رمضان ۱۴۰۳ می‌باشد.

تاریخ شب‌های قدر در فروردین ۱۴۰۳

اولین شب قدر روز ۱۸ ماه رمضان (شب ۱۹ رمضان) برابر با جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ است.

دومین شب قدر روز ۲۰ ماه رمضان (شب ۲۱ رمضان) برابر با یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ است.

سومین شب قدر روز ۲۲ ماه رمضان (شب ۲۳ رمضان) برابر با سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ است.

تقویم ماه رمضان ۱۴۰۳

شب قدر چیست؟

شب قدر یا لیلة القدر شب نزول قرآن و مقدر شدن امور یک ساله انسان‌ها است.

علت نامگذاری شب قدر

با توجه به تفسیر قرآن و احادیث ائمه اطهار دلایل متعددی برای نامگذاری شب قدر وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

در شب قدر فرشتگان زیادی به زمین فرود می‌آیند به قدری که زمین برای آنها تنگ می‌شود و، چون کلمه قدر به معنی ضیق و تنگی نیز استفاده می‌شود، این شب را شب قدر نامیده‌اند.معنی دیگر کلمه قدر، تقدیر و سرنوشت است و گفته شده است تقدیر و امور یک سال بندگان در این شب مشخص و نوشته می‌شود و این امر علت دیگری بر نامگذاری شب قدر است.

علت دیگر این نامگذاری نزول قرآن کریم بر حضرت محمد (ص) است که هر دو قدر و منزلت بالایی در نزد خداوند و بندگانش دارند.

فضائل شب قدر

شب قدر از فضیلت و عظمت بالایی برخوردار است از جمله:

آمرزش گناهان: پیامبر خدا (ص) در تفسیر سوره «قدر» فرمودند: «هر کس شب قدر را احیا بدارد و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمامی گناهانش آمرزیده می‌شود.»‌

قلب رمضان: امام صادق (ع) فرمودند: «از کتاب خدا استفاده می‌شود که شماره ماه‌های سال نزد خداوند، دوازده ماه است و سرآمد ماه‌ها ماه رمضان است و قلب ماه رمضان لیلة القدر است.»

شب قدر بهتر از هزار ماه: در فرهنگ غنی اسلام، همه چیز را با معیار‌های الهی می‌سنجند و بر همین اساس قرآن در مورد شب قدر می‌فرماید: «لَیلَةُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْر» در دعای ۴۴ صحیفه سجادیه نیز می‌خوانیم: «(عبادت و بندگی در) شبی از شب‌های آن، آن را برابر با (عبادت در) شب‌های هزار ماه قرار داد (چون خیرات و برکات و سود‌های دینی و دنیوی در آن است) و آن را شب قدر نامید.»

نزول قرآن: طبق روایات، مجموع قرآن در شب قدر نازل شده و این نزول دفعی و یکباره قرآن است، اما نزول تدریجی قرآن طی ۲۳ سال دوران نبوت پیامبر گرامی (ص) به صورت الفاظ نازل شده است.

نزول ملائکه: نزول ملائکه و روح در شب قدر نشانه شرافت آن بر هزار ماه است. امام باقر (ع) فرمودند: «عمل صالح در شب قدر از قبیل نماز، زکات و کار‌های نیک دیگر بهتر است از عمل در هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد.»

عرضه اعمال بر حجت خدا: بنا بر روایات و ظاهر آیت سوره قدر، شب قدر منحصر به زمان رسول خدا (ص) نیست و فرشتگان در شب قدر مقدرات یک سال را نزد «ولی مطلق زمان» می‌آورند و بر او عرضه می‌کنند. چنانکه امام علی (ع) فرمودند: «شب قدر در هر سالی هست، در این شب امور همه سال (و تقدیر‌ها و سرنوشت‌ها) فرو فرستاده می‌شود. پس از درگذشت پیامبر (ص) نیز این شب صاحبانی دارد.»

تاریخ عید فطر ۱۴۰۳

تاریخ عید سعید فطر در تقویم شمسی سال ۱۴۰۳ مصادف با چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ است.

تاریخ عید سعید فطر در تقویم میلادی سال ۲۰۲۴ برابر با ۱۰ آوریل است.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: