اگر یک روزی مدیر یک شرکت ایرانی مثل ایلان ماسک کمپانی رقیبش را به سخره میگرفت آیا جوابی مانند مارک زاکربرگ داده میشد؟
به گزارش عصر ایران، در چند روز گذشته شبکههای اجتماعی شرکت متا (اینستاگرام، فیسبوک، مسنجر و تردز) برای ساعاتی در سراسر جهان از دسترس خارج و یا دچار اختلال شد.
بعد از این اختلال پاول دورف مدیرعامل تلگرام، در کانال تلگرامی خود نوشت میلیونها نفر در چند ساعت اخیر عضو این پیامرسان شدهاند.
او همچنین به تعداد کمتر کارکنان تلگرام نسبت به متا علیرغم عملکرد بهتر تلگرام در معرفی ویژگیهای جدید و حل مشکلات فنی اشاره کرده است. دورف به این نکته نیز اشاره کرده که تلگرام در سال ۲۰۲۳ تنها ۹ دقیقه از دسترس خارج شده بود. این بهمعنای آپتایم باورنکردنی ۹۹.۹۹۹۹۸۳ درصدی سرویس تلگرام است.
از طرف دیگر ایلان ماسک، مالک و مدیر ارشد فناوری شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق)، اختلال جهانی پلتفرمهای شرکت متا را با پستی در شبکه اجتماعیاش به سخره گرفت، او تصویری از سریال انیمیشن پنگوئنهای ماداگاسکار را منتشر کرده است که در آن ۳ پنگوئن به یک پنگوئن دیگر احترام نظامی گذاشتهاند، لوگوی فیسبوک و اینستاگرام و تردز بر روی آن ۳ پنگوئن گذاشته و پنگوئنی که با عینک دودی و فاخر از مقابل آنها رد میشود را با لوگوی کمپانی خودش (اکس) نشان داد و توئیت اطلاعرسانی اندی استون، مدیر ارتباطات متا، در شبکه اجتماعی ایکس را هم در پایین این تصویر قرار داده است.
نکته جالب توجه این است که در عین این گونه برخورد کردن مدیران مالکان رقیب، نه کسی جواب میدهد یا اطلاعیهای صادر میکند و نه شکایتی میکند و نه هیچی.
به این فکر کردم که اگر چنین اتفاقی در ایران رخ داده بود چه میشد مثلا یک شرکت، بانک، کارخانه یا ... برای چند ساعاتی دچار اختلال میشد و بعد مدیران رقیبشان مانند ایلان ماسک برخورد میکردند، واقعا حتی تصورش هم برایم سخت است که چنین بی جواب از کنارش عبور کنند و قطعا مدتها انواع و اقسام جنگها، شکایت و شکایت بازیها و ... درمیگرفت.
آیا اگر روزی برای مثال پیام رسان بله دچار اختلالی شد مدیرعامل پیام رسان ایتا یک پست یا عکس بگذارد و خودشان را بالاتر از رقیب بداند (و یا برعکس) طرف مقابل چه جوابی خواهد داد، به آن توجهی نمیکند یا یک جنگ تمام معنای رسانهای، تبادل بیانیه، جوابیه و ... در میگیرد؟
حتی بعضی اوقات دیده شده است یک نقد ساده به شرکت یا کمپانی از طرف کاربران هم تحمل نمیشود چه برسد به آن که مدیر رقیب بخواهد کاریکاتور یا تصویری خنده دار از آنها پخش کند.
از یک منظر دیگر کمپانی و شرکتهای بزرگی، چون متا، اکس، تلگرام و ... چنان خدمت رسانی حرفهای دارند که همین یک دو ساعت اختلال و قطعی برای آنها به یک فاجعه و اتفاق بزرگ تبدیل میشود، اما شرکتها و کمپانیهای داخل ایران تعداد اختلال و مشکلاتشان چنان زیاد است که اصلا کار به چنین مراحلی نمیرسد.
به نظرم به این دلیل مارک زاکربرگ مالک شرکت متا هیچ عکس العمل خاصی نشان نداد، چون به این واقف است که در وهله اول مشکل از طرف خودشان است، اگر این اختلال و مشکلات را کمپانی تحت اختیار خودش نداشت هیچ وقت ایلان ماسک آنها را با این تصویر مسخره نمیکرد.
به جای این که درگیر کل کل با رقیب شود و شاخ و شانه برای ایلان ماسک بکشد هرچه سریعتر مشکل را رفع کردند و از کنار این شوخی ماسک هم بدون هیجچ جار و جنجالی عبور کردند.
رسانههای جهانی روز چهارشنبه اعلام کردند در پی ۲ ساعته فیسبوک و اینستاگرام که رور سهشنبه رخ داد، مارک زاکربرگ، مؤسس و مدیرعامل شرکت «متا» ۲ میلیارد دلار از ثروت خود را از دست داده است. انگار زاکربرگ مسائل مهمتری برای فکر کردن دارد.
حال این گونه برخورد آنها از جنبه و تحمل شوخی بالای آنهاست یا به دلیل واقع بینی است، یا هر دلیل دیگری ... واقعا چنین نگرشی برای مدیران داخلی آرزومندم.